Gå til innhold

Fjerning av osteosyntesemateriale, tiden etterpå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få fjernet osteosyntesemateriale i kne, tibiaplatå, ganske snart. Er snakk om skruer og plate. Vet ikke om beinerstatningsmasse fjernes...

Lurer på hva jeg kan forvente i tiden etter operasjonen. 

Kan jeg dra på jobb dagen etter?

Smerter/smertelindring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg er 43 år, og har påvist osteoporose. 

Skrevet

Ingen som har erfaring fra å fjerne osteosyntesemateriale?

Håper på noen svar i kveld, for leder forventer at jeg møter på jobb som vanlig dagen etter.

Hun sier at det er bare "vanlig dagkirurgi", og jeg er bekymret for at jeg ikke vil være e stand til å yte godt nok på jobb.

Jobber på lager, møbelbutikk, så krever en del fysisk aktivitet.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal gjennom en operasjon i kneet, og leder forventer at du stiller på jobb dagen etterpå i et fysisk krevende yrke?! Unnskyld meg, er han helt blåst? 

Jeg har ikke erfaring med prosedyren du skal igjennom, men uansett så er det et kirurgisk inngrep, selv om det er dagkirurgi.

Jeg hadde en helt enkel artroskopi i kneet, der jeg fjernet bare noe arrvev, og jeg har kontorjobb. Dette er et minimalt inngrep. Jeg fikk likevel automatisk en sykemelding fra kirurgen på sykehuset i 10 dager, men han sa det var lov å begynne før om jeg følte for det. Jeg tenker når du har en fysisk krevende jobb så blir du iallfall borte en uke. Jeg var temmelig ute av det lenger enn 10 dager, og var fullstendig sykemeldt i 3 uker før jeg gradvis begynte å jobbe litt igjen med kontorjobb. Nå hadde jeg underliggende sykdoms som sikkert gjorde meg ekstra sliten og det var best for rehabilitering, at jeg satt mest mulig strakt med kneet, men husk at kirurgisk inngrep og narkose er et traume for kroppen.

De første dagene skal du ta det med ro uansett, og holde kneet høyt for å forhindre hevelse og unngå danning av blodpropp. Kirurgen skal inn og grave i kneet, og det er vanlig at det kan oppstå hevelse, holder du kneet høyt, kjøler ned med ispose så hindrer du dette. Å gå og trakke på jobb i 8 timer i en møbelbutikk høres helt uhørt ut og vil skape mer irritasjon i et kne som allerede har blitt utsatt for et traume (operasjon). Dessuten er det andre ting som skal tas hensyn til, om du skal i narkose, så skal du ta det med ro og ha noen hos deg det første døgnet etterpå selv om det er dagkirurgi, i tillegg så kan det være slitsomt med smerter de første dagene etter operasjonen, eller vanskelig å sove pga. bandasjen og stingene. De skal du tross alt holde på i noen dager, og de første dagene skal du helst ikke dusje for å unngå å gjøre bandasjen våt.  Jeg ble sendt hjem med Tramadol liksom mot smerter, og resept større pakning på Paracet.

Anonymkode: 47818...898

AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg har gjennomgått samme operasjon selv, så kan jeg love deg at du ikke får jobbet på lager dagen etter operasjon. Tipper kirurgen sykemelder deg en periode, spesielt mtp. jobben du har. 

Anonymkode: 7afc1...282

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meg over igjen, vil virkelig anbefale deg å lytte til legen og ta det med ro sånn at kneet ditt får restituert seg best mulig. Irriterer du kneet og utsetter det for masse unødvendig belastning rett etter operasjon risikerer du at det dannes arrvev som vil kunne gjøre kneet vondt og stivt og i noen få tilfeller påvirke mobiliteten i kneet, noe som skjedde hos meg fordi jeg tok for lett på det etter en stor kneskade. Arrvev er noe herk. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil også si at skal du til med skruer og plater så høres det ikke akkurat ut som et minimalt inngrep spør du meg. Uten at jeg kan så mye om prosedyren så vil jeg tro at å sette inn skruer og plater i kroppen vil gjøre til at du er mer utsatt for hevelse de første dagene enn en enkel artroskopi. Derav enda viktigere at du holder kneet høyt de første dagene etter inngrepet.

• Nyttig 1
Skrevet

Du kommer sikkert ikke til å jobbe dagen etter operasjon. Lederen din virker litt korka

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å fjerne ostemat er et lite inngrep som mange ganger kan gjøre i lokalbedøvelse eller lett narkose (tipper du skal ha det med tibiaplate), det er ikke et stort inngrep, og det er meget mulig at du kan gå på jobb dagen etterpå. Til alle dere som sammenligner med alt mulig annet over, dere aner ikke hva dere snakker om. Her fjernes altså noe som er satt inn fordi det ikke lenger trengs, det er ikke noen omfattende affære. Skulle du bli sykemeldt tipper jeg det blir maks til helgen, men det er det egentlig ingen grunn til, for problemet som skruer og plate skulle løse er jo løst. Om det er lurt å fjerne når du har osteoporose er en annen sak.  

Anonymkode: c0ea8...9e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Alle inngrep medfører en viss, vanligvis kortvarig, morbiditet med funksjonsnedsettelse og eventuelt sykmelding."

https://tidsskriftet.no/2002/09/klinikk-og-forskning/fjerning-av-osteosyntesemateriale

Artikkelen er 22 ÅR gammel, operasjonsverden har endret seg mye på 22 år. Veldig, veldig mye. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å fjerne ostemat er et lite inngrep som mange ganger kan gjøre i lokalbedøvelse eller lett narkose (tipper du skal ha det med tibiaplate), det er ikke et stort inngrep, og det er meget mulig at du kan gå på jobb dagen etterpå. Til alle dere som sammenligner med alt mulig annet over, dere aner ikke hva dere snakker om. Her fjernes altså noe som er satt inn fordi det ikke lenger trengs, det er ikke noen omfattende affære. Skulle du bli sykemeldt tipper jeg det blir maks til helgen, men det er det egentlig ingen grunn til, for problemet som skruer og plate skulle løse er jo løst. Om det er lurt å fjerne når du har osteoporose er en annen sak.  

Jeg fikk full narkose selv om det bare var enkelt artroskopi. Virker ofte som de foretrekker dette fremfor lett narkose. Spurte når jeg kom dit om jeg skulle i lett narkose eller ikke, men jeg skulle visst i full narkose - generell anestesi. Propofol og remi.. Inngrepet tok bare 30 minutt. Følte meg helt topp rett etterpå, men så begynte det å røyne på med smerter etter noen timer. Får man beskjed om å møte fastende, så kan man regne med at det ikke bare er lett narkose. Min hovedutfordring de første dagene var i hovedsak smerter og søvn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk full narkose selv om det bare var enkelt artroskopi. Virker ofte som de foretrekker dette fremfor lett narkose. Spurte når jeg kom dit om jeg skulle i lett narkose eller ikke, men jeg skulle visst i full narkose - generell anestesi. Propofol og remi.. Inngrepet tok bare 30 minutt. Følte meg helt topp rett etterpå, men så begynte det å røyne på med smerter etter noen timer. Får man beskjed om å møte fastende, så kan man regne med at det ikke bare er lett narkose. Min hovedutfordring de første dagene var i hovedsak smerter og søvn.

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du kommer dragende med din erfaring fra en artroskopi, det er totalt ulikt inngrep fra det ts skal gjøre, på alle mulige måter. Ulik operasjon, på ulik indikasjon, med ulikt forløp etterpå. Du fikk en tiva, en hel enkel og grei narkose, ikke noe tunge greier som tok ut alt skyts anestesien kan by på. ALLE som skal inn på en operasjonsstue får beskjed om å møte fastende, uansett inngrep og planlagt bedøvelse, for at man skal ha muligheten til å konvertere til en annen type bedøvelse/anestesi dersom det trengs. Din hovedutfordring etter operasjon er ikke relevant, ts skal ikke gjennom samme inngrep som deg. Like lite som erfaringen til en som har fått hofteprotese eller meislet vekk en hallux valgus.

Skrevet

Hei, jeg opererte ut metall fra foten i går, en skrue og en stålpinne i tåen ved lokal bedøvelse. Smertene er ganske så moderate vonde i dag og jeg fikk beskjed om å ligge med foten høyt de første dagene pga blødninger og hevelse i foten. Det var langt mer vondt enn legene beskrev, og fastlegen min ringte og sa i dag at han håpet at det ville være mye bedre om en 14 dagers tid. Det var mindre vondt i går pga bedøvelsen som fortsatt var der. Tenker du blir sykemeldt noen uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...