Gå til innhold

Selge hus, overveldende med alt. Tips og gode råd


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal vi selge huset som vi har bodd i i 14 år. Huset er fullt opp med alt av møbler, pynteting, bilder, unødvendige ting, og alt av utstyr og greier.

Vi skal flytte 100 mil, og vi skal ha fotografering og visning snart. Hadde takstmann i forrige uke, og befaring med megler i går. Skal gjøres klart til fotografering. 

Fjern ditt og datt. Pakk ned bøker, fjern bilder, stoler, gardiner. Og alt annet som er forstyrrende på bilder. Forstår jo det, men ja. 

Hvor i all verden skal man gjøre av alt? 

Hva gjør andre i samme situasjon?

 

 

 

Anonymkode: 2393d...4f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt som ikke skal være med på flyttelasset, selges, gies bort eller kastes. Perfekt tid for en storopprydding.

Alt annet dytter man inn i skuffer og skap og bod.

Anonymkode: 9c119...8f5

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

vi brukte solgte på Finn, gjenbrukstasjonen og leide kontainer til søppel.

Anonymkode: 07407...1d0

AnonymBruker
Skrevet

Lei et lager og sett det der sålenge. Flyttefolk kan også hente opp fra lager.

Tenk evt langsiktig mtp lagerstørrelse, når flere ting skal ut, eller må da bytte lager. 
 

Anonymkode: 7c9f2...fa2

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lei en container, kast alt dere ikke har bruk for. Legg ut resten på Finn og ha et garasjesalg om det er mulig.

Jo mindre dere tar med videre, jo enklere blir det i det nye huset. Så deilig å "starte på nytt". 

 

Anonymkode: eef57...b09

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lei et lager og sett det der sålenge. Flyttefolk kan også hente opp fra lager.

Tenk evt langsiktig mtp lagerstørrelse, når flere ting skal ut, eller må da bytte lager. 
 

Anonymkode: 7c9f2...fa2

Ja, jeg kjørte også flere runder til gjenbruksstasjon og kastet, eller donerte til Fretex-lignende. 
Har du boder, rydd pent i esker, så kan noe stå der, men minst mulig slik at størrelse oppleves godt.

Anonymkode: 7c9f2...fa2

AnonymBruker
Skrevet

Ingen bod dere kan ha ting i? 

De gangene jeg har flyttet har jeg tatt en sjau samtidig der jeg har kastet/gitt bort alt som ikke skal bli med til nytt hus. 

Anonymkode: a444a...ac9

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Start med å kjøpe flytteesker, en hel haug. Kjøp gjerne sekker også, det kan være praktisk i forhold til klær, sengetøy osv. Så er det bare å begynne, det er mye arbeid å rydde et helt hus. Start gjerne i stua. Alt som skal være med til ny bolig legges i esker. Merk hver eske med «stue» eller enda mer konkret hva som befinner seg der for eksempel bilder osv. 

Så må dere ha ett eller annet sted der ferdig pakka esker lagres. Få eskene ut av det rommet som ryddes etter hvert som eska er full. Dersom dere ikke har bod el, så må dere leie et sted der eskene oppbevares til det skal flyttes. 

Alt som ikke skal være med videre legges i hauger med «selges», «gis bort» eller «kastes». Lei en container slik at alt som kan kastes går raskt ut av huset og forsvinner. Dere må selvsagt vente med å pakke det som skal stå framme under visning, men det er jo mest møbler uansett. Pluss ting dere faktisk trenger frem til flytting som nødvendig utstyr på kjøkken osv. 

Anonymkode: 630df...9b5

AnonymBruker
Skrevet

Lagde en liste på stort papir, ga motivasjon å kunne stryke ut. Inkluderte all flikking som måtte gjøres, all rydding, og mer, inspirert av lister på nett. 

Rydding; tok rom for rom, eller seksjonerte opp rommet i delprosjekter. 

Ga bort eller solgte så mye som mulig. 

Vi lånte en bod der vi skulle flytte, og flyttet alt av småmøbler og ting for å få det mer stilrent til visning. I ditt tilfelle kan et minilager være et bedre alternativ. Eller et rom hos en slektning. 

Så snart bilder og salg var unnagjort startet vi jobben med å tømme alt av skap og skuffer. Kjøpte store flytteeksker på IKEA, og brukte gjesterommet til å stable. Startet med ting som er sjeldent i bruk. Til slutt var det nesten bare en koffert med klær og toalettartikler igjen til siste døgnet. 

Dere starter jo litt sent, da. Men er jo bare å brette opp ermene og sette i gang. Tror jeg og mannen brukte all fritid noen dager der. Særlig inn mot visning. Det som tok overraskende mye tid var alt som skulle vaskes "perfekt", du ser absolutt alt når andre skal inn og inspisere huset ditt. 

Anonymkode: ec118...c24

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...