AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #1 Skrevet 23. april 2024 Hei Jeg har alltid hatt dårlig selvbilde og «nedstemthet» Jeg er ikke diagnostisert, men tenker selv at jeg er kronisk deprimert. Det er ingenting med dette som er ukjent for min samboer og hun visste « Hva hun gikk til» ; men nå er det visst sånn at hun synes jeg er lite attraktiv og spennende. Jeg er ikke mandig nok; jeg er egoist og selvopptatt og tankefull. Poenget her for meg er at jeg ikke mener å være slik, men jeg bruker en stor den av min energi på å overleve dagene og ukene. Jeg ser knapt meningen med livet, jeg er alltid skuffet over meg selv og sliter rett og slett med å holde ut med meg selv. Jeg har på en måte ikke overskudd til henne. Men, hun mener jeg er kjedelig, ego, osv.. Jeg vet ikke hva jeg vil her altså, men bare synes det er trist at hun sier slikt. Det bare bekrefter hvor dum jeg er, så det drar meg bare mer ned. Å få høre at jeg er kjedelig, lite mandig osv er ikke veldig gøy.. Jaja…Jeg lurer på hvordan det er å ikke alltid føle seg nedenfor, oppgitt og kvalm av seg selv og sine følelser Anonymkode: 7cd51...2fe 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #2 Skrevet 23. april 2024 Du er vel på et sted der du har nok med deg selv. Har du psyke til å være en god kjæreste? Hvis ikke bør du la henne gå. Finn ut av dine egne greier først. Få deg kjæreste når du har mer å tilby. Anonymkode: 47713...7b0 5 4
Melus Skrevet 23. april 2024 #3 Skrevet 23. april 2024 Dere drar hverandre ned. Avslutt forholdet og jobb med psyken din! Hun drar deg ned ved å komme med de kommentarene, og du drar henne ned ved å ikke ha overskudd til henne og forholdet, noe som er fullt forståelig. 10
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #4 Skrevet 23. april 2024 Jeg har vært i situasjonen til samboeren din. Hvis hun er som meg, så er det ikke det du sliter med i seg selv som gjør henne lei av deg, men det at du ikke tar tak i problemene dine. Jeg vedder på at hun var forståelsesfull og støttende lenge? Du ER egoistisk hvis du ikke tar tak og bare lar det skure og gå. Hun fortjener den beste versjonen av deg, ikke den verste. Anonymkode: dacf4...aa3 11 6
Virrevirrevapp Skrevet 23. april 2024 #5 Skrevet 23. april 2024 Du trenger utredning og behandling. 3 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #6 Skrevet 23. april 2024 Har du prøvd antidepressiva? Anonymkode: 68a4b...4f4 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #7 Skrevet 23. april 2024 Gjør du noe for å bli bedre? Går du i behandling? Anonymkode: 6c37a...d96 3 1
Gjest ZarahSweet Skrevet 24. april 2024 #8 Skrevet 24. april 2024 Du må ta tak i deg selv og ta ansvar for din egen lykke. Sier seg selv at du ikke vil kunne gjøre andre lykkelig når du ikke er lykkelig med deg selv. Oppsøk psykolog og jobb med deg selv.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #9 Skrevet 24. april 2024 Er dere veldig unge? De tingene hun sier, høres ganske umodent ut. Men du sier at hun visste hva hun gikk til. Hvis dette er første gang hun har vært pårørende, så hadde hun INGEN anelse hva hun gikk til. Kan hun få være med på en time hos psykologen din? Så hun kan få hjelp som pårørende? Det er nok ikke lett. Anonymkode: 23f64...512 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #10 Skrevet 24. april 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vært i situasjonen til samboeren din. Hvis hun er som meg, så er det ikke det du sliter med i seg selv som gjør henne lei av deg, men det at du ikke tar tak i problemene dine. Jeg vedder på at hun var forståelsesfull og støttende lenge? Du ER egoistisk hvis du ikke tar tak og bare lar det skure og gå. Hun fortjener den beste versjonen av deg, ikke den verste. Anonymkode: dacf4...aa3 TS er deprimert og kjæresten trykker han enda lenger ned med å kalle han egoistisk, kjedelig, lite mandig osv. Det er svært nedbrytende av kjæresten og forsterker trolig depresjonen til TS. Det TS trenger er hjelp og ikke en giftig kjæreste. Anonymkode: 6661e...c6b 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #11 Skrevet 24. april 2024 Først og fremst, det er ikke greit det hun sier. Skjønner veldig godt at du synes det er vanskelig og vondt. Deretter synes jeg det er flott at du velger å sette ord på det. Har du sagt dette til henne? Det er viktig at du forteller henne at dette ikke er greit, og at det gjør vondt verre. Hun kan ikke klage på at selvfølelsen din er dårlig, når hun virkelig ikke bidrar mer konstruktivt til å hjelpe deg. Anonymkode: 78948...709 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #12 Skrevet 24. april 2024 17 hours ago, AnonymBruker said: jeg bruker en stor den av min energi på å overleve dagene og ukene. Jeg ser knapt meningen med livet, jeg er alltid skuffet over meg selv og sliter rett og slett med å holde ut med meg selv. Jeg har på en måte ikke overskudd til henne Synes du dette høres ut som en god kjæreste? Du må gjøre noe med dine psykiske vansker. Du opplever hun drar deg ned, ok. Men du gjør jo ingenting selv for å komme deg opp. Anonymkode: f60d6...743 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #13 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): TS er deprimert og kjæresten trykker han enda lenger ned med å kalle han egoistisk, kjedelig, lite mandig osv. Det er svært nedbrytende av kjæresten og forsterker trolig depresjonen til TS. Det TS trenger er hjelp og ikke en giftig kjæreste. Anonymkode: 6661e...c6b Det er likevel ikke kjærestens ansvar å hjelpe TS. Som kjæreste skal man selvsagt være støttende og oppmuntrende, men TS må likevel ta ansvar for problemene sine selv og søke profesjonell hjelp - og kanskje innse at han er på et sted i livet nå der det egentlig ikke er rom for en kjæreste. Anonymkode: fc2e3...a4e 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #14 Skrevet 24. april 2024 Dessverre er det slik at det å bo sammen med en person med psykiske problemer også kan gjøre partner deprimert. Jeg antar at sjansen for at det skal skje er mange ganger større når den som har psykiske problemer velger å ikke søke hjelp og behandling for sine utfordringer. Jeg tipper at din samboer nå er på en grense hvor hun er blitt deprimert selv og/eller ønsker seg ut av forholdet. Det å si det hun sier til deg er ikke greit, Ts. Men det er heller ikke det at du ikke har oppsøkt hjelp for lenge siden for dine psykiske utfordringer. Du trenger åpenbart profesjonell hjelp, siden du sier at du ikke har energi til noe annet enn å komme deg gjennom dagene. Da har du det vondt, og da trenger du hjelp! Har du snakket med legen din om dette? Om du ønsker å fortsette forholdet, da anbefaler jeg deg å: 1. bestille time til din lege for å komme til psykolog, oppsøke kommunens lavterskeltilbud (psykiatrisk sykepleier) inntil du får time til psykolog/psykiater. Dette kan du starte her og nå, i dag! Bestill deg en legetime her og nå! 2. Snakk med din kjæreste i kveld, si at du forstår at det er vanskelig å ha en samboer som sliter slik du har gjort lenge nå. Si at du blir såret og lei deg når hun kaller deg det hun har kalt deg i det siste, men at det også har fått deg til å forstå at du trenger profesjonell hjelp for å få behandling for de problemene du har, for det er slik du også kan bli en god partner for henne igjen. Fortell at du allerede har bestilt legetime og at du i morgen vil kontakte kommunens psykiatriske sykepleier for å få raskere hjelp der. Og så spør du henne om hun vil bli med i parterapi - og så ringer du familievernkontoret eller parterapeut i morgen og bestiller time. Gjør du dette viser du din samboer at du både ser henne og at du fra nå av tar ansvar for egen helse og din del av forholdet. Og for din egen del, enten dette forholdet varer eller ikke, så er behandling avgjørende for at du skal få det godt videre fremover i livet. ❤️ Anonymkode: 319aa...2b3 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #15 Skrevet 24. april 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det er likevel ikke kjærestens ansvar å hjelpe TS. Som kjæreste skal man selvsagt være støttende og oppmuntrende, men TS må likevel ta ansvar for problemene sine selv og søke profesjonell hjelp - og kanskje innse at han er på et sted i livet nå der det egentlig ikke er rom for en kjæreste. Anonymkode: fc2e3...a4e Men det er kjærestens ansvar å ikke bryte ned TS. Jeg hadde avsluttet forholdet om mannen min hadde snakket så respektløst til meg. Anonymkode: 6661e...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #16 Skrevet 24. april 2024 Dere kan ikke være sammen. Dere bryter hverandre ned. Anonymkode: a5b35...9b0 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #17 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men det er kjærestens ansvar å ikke bryte ned TS. Jeg hadde avsluttet forholdet om mannen min hadde snakket så respektløst til meg. Anonymkode: 6661e...c6b Det er jeg helt enig i. Som jeg skrev, så skal man være støttende og oppmuntrende. Men man kan ikke ta på seg rollen som psykolog. Anonymkode: fc2e3...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #18 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men det er kjærestens ansvar å ikke bryte ned TS. Jeg hadde avsluttet forholdet om mannen min hadde snakket så respektløst til meg. Anonymkode: 6661e...c6b Enig i at det samboeren sier til Ts er helt feil, det skrev jeg også over her. Hun har ikke rett til å bryte ned Ts. Men samtidig er det altfor mange som blir brutt ned av sine deprimerte partnere, og spesielt av de partnerne som selv ikke vil ta ansvar for egen helse og derfor heller ikke skaffer seg profesjonell hjelp. Slik det er nå bryter de hverandre ned. Men Ts må ta ansvar for sin egen helse og skaffe seg hjelp, for selv om samboeren slutter å si negative ting så vil ikke det problemet Ts selv sier han alltid har hatt og han sier er kronisk. Anonymkode: 319aa...2b3
KatteLatte Skrevet 24. april 2024 #19 Skrevet 24. april 2024 Hva gjør du for å forbedre situasjonen? 2
Skogtusssa Skrevet 24. april 2024 #20 Skrevet 24. april 2024 Det er jo ikke attraktivt med nedstemte, selvmedlidende og nedbrutte menn. Så hun har jo rett, og det er ikke bra for noen av dere. Brutalt å si, men blir ikke bedre av å pakke det inn heller. Du må ta tak i dette. Har du ikke vært hos legen din, kan du begynne der. Trener du ikke, bør du absolutt begynne med det, det hjelper på psyken, om det så bare er litt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå