Gå til innhold

Ulik inntekt og rettferdig fordeling av ugifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og min samboer har ulik inntekt og lurer litt på hva som ville blitt en rettferdig fordeling av utgifter i vår økonomiske situasjon, så da lurer vi på om noen har noen gode råd eller kan fortelle oss hvordan dere gjør det🙂

Situasjonen er nå slik at vår økonomiske situasjon har endret seg en del det siste året. Før tjente vi likt, ca. 500k i året, men så ble jeg syk. Nå er jeg under AAP-tiltak gjennom NAV og har utbetalt ca 15k i måneden. Altså nok til å dekke faste utgifter, men ikke så mye å rutte med ellers. Dette er jo også en midlertidig situasjon, da planen er å komme seg ut i en passende jobb igjen så raskt det lar seg gjøre.

Jeg eier min egen leilighet, hvor vi nå deler 50/50 på utgiftene. Planen er at han skal kjøpe meg ut for halvparten etter han har klart å spare opp tilsvarende, og er altså en nokså grei deal for han til å komme seg inn på boligmarkedet. Jeg kjøpte leiligheten for ca. 2.500.000kr, men den er nok verdt mer i dag. Han har også en del verdier i bl.a. en del dyrt lyd- og fotoutstyr, men eier altså ikke egen bolig selv.

Ville det her ha blitt rettferdig å fordele utgifter prosentvis utifra hver vår inntekt? Da vil jo han betale mer enn meg i mnd, men så har han også over det dobbelte av min inntekt. Samtidig har han jo ikke enda eierskap over leiligheten. Eller blir det mest riktig å fortsette med 50/50-løsningen vi har nå? Eller har noen kanskje et forslag til en annen og bedre løsning som vi ikke har tenkt på? 🙂

Takk for svar!

Anonymkode: 2b973...fa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere deler nå bare 50/50 på de rene Driftskostnadene i boligen og mat?. Han bidrar ikke noe mot renter/avdrag eller lignende? 

Han bor med andre ord tilnærmet gratis?

Jeg går utifra at 100% av de store vedlikeholds kostnadene også faller på deg. 

Jeg synes at nåværende løsning er overdrevent bra for han. 

Hvis det ikke er snakk om felles barn så vil jeg ikke si at det nødvendigvis er riktig å kreve fordeling etter inntekt. 

Jeg kan heller ikke si at jeg egentlig liker de løsningene hvor folk har fordelt kostnader etter andel av inntekt. 

Det kan være riktig at han bidrar med en rettferdig husleie/bobidrag. Men nøyaktig hva det beløpet skal være kan jeg ikke uttale meg om på så lite informasjon. 

Jeg synes det er nødvendig å vite hvor dyr by du bor i. Jeg kan si at jeg synes at ett sted mellom 3000-6000 er ett rettferdig bobidrag i byen jeg bor i nå for å bo i en normal leilighet som er eid av partner. (Mat o.l er selvsagt utenom her).

Mens kanskje det dobbelte hadde vært mer normalt i oslo. 

Skrevet

Jeg tenker at prosentvis ut i fra inntekt hadde vært rettferdig. Planen er som ts sier, han skal kjøpe seg inn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...