Gå til innhold

Legelisten-gir den et riktig bilde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer på er om omtalene på Legelisten gir et riktig bilde av virkeligheten. At leger med en høy score er greie å ha med å gjøre . Og omvendt. Jeg skjønner at det forekommer unntak. Men tenker at de fleste omtaler passer bra med hvordan man blir behandlet hos legen. Ønsker å høre andres erfaringer. 

Anonymkode: f0773...552

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De legene jeg kjenner til stemmer det på ihvertfall.

Ble tildelt en lege fordi fastlegen min flyttet. Likte ikke den nye i det hele tatt, og det stemmer med omtalen. Han er også en av ekstremt få fastleger her i kommunen med ledige plasser.

Min nåværende fastlege er helt fantastisk, og det stemmer med omtalen hun har fått der. Så min erfaring er at det stemmer, selv om jeg ser at det finnes et par som mener at han med dårlige omtaler er en bra lege.

Anonymkode: 40665...a1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det stemmer med de jeg kjenner. 

Anonymkode: cbaaf...a06

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer ikke med min lege.

Anonymkode: af686...0e6

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer med de jeg har hatt ja.

Anonymkode: 78ed8...11b

• Liker 1
Skrevet

Dersom det er en stor andel kommentarer i ene eller andre retningen, så sier det vel muligens noe. Enkeltkommentarer tenker jeg har liten verdi, da det er umulig å vite hva som ligger bak. Det er ikke utenkelig at en lege med kun positive tilbakemeldinger er mer slepphendt med B-preparater og sykemeldinger på tynt grunnlag. Og en negativ tilbakemelding ville man kanskje tolket annerledes om man også fikk høre legens tilbakemelding på klagen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det jeg lurer på er om omtalene på Legelisten gir et riktig bilde av virkeligheten. At leger med en høy score er greie å ha med å gjøre . Og omvendt. Jeg skjønner at det forekommer unntak. Men tenker at de fleste omtaler passer bra med hvordan man blir behandlet hos legen. Ønsker å høre andres erfaringer. 

Jeg hadde en lege som ikke var egnet i det hele tatt til å jobbe med pasienter. Så ja, de stemte. Skulle ønske jeg bare hadde visst det om henne før hun ble legen min.

Anonymkode: 6a670...7b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av det jeg har lest av omtale der av mine kolleger stemmer det meste, med unntak av noen som tydeligvis ikke har fått det som de ville på en konsultasjon og tatt det ut der. Det er utrolig hvor sur pasienter kan bli om de ikke får pillene sine eller en unødvendig henvisning videre. 

Anonymkode: 0a77b...298

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det synes jeg virkelig ikke. Fastlegen min oppleves nok OK i væremåte og fremtreden, men han trenerer pasientene så inni hampen at det skulle ikke være lov. Med andre ord så lytter han til deg, ser deg og svarer deg på en empatisk og god måte som oppleves fint, men gjør absolutt ingenting for deg. Det må brenne på dass for at han henviser deg noen steds, og blodprøver må du sloss for å få. Og da ender du kun opp med 4-6 målepunkter, og ikke en full blodprøve. Fordi "det koster så mye" og "man må spare". Hørt sånt tull. Så tydelig at hans egen statistikk står høyt i kurs hos han, på bekostning av pasientene. Han er dog snar med å gi deg respepter for alt mulig, bare ikke "tyngre" medisiner. Det kan du bare glemme hos han, på tross for at du må ha det.

Han ligger ute til full score på legelisten med sine 5 vurderinger, men fakta er at folk (og gjerne kronikere) som skjønner treneringen hans vet at han er en ubrukelig lege å gå til, med mindre det virkelig er akutt. 

Anonymkode: da7ae...74f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer ganske bra for de fastlegene jeg kjenner, så fremt de har en del anmeldelser.

En legespesialist jeg går fast hos har veldig lav score der, men er både faglig dyktig og ganske ålreit når man blir kjent. Men såpass sær i måten å kommunisere på at jeg kan forstå at hun får mye tyn der, siden de fleste pasienter er hos henne få ganger. 

Anonymkode: 89b9a...8e3

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer ikke med den forrige fastlegen min. Jeg var veldig fornøyd med henne. Hun tok meg på alvor og henviste meg videre når det var behov for det. Takket være henne ble en svært sjelden sykdom oppdaget. En sykdom som er dødelig om den ikke medisineres. 

Til min store overraskelse oppdaget jeg at hun hadde dårlig omtale på legelisten.

Anonymkode: 8d96d...3aa

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke hos meg.

Anonymkode: 6eff5...89d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Stemmer ikke med min lege, iallfall. Hun er empatisk, hun tar seg tid, henviser gjerne til spesialister, og gjør alt hun kan for å finne riktig diagnose, det er sjelden forsinkelser, hun svarer på henvendelser på HelseNorge samme dag, og man trenger ikke vente lenge for å få time. Men hun er ikke slepphendt med b-preparater, hun er streng med sykmeldinger og hun har null forståelse for selvdiagnostisering som overfølsomhet for «stråling» og «chemtrails». Hun scorer litt under middels på legelisten, for dessverre er det slik at de som er negative i større grad bruker tid på anmeldelser der enn de som er positive. For meg er hun verdens beste fastlege.

Anonymkode: 98bd3...7a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min har lav score men jeg deler ikke oppfatning med de fem som har vurdert han. Han kom inn for å avlaste tre andre leger så mange av oss ble trukket ut til å bytte til han, tror det er derfor folk er negative. 

Anonymkode: 77d7c...cec

AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg si at langt de fleste omtalene på legelisten er i hovedsak positive.  Man skal ganske langt ned på "resultatlista" før snittet er under 3 stjerner.

Min fastlege scorer høyt.  Det skjønner jeg godt, for hun er virkelig dyktig.  De 2-3 negative anmeldelsene skjønner jeg på et vis også, for hun har en voldsom profesjonell distanse og er ikke verdens varmeste menneske.  Er dette det viktigste for pasienten, da er ikke hun rette person.  Jeg har dog også opplevd å lese om en tidligere fastlege at hun var voldsomt empatisk og inderlig nær - vel, ikke mot meg.  

Så har anmeldelser på legelisten likevel begrenset verdi for meg, nettopp fordi vi setter pris på ulike kvaliteter hos leger.  Jeg hadde ikke trivdes med en lege som var meget alternativt orientert, min nabo hadde elsket en slik lege.  Det som passer for meg, passer nødvendigvis ikke for deg, og motsatt.

Anonymkode: 2aa0b...427

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

og blodprøver må du sloss for å få

Det har vært min erfaring gjennom hele livet også. Har etterspurt det flere ganger, men hver gang blitt avfeid med at det tar de ikke uten en spesifikk mistanke. Så i midten av 30 årene fikk jeg en blodprøve da jeg var hos en spesialist for noe plager, og den viste ekstremt lave D-vitamin nivåer (han sa han ikke hadde sett så lave nivåer hos en ikke-mørkhudet før), og lave B12 og folat nivåer. Dette har jeg antakelig hatt i mange år, men ikke oppdaget da fastlegene jeg har hatt nekter å gi meg en blodprøve.

Anonymkode: 2df5c...452

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er mange kommentarer i samme retning tenker jeg det er noe i det. Jeg var helt rystet over helsesekretærer til min forrige fastlege, og legelisten var bombardert med skrekkhistorier om henne. 

Anonymkode: b3c5d...5d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den tidligere kommuneoverlegen i Frosta, som er siktet for et stort antall overgrep på sine kvinnelige pasienter, hadde veldig gode anmeldelser på Legelisten. Og mange av disse var skrevet i de påfølgende dagene etter at han ble siktet. Så nei, gode anmeldelser behøver ikke å bety så mye. Han er fjernet fra listen nå, selvsagt.

Anonymkode: 93081...1c5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er varierende. En pasient som ønsker medisiner, og legen mener det ikke er nødvendig, vil kunne gi dårlig score fordi de ikke får "bestille resept"...  Eller fordi de ikke får alle mulige prøver de selv ønsker, fordi legen vurderer det som unødvendig basert på symptomer...

Min fastlege har lav score på tilgjengelig. Men når man leser kommentarene så ser man at det stammer fra tidligere legekontor hvor det heller ikke var vikarer, og fra da hun var yngre og hadde fødselspermisjon og/eller småbarn...

Anonymkode: 40b75...d38

Skrevet

Jeg har hatt gode erfaringer med det ja, og valgt ut ifra anmeldelsene der de siste 10 årene 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...