AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #1 Skrevet 24. april 2024 Jeg har slitt med synet i 7 år. Helt siden jeg fikk migrene under et svangerskap. Har vært hos maaange optikere, kanskje 12-15 forskjellige. Ingen finner ut av problemet. Jeg har brukt en formue på synstester og ulike briller, men ingenting hjelper. Jeg prøver å forklare optikerne at det virker som at øynene ikke jobber sammen, og det ene øyet sklir ut til siden. Jeg må liksom tvinge musklene hvis jeg skal lese tekst, eller lukke det ene øyet. Så, en dag forteller en venninne at barnet hennes har vært hos øyelege pga. samsynsfeil. Det første jeg tenker er at det må være riktig navn på det jeg sliter med. Men da jeg ringte til den optikeren jeg var hos sist så var han veldig lunken. Er dette noe man må til spesialist for? Er det kun øyeleger som kan dette? Og hvordan oppleves samsynsproblemer egentlig? Anonymkode: b3812...9d0
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #2 Skrevet 24. april 2024 Det finnes flere ulike typer samsynsproblemer, det er en samlebetegnelse Jeg har s.k. latent strabisme. Jeg ser dobbelt hvis jeg slapper av med øynene. Jeg skjeler mest opp og ned, og litt sidelengs også. Jeg klarer helt fin å lese osv, men øyenmusklene mine må jobbe hardt for å klare å fokusere, og denne anstrengelsen fører til hodepine. Skrift blir også utydelig på lang avstand, og jeg trodde jeg måtte ha sterkere nærsyntbriller. Men det trengte jeg ikke, utydeligheten skyldes at øynene ikke klarer helt å fokusere likt. Var hos optiker, hun så skjelingen min umiddelbart, og jeg fikk prismebriller Men disse 3D-bildene (sånne prikkete bilder og så plutselig ser man en utstående sommerfugl) klarte jeg helt fint. Anonymkode: 9f2a2...b69
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #3 Skrevet 24. april 2024 Har hatt det hele livet og har akkurat samme symptomer. Må lukke det ene øyet fordi det er som om det andre prøver å se i en annen retning. Gjør det vanskelig å lese ting. Har du dobbeltsyn eller begynt å bomme på dørhåndtaket/slite med avstandsbedømmelse? Min erfaring er at en gjerne må mase seg til henvisning hos fastlegen. Anonymkode: 2e13c...939
Queen19 Skrevet 24. april 2024 #4 Skrevet 24. april 2024 Ville nok bedt om henvisning til en øyelege, er begrenset hvor mye en optiker kan diagnostisere.
Lofilteret Skrevet 24. april 2024 #5 Skrevet 24. april 2024 Queen19 skrev (39 minutter siden): Ville nok bedt om henvisning til en øyelege, er begrenset hvor mye en optiker kan diagnostisere. "Min" optiker ga meg prismer (tror det heter det) i glassene og problemet var løst. Tror ikke man alltid må til øyelege.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #6 Skrevet 24. april 2024 Har prismebriller på grunn av samsynsvansker (opp og ut på ene øyet, ned og ut på andre), men bruker ikke briller i det daglige. Fungerer gelt fint, men lukker ene øyet når jeg må fokusere på noe (liten skrift, tre synål osv). Anonymkode: da8fc...582
Queen19 Skrevet 24. april 2024 #7 Skrevet 24. april 2024 Lofilteret skrev (6 minutter siden): "Min" optiker ga meg prismer (tror det heter det) i glassene og problemet var løst. Tror ikke man alltid må til øyelege. Nei, selvsagt må man ikke alltid til øyelege, men om man har vært hos 12-15 optikere, så er det nok på tide å gå til en øyelege 😊
Lofilteret Skrevet 24. april 2024 #8 Skrevet 24. april 2024 Queen19 skrev (1 time siden): Nei, selvsagt må man ikke alltid til øyelege, men om man har vært hos 12-15 optikere, så er det nok på tide å gå til en øyelege 😊 Den er jeg helt enig i 🙂
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #9 Skrevet 24. april 2024 Jeg har problemer med dybdesynet, dvs beregne avstand, så fikk prismeglass mot samsynsproblemene. Anonymkode: d8081...5cd
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #10 Skrevet 24. april 2024 Jeg har ikke samsyn. Det er medfødt og ble dessverre ikke behandlet systematisk nok da jeg var liten. Jeg ble født med nedsatt syn og skjeling på et øye. Nå i voksen alder sider de det er for sent å behandle. Hadde en kosmetisk operasjon da jeg var 9 år for å «rette opp» det svake øyet. I voksen alder har jeg fått botox injeksjoner i øyet som sklir ut. Det har hjulpet mye men helt perfekt blir det ikke. Jeg lever på en måte bare med et fungerende øye. Jeg har briller men kan pga manglende samsyn ikke ha styrke i det ene glasset og jeg bruker bare kontaktlinse på det ene øyet. Har jeg styrke i begge glassene blir jeg svimmel og kvalm. Anonymkode: 6d0da...7a7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #11 Skrevet 24. april 2024 Jeg har (hatt) problemer med samsynet, men de er nok ikke så omfattende. Det var optikeren som fant ut av det. Jeg gikk dit fordi jeg trodde jeg hadde begynt å se dårligere etter siste svangerskap. Etter permisjonen, startet jeg i en ny jobb og merket at jeg hadde problemer med å se telefonnummer i et program på pc-skjermen. Jeg måtte lene meg helt inntil og memorere eller skrive ned aktuelle nummer for hånd før jeg slo dem inn på telefonen. Etter at jeg startet i denne jobben, fikk jeg også hyppigere migreneanfall, men det kan like gjerne skyldes stress og dårlig nattesøvn med baby hjemme I hvert fall, jeg var sikker på at jeg trengte briller, men jeg hadde bare ørlite pluss på det ene øyet og minus på det andre øyet, og det tilsa ikke behov for briller i følge optikeren. Jeg fikk prøve et par, men så ikke noe bedre med dem. Og så fikk jeg beskjed om at det var samsynet som var problemet mitt. For det fikk jeg noen øvelser, og jeg syns de hjalp. Men jeg har en annen jobb nå, og vet ikke om jeg ville lest av telefonnumrene uten problemer i dag etter å ha holdt på med trening av samsynet. Anonymkode: 09b1c...35c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå