Gå til innhold

Det bildet de alltid bruker på tv2 i baneheia-saken

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva tenker dere angående det overbrukte bilde av de 2 ofrene i Baneheiasaken?

Jeg har hele tiden synes det er litt merkelig at de velger akkurat DET bilde,  av to årsaker:

1. Ingen av jentene kan nekte media å bruke et "halvnakent" bilde av henne fordi de er døde. Stopper personvernet når man er død?

2. Vi vet alle hva som skjedde før de ble drept. Om du først skal vise bilde av et voldtektsoffer til hele nasjonen, burde du ikke i det minste velge et bildet hvor man ikke ser hele insiden av lårene?

Ellers på nett så brukes det oftest en avkortet versjon av dette bildet, fordi ansiktet er tross alt nok.  Så om du skulle søke etter dette bildet så får du gjerne et litt annerledes bilde en det tv2 bruker på de fleste treffene.

Edit: Jeg tenkte aldri over dette selv før Andrew Marr sa at dette bilde aldri kunne vært publisert i engelsk media. Så jeg har tilhørt majoriteten av folk som ser dette uten å reagere. Jeg reagerer ikke sterkt heller.

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at foreldrene har gitt dette bildet til pressen for å bruke det. Og hvis jeg ser samme bilde som du mener så reagerer jeg ikke på det samme som deg.

• Liker 10
Skrevet (endret)
Plengionika skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at foreldrene har gitt dette bildet til pressen for å bruke det.

Det har de nok. Men burde det være nok til å publisere helfigurbilder av 2 personer i badedrakt i riksmedia, uten godkjennelse fra de involverte?

Hadde det enda vært en sånn badedrakt som dekker litt ekstra, men det er det jo ikke.

Endret av Chomsky89
Skrevet

Foreldrene har funnet fram et bilde de synes var fint. Jeg ser et bilde hvor begge to er sammen istedet for ett av hver. Jeg synes bildet illustrerer godt hvor unge de var, at de var to vanlige glade småjenter som likte å bade og leke, og som var gode venner. Ansiktene deres lyser av glede og vennskap i bildet.

En slående kontrast til hvordan de ble behandlet av de fæle mennene.

Har aldri tenkt over noe på lår osv

• Liker 16
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Chomsky89 skrev (37 minutter siden):

Det har de nok. Men burde det være nok til å publisere helfigurbilder av 2 personer i badedrakt i riksmedia, uten godkjennelse fra de involverte?

Hadde det enda vært en sånn badedrakt som dekker litt ekstra, men det er det jo ikke.

Jeg tror du gjør dette til et problem som ikke eksisterer. 

• Liker 13
Skrevet
ViljaH skrev (40 minutter siden):

Foreldrene har funnet fram et bilde de synes var fint. Jeg ser et bilde hvor begge to er sammen istedet for ett av hver. Jeg synes bildet illustrerer godt hvor unge de var, at de var to vanlige glade småjenter som likte å bade og leke, og som var gode venner. Ansiktene deres lyser av glede og vennskap i bildet.

Jeg er enig med deg. Dette er et bilde som viser to gode venninner i lek på en varm sommerdag. Foreldrene har gitt dette selv til media, så de har godkjent bruken. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det bildet er nok et veldig fint minne for familiene. Så glade og skjønne jenter, sammen i båten. Skikkelig idyllisk. I tillegg et bra bilde å gi media da da var på bildet begge to. Begge jentene elsket bading, så jeg tipper det bildet viser mye av hvem de var.

Endret av Maggi2
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Vet ikke om du antyder at bildet er seksualiserende eller ei, men for valige folk så er det bilde av to glade barn. Det som er viktig er at barna blir fremstilt slik foreldrene mener er korrekt.

• Liker 13
Skrevet
Plengionika skrev (20 minutter siden):

Jeg tror du gjør dette til et problem som ikke eksisterer

Mulig det, men om det er et problem eller ikke kan ikke avgjøres da vi ikke vet om begge jentene ville samtykket til bruk av det bildet.

Jeg tenkte forsåvidt aldri på det selv før jeg hørte Andrew Marr si at det ville vært utenkelig at det ble brukt i britisk presse. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Macro skrev (28 minutter siden):

Vet ikke om du antyder at bildet er seksualiserende eller ei,

Det gjør jeg ikke, men de er absolutt av en karakter som vanligvis ville krevd tillatelse av de som er avbildet, De stiller ikke opp til det bilde for at hele nasjonen skal se det. De stiller opp for at 5 spesiellt interreserte personer med familierelasjon skal ta en titt på det annenhvert år. 

Endret av Chomsky89
Skrevet
ViljaH skrev (2 timer siden):

Den ene fæle mannen - JHA.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Chomsky89 skrev (3 timer siden):

Det gjør jeg ikke, men de er absolutt av en karakter som vanligvis ville krevd tillatelse av de som er avbildet, De stiller ikke opp til det bilde for at hele nasjonen skal se det. De stiller opp for at 5 spesiellt interreserte personer med familierelasjon skal ta en titt på det annenhvert år. 

Foreldre tar avgjørelser på vegner av barna sine, det er helt normalt😊

• Liker 3
  • 4 uker senere...
Skrevet
Anglaise skrev (På 24.4.2024 den 8.21):

Den ene fæle mannen - JHA.

Jeg tar ikke stilling til hvem som har gjort det. Overlater det til rettsvesenet.

Uansett hva som blir dom nå, så har begge to forbrutt seg mot småjenter før, så det er ikke voldsomt krenkende å kalle begge for fæle menn.

• Liker 5
Skrevet
ViljaH skrev (15 timer siden):

Jeg tar ikke stilling til hvem som har gjort det. Overlater det til rettsvesenet.

Uansett hva som blir dom nå, så har begge to forbrutt seg mot småjenter før, så det er ikke voldsomt krenkende å kalle begge for fæle menn.

Rettsvesenet har tatt stilling, VK er frikjent og renvasket. Heldigvis, ettersom bevisene helt soleklart viser og alltid har vist at VK ikke var der og at JHA gjorde det alene. Du omtaler VK som skyldig i Baneheia-drapene når du sier at Lena og Stine-Sofie ble utsatt for begge to - det er krenkende. Ikke minst underspiller det klanderen som JHA - den faktiske barnemorderen -og-voldtektsmannen fortjener. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

For å svare på spørsmål 1, så ja, man ikke noe personvern på nett når man er død. Det er ganske absurd i grunn, men lovverket er tydelig på at personvernregelverket ikke gjelder for opplysninger om avdøde personer, med mindre de sier noe om nålevende personer da.

• Nyttig 1
Skrevet
ViljaH skrev (På 24.4.2024 den 5.42):

Er det lenge siden du åpnet en avis? 

• Liker 4
Skrevet
ViljaH skrev (På 19.5.2024 den 18.31):

Hvis du overlater det til rettsvesenet burde du kanskje gjøre nettopp det? Det er ikke greit å beskylde en frikjent mann for overgrep og drap på Lena og Stine Sofie. 

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...