AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #21 Del Skrevet 23. april 2024 Det blir i overkant pirkete å mene at lydbøker ikke er ekte nok. Enkelte mener at det å lese bøker på nettbrett, mobil, kindle og lignende ikke er ekte nok heller. Det blir for dumt. Man er interesser i bøker, man bruker tid og energi på bøkene. Man opplever historien eller innholdet og det er virkelig det eneste som teller. Anonymkode: ef579...b50 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #22 Del Skrevet 23. april 2024 katties skrev (1 minutt siden): Sagt som en sann ikke-leser. De som leser forstår at det er en helt annen opplevelse, der du SELV skaper mye mer av historien. Hersketeknikk der ja. Beklager å skuffe deg, men jeg er nok en svært aktiv leser, til og med yrket mitt involverer mye (skjønnlitterær) lesing, både papir, digitalt og lydbok. Hvorfor går du ut fra at man ikke SELV skaper mye mer av historien ved lydbok? Anonymkode: 81e26...6ef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 23. april 2024 #23 Del Skrevet 23. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hersketeknikk der ja. Beklager å skuffe deg, men jeg er nok en svært aktiv leser, til og med yrket mitt involverer mye (skjønnlitterær) lesing, både papir, digitalt og lydbok. Hvorfor går du ut fra at man ikke SELV skaper mye mer av historien ved lydbok? Anonymkode: 81e26...6ef Fordi man bl.a. selv skaper intonasjon til ting som blir sagt, stemmene til mennesker, og har muligheten til å stoppe opp i lesingen på steder der man vil dvele ved noe eller justere på hvordan man forestiller seg handlingen. I tillegg sier du at YRKET ditt KREVER lesing, og da tipper jeg du ikke leser på samme måte som hvis det var frivillig hobbylesing. Endret 23. april 2024 av katties 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #24 Del Skrevet 23. april 2024 katties skrev (1 time siden): Fordi man bl.a. selv skaper intonasjon til ting som blir sagt, stemmene til mennesker, og har muligheten til å stoppe opp i lesingen på steder der man vil dvele ved noe eller justere på hvordan man forestiller seg handlingen. I tillegg sier du at YRKET ditt KREVER lesing, og da tipper jeg du ikke leser på samme måte som hvis det var frivillig hobbylesing. Godt skrevet. De som påstår at det å lese lydbøker gir samme resultat som å lese en fysisk bok, ser ut til å glemme en viktig ting, nemlig det at grammatikken blir bedre og skrivefeilene færre når man leser boken enn når man hører den. Ser man på norskkunnskapene hos dagens unge og sammenligner dette med skoleungdom før i tiden som hadde et nært forhold til papirboken, ser man også virkningene av å få servert kunnskapen via snarveier; uten digital støtte er mange hjelpeløse, gjør elementære og/å- eller orddelingsfeil som er til å gråte av, og som ville ha vært unngått om man tok seg tid til å lese bøker i stedet for å høre dem. Og da skal jeg ikke engang nevne kommentarer her i forumet der man etter to avsnitt bemerker at dette blir for laaaaaangt. Barn har godt av å lese bøker, og det samme har voksne med tanke på frekvensen av skrivefeil på KG; hadde dette forumet eksistert i en tid der man leste bøker i stedet for å høre dem som lydbøker, er jeg overbevist om at grammatikken i kommentarene hadde vært langt bedre. Anonymkode: 50a25...7e7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #25 Del Skrevet 23. april 2024 Å høre på en lydbok vil i hvert fall si at man ikke er en bibliofil. Anonymkode: 046e6...769 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #26 Del Skrevet 24. april 2024 katties skrev (7 timer siden): Fordi man bl.a. selv skaper intonasjon til ting som blir sagt, stemmene til mennesker, og har muligheten til å stoppe opp i lesingen på steder der man vil dvele ved noe eller justere på hvordan man forestiller seg handlingen. I tillegg sier du at YRKET ditt KREVER lesing, og da tipper jeg du ikke leser på samme måte som hvis det var frivillig hobbylesing. Jeg sa til og med yrket, det utelukker ikke frivillig hobby lesing. Til info så er det ikke alle som stopper i lesingen for å justere hvordan de forestiller seg handlingen, det er helt vanlig å skape det indre universet i sanntid mens de leser uten stopp. Det gjør man da på samme måte ved en lydbok. Og hva har stemmen til karakterene med om boken har blitt lest å gjøre? Selvfølgelig er opplevelsen mellom en fysisk bok og en lydbok litt ulik, da det er ulike medier, men boka er uansett blitt lest, som var spørsmålet til hi. Anonymkode: 81e26...6ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #27 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Godt skrevet. De som påstår at det å lese lydbøker gir samme resultat som å lese en fysisk bok, ser ut til å glemme en viktig ting, nemlig det at grammatikken blir bedre og skrivefeilene færre når man leser boken enn når man hører den. Ser man på norskkunnskapene hos dagens unge og sammenligner dette med skoleungdom før i tiden som hadde et nært forhold til papirboken, ser man også virkningene av å få servert kunnskapen via snarveier; uten digital støtte er mange hjelpeløse, gjør elementære og/å- eller orddelingsfeil som er til å gråte av, og som ville ha vært unngått om man tok seg tid til å lese bøker i stedet for å høre dem. Og da skal jeg ikke engang nevne kommentarer her i forumet der man etter to avsnitt bemerker at dette blir for laaaaaangt. Barn har godt av å lese bøker, og det samme har voksne med tanke på frekvensen av skrivefeil på KG; hadde dette forumet eksistert i en tid der man leste bøker i stedet for å høre dem som lydbøker, er jeg overbevist om at grammatikken i kommentarene hadde vært langt bedre. Anonymkode: 50a25...7e7 Nå er det vel ingen som har påstått at lydbøker er helt like vanlige bøker, men at bøkene er like mye lest på begge måter. Det er vel heller ingen som påstår barn og unge skal slutte å lese papirbøker og kun høre på lydbøker. Lesende ungdom bruker gjerne både papirbøker og lydbøker, men unge som ikke leser papirbøker hører sjelden på lydbøker heller. Med mindre det er snakk om dyslektikere, de har gjerne høy lydbokprosent av naturlige årsaker. Anonymkode: 81e26...6ef 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #28 Del Skrevet 24. april 2024 Jeg er en skikkelig bokorm. Leser over 60 bøker i året, e-bok. Ble for fullt i bokhyllene mine. For meg er det det samme hva folk gjør. De har jo fått med seg innholdet i boken. Det er det viktigste. Språkutvikling blir nok bedre av å lese enn å lytte. Men det er sikkert ikke målet uansett. Supert at lydbøker har blitt vanlig, slik at flere får med seg gode bøker 🙂 Anonymkode: 6576b...5ee 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sententia Skrevet 24. april 2024 #29 Del Skrevet 24. april 2024 Ja, selvfølgelig har du lest boka 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 24. april 2024 #30 Del Skrevet 24. april 2024 Jeg syns det er stor forskjell på å lese og lytte, men i en kjapp samtale hadde jeg sikkert bare svart ja, hvis jeg hadde hørt boka på lydbok og poenget var om jeg kjente boka. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 24. april 2024 #31 Del Skrevet 24. april 2024 Ser flere sier at å ikke lese fysisk i boka og kun lytte ikke et å lese. Da er vi mange som ikke leser og som gjennom hele skolegangen har fått feil beskjed fra ppt, lærere osv at de har lest boka når de har brukt lydbok. Vi er ganske mange som er avhengig for å få med oss sammenhengen at en må bruke lydbok. En del slitt mef avkoding ved å lytte så forstår de teksten i motsatt av å se kun teksten. Jeg sier altid jeg har lest boka når jeg har lytte til den, samme gjør andre jeg kjenner 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #32 Del Skrevet 24. april 2024 Jeg har jo ikke lest boka, jeg har hørt den på lydbok. Det sagt, om settingen er slik at det er unødvendig å begynne å utbrodere dette så ser jeg ikke problemet med å bekrefte at noe er "lest", selv om det språklig ikke stemmer så har det ikke betydning for substansen i samtalen. Anonymkode: 7e2ad...7d6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #33 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Barn har godt av å lese bøker, og det samme har voksne med tanke på frekvensen av skrivefeil på KG; hadde dette forumet eksistert i en tid der man leste bøker i stedet for å høre dem som lydbøker, er jeg overbevist om at grammatikken i kommentarene hadde vært langt bedre. Anonymkode: 50a25...7e7 Her i huset leser tenåringene fysiske bøker, mens jeg selv "leser" lydbøker. Mitt problem er at jeg blir trøtt av å sette meg ned med en bok, og tar derfor boken heller med meg på øret når jeg går i skogen. Forrige uke "leste" jeg tre bøker på skogstur, og jeg får helt klart med meg langt flere detaljer av å høre bøkene mens jeg går i rolig landskap enn om jeg hadde sittet stille og duppet under lesingen. Jeg kjører også lange avstander ganske ofte, og også da går det i lydbøker. Neste gang jeg kjører samme strekning kan jeg huske hva jeg hørte da jeg kjørte der sist. Sånn sett kan jeg vel påstå at jeg er belest, men det vil vel alltid være noen pretensiøse bokormer som mener at jeg ikke leser bøkene. Det lever jeg dog helt greit med. Anonymkode: e9612...455 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #34 Del Skrevet 24. april 2024 Man hører på en lydbok, den leses ikke. Å si man har lest en lydbok, blir det samme som å si jeg har lest musikk, det heter høre på musikk. Så nei man leser ikke en lydbok, den hører man på. Anonymkode: afcee...3ad 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #35 Del Skrevet 24. april 2024 jegerrinne skrev (29 minutter siden): Ser flere sier at å ikke lese fysisk i boka og kun lytte ikke et å lese. Da er vi mange som ikke leser og som gjennom hele skolegangen har fått feil beskjed fra ppt, lærere osv at de har lest boka når de har brukt lydbok. Vi er ganske mange som er avhengig for å få med oss sammenhengen at en må bruke lydbok. En del slitt mef avkoding ved å lytte så forstår de teksten i motsatt av å se kun teksten. Jeg sier altid jeg har lest boka når jeg har lytte til den, samme gjør andre jeg kjenner Denne var jo merkelig selvmotsigende... Du har stort behov for å si at du har lest, selv om du mener lytting og lesing er likestilt. Anonymkode: 7e2ad...7d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #36 Del Skrevet 24. april 2024 Sententia skrev (46 minutter siden): Ja, selvfølgelig har du lest boka selvfølgelig har du LYTTET til den mener du, for LEST den har du ikke. Å lese er en aktivisering av andre deler av hjernen enn den som aktiviseres når man lytter - du får kanskje med deg bokens innhold men det som skjer med deg som leser kontra lytter er helt ulikt. Anonymkode: 7e438...d67 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 24. april 2024 #37 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Denne var jo merkelig selvmotsigende... Du har stort behov for å si at du har lest, selv om du mener lytting og lesing er likestilt. Anonymkode: 7e2ad...7d6 Er jo det jeg prøver å få frem at for mange er det å lytte det samme som å lest. Ja vet jeg ikke klarer kansje å forklare helt. For slik er det når en slitt med lesing og skriving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #38 Del Skrevet 24. april 2024 Teknisk sett er det sikkert feil å si at du har lest den dersom det var lydbok, men hva så? Jeg hadde bare sagt at jeg hadde lest den, for å å gjøre det enklest. Anonymkode: 5f631...264 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alexandrine Skrevet 24. april 2024 #39 Del Skrevet 24. april 2024 Gregarious skrev (9 timer siden): Selv om det er mange likheter så aktiveres hjernen noe forskjellig om det er tekst eller lyd. Det er også vesentlig større kvalitetsforskjeller på en lydbok, når du leser tekst er du din egen forteller, mens ved lydbok er du prisgitt en forteller med svært variabel kvalitet. Hadde alle lydbok-opplesere vert av tilsvarende kvalitet som eksempelvis Stephen Fry så tror jeg lydbøker hadde stått enda sterkere en de gjør i dag. Jeg har hørt flere lydbøker hvor det er forfatteren selv som leser. Tore Renberg og Lars Mytting er eksempler jeg kommer på i farten hvor det leses med en innlevelse av de sjeldne. Selv hører jeg lydbøker når jeg går tur og elsker det. Får med meg akkurat like mye av innholdet som når jeg leser selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #40 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Huh? Lesing og lytting er like aktivt. Med mindre du ikke hører etter, da, men hvorfor sette på en lydbok da? Anonymkode: 81e26...6ef Det er forskjell på å sitte konsentrert å lese en bok og å støvsuge mens du hører en lydbok. Jeg vil tro at lesing krever mer av hjernen enn lytting hvor du gjør andre ting samtidig. Jeg kan ta feil og jeg har ingen formening om hva som er "best", men siden vi mennesker stort sett ikke kan tenke på mer enn en ting om gangen så skulle jeg tro at vi får best utbytte av å lese. Anonymkode: c9a84...328 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå