Gå til innhold

Har jeg lest ei bok når jeg har hørt lydbok?

Baktusen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bruker ikke selv lese om å høre på en lydbok. Da sier jeg at jeg har hørt på lydboken. Det betyr ikke at det er noe mindreverdig, bare to forskjellige ting med ca samme resultat (man blir kjent med innholdet i boken). 

Anonymkode: 78f32...f23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
jegerrinne skrev (30 minutter siden):

Er jo det jeg prøver å få frem at for mange er det å lytte det samme som å lest. Ja vet jeg ikke klarer kansje å forklare helt. For slik er det når en slitt med lesing og skriving.

Å lese er å lese. Å lytte er å lytte.

Jeg sier ikke hat jeg har lest en sang, når jeg har lyttet til den. Jeg sier ikke at jeg har spist maten, når jeg kastet den. 

Anonymkode: 7e2ad...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang utbytte av å lese vs å høre så vil jeg tro det kommer litt an på litteraturen. Er det "enklere" litteratur så er det sikkert det samme, men i feks lyrikk, hvor pauser og det å hoppe litt frem og tilbake i teksten kan være en del av opplevelsen ,så blir lyd slått av det skrevne ord.

Anonymkode: c9a84...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er forskjell på å sitte konsentrert å lese en bok og å støvsuge mens du hører en lydbok. Jeg vil tro at lesing krever mer av hjernen enn lytting hvor du gjør andre ting samtidig. Jeg kan ta feil og jeg har ingen formening om hva som er "best", men siden vi mennesker stort sett ikke kan tenke på mer enn en ting om gangen så skulle jeg tro at vi får best utbytte av å lese. 

Anonymkode: c9a84...328

For meg kommer det an på hva jeg lytter til, og hvilken aktivitet jeg gjør. Har nå en times kurs (jobbrelatert), kommer da til å sette i airpods og gå meg en tur, og vet det vil gi meg mye mer læring og utbytte enn om jeg satt meg ned og leste det samme kursmaterialet. Hører jeg på lettere ting, som en podcast, så kan jeg fint arbeide i huset samtidig. Men med en gang jeg lager mat, sorterer klær, og slikt, så merker jeg at fokus på det jeg lytter til ikke er det samme, da bytter jeg gjerne til musikk. 

Anonymkode: 7e2ad...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sa til og med yrket, det utelukker ikke frivillig hobby lesing. Til info så er det ikke alle som stopper i lesingen for å justere hvordan de forestiller seg handlingen, det er helt vanlig å skape det indre universet i sanntid mens de leser uten stopp. Det gjør man da på samme måte ved en lydbok.

Og hva har stemmen til karakterene med om boken har blitt lest å gjøre? Selvfølgelig er opplevelsen mellom en fysisk bok og en lydbok litt ulik, da det er ulike medier, men boka er uansett blitt lest, som var spørsmålet til hi. 

Anonymkode: 81e26...6ef

OK. Men likevel "lest"...? Du "leser" ikke med ørene. Hva er så galt med å si at man hører på lydbøker? Jeg ser ingenting galt i at noen hører på bøker, problemet mitt er når folk sier det er akkurat det samme som å lese.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (25 minutter siden):

OK. Men likevel "lest"...? Du "leser" ikke med ørene. Hva er så galt med å si at man hører på lydbøker? Jeg ser ingenting galt i at noen hører på bøker, problemet mitt er når folk sier det er akkurat det samme som å lese.

Ingen sier det er det samme, alle skjønner at lesing og lytting er to ulike aktiviteter.

Men begrepet "lest en bok" vil dekke både lesing og lytting siden det ikke viser til hvordan boka er gjennomgått, men at den er gjennomgått. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen sier det er det samme, alle skjønner at lesing og lytting er to ulike aktiviteter.

Men begrepet "lest en bok" vil dekke både lesing og lytting siden det ikke viser til hvordan boka er gjennomgått, men at den er gjennomgått. 

Høres ut som noe folk sier for å overbevise seg selv om noe. Er som å si at samma om jeg kasta kaka eller spiste den - den er jo borte, så hvorfor er det noe forskjell?? Har aldri hørt at å lese har referert til annet enn å faktisk LESE, med øyne eller hender (hvis man er blind).

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nja det kan man kanskje si. Men hvis jeg spør om du leser for barnet ditt og du sier ja fordi du har gitt henne storytel, da sier jeg nei du leser ikke for henne

Anonymkode: 9ed83...f6f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Baktusen skrev (13 timer siden):

Jeg ble spurt om jeg hadde lest den og den boka, og jeg ble usikker hva jeg skulle svare. Nei, jeg har ikke lest den, men hørt den på lydbok. Og det var det jeg svarte.

Det høres også ganske idiotisk ut å si jeg hørte på den og den boka og den var god. 

Eller folk spør om du liker å lese?

Hva sier du som ikke leser, men hører lydbøker. Hvordan svarer du, og hvordan ordlegger du deg?

Jeg pleier si "hørt den" ja. 
Tenker det er forskjeller på å lese en bok, og høre en bok. 
Men om samtalen bare dreier seg om boka spiller det ingen rolle hvordan den er inntatt.
Mens for barna mine feks er jeg veldig streng på at de skal LESE bøker, de slipper ikke unna med bare å høre på lydbok. Men det handler om helt andre ting enn innholdet som skal inntas. Så det ER forskjell, men hvor relevant det er å nevne hvordan man har fått med seg den boka det avhenger av.

Anonymkode: 88624...c17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese bøker er ikke samme som å høre lydbøker, synes jeg. Det er noen som leser høyt slik at man slipper å lese bokstavene og oversette disse til "lyd" i hodet. Leser man når noen leser høyt for deg...?

Jeg har også lagt merke til at mange multitasker "lesingen" med å gå på tur, sykle, gjøre husarbeid, osv... Det er for all del lov, men det gir samtidig mindre oppmerksomhet til boken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (23 minutter siden):

Høres ut som noe folk sier for å overbevise seg selv om noe. Er som å si at samma om jeg kasta kaka eller spiste den - den er jo borte, så hvorfor er det noe forskjell?? Har aldri hørt at å lese har referert til annet enn å faktisk LESE, med en øyne eller hender.

Hva har kake med saken å gjøre? Til info så er opplesing også regnet som en tekst🤗 Det er helt vanlig å ikke skille mellom leste og oppleste bøker når man snakker om bøker man har lest. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et menneske skrev (2 minutter siden):

Å lese bøker er ikke samme som å høre lydbøker, synes jeg. Det er noen som leser høyt slik at man slipper å lese bokstavene og oversette disse til "lyd" i hodet. Leser man når noen leser høyt for deg...?

Jeg har også lagt merke til at mange multitasker "lesingen" med å gå på tur, sykle, gjøre husarbeid, osv... Det er for all del lov, men det gir samtidig mindre oppmerksomhet til boken.

Avkoding er ikke målet med å lese en bok for en ferdig utlært leser. Det er å få med seg innholdet i boka. Det er veldig vanlig å få skjerpet oppmerksomhet om det man lytter til hvis man gjør noe annet fysisk samtidig, hvis man kun lytter sklir oppmerksomheten lettere bort. Derav tar man notater i forelesninger o.l. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spør om jeg registrerer lydbøker som lest i den slags apper så er svaret ja. Det er liten sjanse for at jeg kommer til å lese en bok jeg har lyttet til. 

Det føles feil å si lest om lydbøker, og det er også en helt annen opplevelse, men jeg vil ikke si at det ikke teller. En lydbok er også en bok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alexandrine skrev (5 timer siden):

Jeg har hørt flere lydbøker hvor det er forfatteren selv som leser. Tore Renberg og Lars Mytting er eksempler jeg kommer på i farten hvor det leses med en innlevelse av de sjeldne. 

Selv hører jeg lydbøker når jeg går tur og elsker det. Får med meg akkurat like mye av innholdet som når jeg leser selv. 

Ja det er store variasjoner, jeg har ofte erfart at forfatteren ikke er særlig bra forteller, men mulig jeg ekstra kritisk.

Jeg tror heller ikke at du generelt får med mindre om en hører, men tenker det er en forskjell.  Jeg tenker også at å skille dem blir mer og mer relevant ettersom teknologien utvikler seg, jeg ser for meg enda flere muligheter med framtidige lydbøker.  Kanskje blir det forskjeller mellom tekst og lyd, der lydboken inneholder fragmenter som passer best i det formatet. 

Om en går å ser et oppsett av et skuespill så får en samme informasjon som om en leser det, men en har ikke lest skuespillet.
Sannsynligvis vil det blir mer normalt å si "hørt" ettersom generasjoner vokser opp med denne muligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva har kake med saken å gjøre? Til info så er opplesing også regnet som en tekst🤗 Det er helt vanlig å ikke skille mellom leste og oppleste bøker når man snakker om bøker man har lest. 

Opplesning er... lyd. Jeg har ikke noe behov for å diskutere med noen som ignorerer virkeligheten og påstår at lyd=tekst og lese=høre.  Jeg forstår ikke hvorfor du har et så stort behov for å si at du leser i stedet for at du hører på lydbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det blir så merkelig, språklig og grammatisk. Som å si at man leser musikken man lytter til, eller at man har lest en podcast. Undrer meg alltid over hvorfor noen insisterer på at de skal si at de har lest når de har lyttet til lydbøker. 

Anonymkode: f2b90...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

katties skrev (1 time siden):

Opplesning er... lyd. Jeg har ikke noe behov for å diskutere med noen som ignorerer virkeligheten og påstår at lyd=tekst og lese=høre.  Jeg forstår ikke hvorfor du har et så stort behov for å si at du leser i stedet for at du hører på lydbøker.

Det har jeg aldri påstått, tvert i mot. Det hjelper å lese det folk skriver i en debatt i stedet for å bruker stråmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har man lest boken hvis man har sett filmen 🙇‍♀️🤔🙄

Mange her mener tydeligvis det 🙃….

Anonymkode: 87ea9...58a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har man lest boken hvis man har sett filmen 🙇‍♀️🤔🙄

Mange her mener tydeligvis det 🙃….

Anonymkode: 87ea9...58a

Hvordan kan du sammenligne en filmadaptasjon med en original fulltekstversjon?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har snart syv år med språk- og litteraturstudier bak meg. Jeg har altså brukt mye tid på å lese og analysere litteratur. Men jeg er svaksynt så jeg kan ikke lese en fysisk bok, derfor leser jeg kun lydbøker.

Ja, jeg sier «å lese en lydbok» for det er i tråd med den internasjonale bruken og også det jeg opplever som korrekt.

For meg har det lite å si om det er syntetisk eller human innleser. Forfatterens ord er de samme uansett. 

Anonymkode: a022f...4d4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...