Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble spurt om jeg hadde lest den og den boka, og jeg ble usikker hva jeg skulle svare. Nei, jeg har ikke lest den, men hørt den på lydbok. Og det var det jeg svarte.

Det høres også ganske idiotisk ut å si jeg hørte på den og den boka og den var god. 

Eller folk spør om du liker å lese?

Hva sier du som ikke leser, men hører lydbøker. Hvordan svarer du, og hvordan ordlegger du deg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns du svarte fint jeg :)

Anonymkode: 921fc...cc5

AnonymBruker
Skrevet

En kan ikke lese en lydbok, like lite høre en vanlig bok.

Anonymkode: 33a9a...6a9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Baktusen skrev (5 minutter siden):

Jeg ble spurt om jeg hadde lest den og den boka, og jeg ble usikker hva jeg skulle svare. Nei, jeg har ikke lest den, men hørt den på lydbok. Og det var det jeg svarte.

Det høres også ganske idiotisk ut å si jeg hørte på den og den boka og den var god. 

Eller folk spør om du liker å lese?

Hva sier du som ikke leser, men hører lydbøker. Hvordan svarer du, og hvordan ordlegger du deg?

Hvis jeg har hørt en lydbok, så sier jeg at jeg har hørt den (det høres da ikke idiotisk ut??) og hvis jeg har lest den, så sier jeg det. Kan ikke være spesielt vanskelig det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier at jeg har lest den boka når noen spør og jeg faktisk har hørt den på lydbok. Jeg gidder ikke alltid utbrodere noe mer. Å lese boka handler vel mest om man har fått med seg den historien. Og det har man jo, uansett om man leser eller lytter.

Anonymkode: 79b1d...9c0

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne som er blind sier hun har lest bøker hun har hørt på lydbok. Aldri hørt at noen arresterer henne der

Anonymkode: 7a8e2...e70

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sier at jeg har lest den boka når noen spør og jeg faktisk har hørt den på lydbok. Jeg gidder ikke alltid utbrodere noe mer. Å lese boka handler vel mest om man har fått med seg den historien. Og det har man jo, uansett om man leser eller lytter.

Anonymkode: 79b1d...9c0

Ja, det var det jeg tenkte på..

Jeg har jo fått med meg bokas innhold, og det er jo det vedkommende egentlig spør om.

Samtidig føler jeg at jeg gjør samtalen mer komplisert ved å utbrodere som du nevner, at nei jeg har ikke lest den, men har hørt den på lydbok, istedet for å bare gi et kjapt ja, og la vedkommende gå videre med poenget i samtalen og det personen ville frem til. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan en får presentert teksten i ei bok er egentlig helt uvesentlig. Du har på lik linje som de som fysisk har bladd i boka, fått med deg hva forfatteren har skrevet. 

Hvis noen vil pirke i uttrykket "å ha lest ei bok" så får de bare gjøre det. Nå kommer mange bøker både som bok, e-bok og lydbok, noe som gjør teksten tilgjengelig for et større publikum enn tidligere. Heldigvis! 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
KnitAndCoffee skrev (40 minutter siden):

Hvordan en får presentert teksten i ei bok er egentlig helt uvesentlig. Du har på lik linje som de som fysisk har bladd i boka, fått med deg hva forfatteren har skrevet. 

Hvis noen vil pirke i uttrykket "å ha lest ei bok" så får de bare gjøre det. Nå kommer mange bøker både som bok, e-bok og lydbok, noe som gjør teksten tilgjengelig for et større publikum enn tidligere. Heldigvis! 

Akkurat det du skriver her får meg til å tenke litt på skoleelevene som av og til kommer til forumet og ber om et sammendrag av en bok de ikke har hatt tid til å lese fordi de må levere oppgaven på skolen neste dag.

De får et resultat som er troverdig nok til at læreren tror på dette, men lærer de egentlig noe ...?

Det samme kan man spørre om ved lesing av en bok og høre en lydbok; det er jo opp til hver enkelt hvordan man får overlevert innholdet, samtidig som man går glipp av noe - forskjellen blir som å lese et håndskrevet brev man har fått i postkassen, og å høre brevet bli lest opp i telefonen av en tredjepart. Ordene er kanskje de samme, men det er ikke det samme likevel.

Anonymkode: 50a25...7e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når noen spør om du har lest en bok mener de om du har "vært gjennom" teksten i boka. Bare svar ja, en høytlesing er også en lesing. 

Anonymkode: 81e26...6ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat det du skriver her får meg til å tenke litt på skoleelevene som av og til kommer til forumet og ber om et sammendrag av en bok de ikke har hatt tid til å lese fordi de må levere oppgaven på skolen neste dag.

De får et resultat som er troverdig nok til at læreren tror på dette, men lærer de egentlig noe ...?

Det samme kan man spørre om ved lesing av en bok og høre en lydbok; det er jo opp til hver enkelt hvordan man får overlevert innholdet, samtidig som man går glipp av noe - forskjellen blir som å lese et håndskrevet brev man har fått i postkassen, og å høre brevet bli lest opp i telefonen av en tredjepart. Ordene er kanskje de samme, men det er ikke det samme likevel.

Hvordan kan du  sette likhetstegn mellom et sammendrag og en fulltekst?

Det er helt vanlig med høytlesing av brev, kort, meldinger osv, man går ikke glipp av noe av den grunn. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min veninne som har dysleksi hørte alltid på tekster osv på lydbok på skolen. Fikk alt med seg bedre på den måten. Så joda, man kan få med seg info på forskjellige måter. Så selv om jeg også liker best å lese noe selv, kan man forstå at alle er forskjellige!

Anonymkode: deee1...fa0

• Liker 3
Skrevet
KnitAndCoffee skrev (59 minutter siden):

Selv om det er mange likheter så aktiveres hjernen noe forskjellig om det er tekst eller lyd. 

Det er også vesentlig større kvalitetsforskjeller på en lydbok, når du leser tekst er du din egen forteller, mens ved lydbok er du prisgitt en forteller med svært variabel kvalitet.  

Hadde alle lydbok-opplesere vert av tilsvarende kvalitet som eksempelvis Stephen Fry så tror jeg lydbøker hadde stått enda sterkere en de gjør i dag.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (2 minutter siden):

Selv om det er mange likheter så aktiveres hjernen noe forskjellig om det er tekst eller lyd. 

Det er også vesentlig større kvalitetsforskjeller på en lydbok, når du leser tekst er du din egen forteller, mens ved lydbok er du prisgitt en forteller med svært variabel kvalitet.  

Hadde alle lydbok-opplesere vert av tilsvarende kvalitet som eksempelvis Stephen Fry så tror jeg lydbøker hadde stått enda sterkere en de gjør i dag.

Men man har uansett fortsatt lest boka. Egentlig mangler vi et bedre verb, gjennomgått/opplevd/erfart boka? 

Enig i at Stephen Fry er unikt flink, og det fins mye kjip lesing der ute. Men uansett om oppleseren ikke er superflink, blir boka fortsatt lest. Lydbøker står da veldig sterkt i dag, det finnes mange strømmetjenster og et enormt utvalg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min veninne som har dysleksi hørte alltid på tekster osv på lydbok på skolen. Fikk alt med seg bedre på den måten. Så joda, man kan få med seg info på forskjellige måter. Så selv om jeg også liker best å lese noe selv, kan man forstå at alle er forskjellige!

Anonymkode: deee1...fa0

Om folk har mistet synet og alternativet er å vente flere uker på å få tilsendt to kilo med punktskrift eller høre boken som lydbok, sier det seg selv hva set mest praktiske alternativet er, og det samme gjelder folk med dysleksi.

Men for de aller, aller fleste i diskusjonen om lydbok eller fysisk bok er det snakk om et frivillig valg mellom to alternativer.

Gregarious skrev (2 minutter siden):

Kunne ikke ha sagt det bedre selv.

• Liker 2
Skrevet

Lest og lest...

• Liker 2
Skrevet

For meg er de ikke det samme: lesing er aktivt, høring kan være ganske passivt. Ganske ulike hobbyer. Jeg hadde sagt "hørt på den" om lydbok.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg teller det som lest bok :) Leser mange bøker i året både med øynene og ørene. For meg er det likestilt, jeg leser for underholdning, ikke for å analysere teksten og skrive notater til og lese setninger mange ganger og slikt noe.

Anonymkode: 7907f...c8b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan kan du  sette likhetstegn mellom et sammendrag og en fulltekst?

Det er helt vanlig med høytlesing av brev, kort, meldinger osv, man går ikke glipp av noe av den grunn. 

Sagt som en sann ikke-leser. De som leser forstår at det er en helt annen opplevelse, der du SELV skaper mye mer av historien.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (4 minutter siden):

For meg er de ikke det samme: lesing er aktivt, høring kan være ganske passivt. Ganske ulike hobbyer. Jeg hadde sagt "hørt på den" om lydbok.

Huh? Lesing og lytting er like aktivt. Med mindre du ikke hører etter, da, men hvorfor sette på en lydbok da? 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...