Gå til innhold

Er flink til å slanke meg med mat, men jeg klarer ikke/finner ikke tid og energi til trening.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er mor til tre barn der minste er en 1 åring, har en 100 prosent jobb innen helse og ellers går dagene til hus og hjem og livet med barna. 1 åringen sliter med søvn, bruker flere timer som regel på å sovne, jeg og samboer diskuterer fordi vi er slitne, han støtter ikke vektnedgangen min fordi han nok innerst inne vil ha noen å kose seg med og jeg får aldri nok søvn. Når jeg kommer hjem fra jobb så finnes det ikke en halvtime å trene før klokken er mellom 21 og 22, og da er jeg så dødsliten at jeg ofte er på gråten og må egentlig bare legge meg. Jeg har prøvd å trene så sent på kvelden før flere ganger, men det blir elendig trening fordi jeg er stuptrøtt. 

Maten er jeg kjempeflink med og har veldig selvdisiplin, jeg har siden februar gått ned nesten 10 kg og har bare 5 kg igjen til mål. Men alle sier til meg at jeg må trene styrke, ellers mister jeg bare muskler. Og jeg er redd de kiloene jeg har gått ned bare er muskler da buksene så og si er like stramme som før. Men hvordan skal jeg få inn trening? Jeg klarer virkelig ikke når den minste er så krevende med søvn, men også krevende i våken tilstand. Hva tror dere, mister jeg bare muskelmasse nå, er det ingen vits i å slanke meg lengre så lenge jeg ikke får trent? Jeg går mye på jobben og frem og tilbake fra jobb, jeg går ca 15.000 skritt hver dag, men styrketrening finner jeg ikke rom til. Føler meg så mislykket 😔

Anonymkode: 96888...fc3

Så bra at du er så aktiv!

Styrketrening må ikke trenes sammenhengende for å få effekt. 30- 60 min styrke på de store musklene i uka, er nok til å hindre at du mister muskler. 

30-60/7 = 6- 12 min om dagen.

Kanskje er det mest gjennomførbart å dele det opp i 3 bolker hver dag.

Så kan du feks ta knebøy når du venter på at vannkokeren skal koke ferdig. Når du blir sterkere kan du ha mini på ryggen. 

Når du pusser tenner eller venter på at fuktighetskrem skal trekke inn, kan du ta tåhev i en trapp/på en dørstokk. 

Når du venter på at sausen skal koke opp, kan du ta utfall et par minutter.

Armhevinger kan du ta ved siden av «mini» på gulvet under/etter leietid. Det kan du og med feks « dead bug» øvelsen. 

Begynn forsiktig og se hva du får til. 

Anonymkode: 2edbc...8ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var "flink" en periode og satt på treningsvideoer på YouTube og fikk barna sammen med meg, de syntes det var gøy å være med/se på meg. Skal prøve å komme tilbake til dette🥳 er i samme situasjon som deg, men tenker 15-20 min på stuegulvet er bedre enn ingenting😊

Anonymkode: 5aa67...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er veldig viktig for deg å trene styrke kan du kjøpe deg noen vekter og ha de i stua. Vi har en 12 kg kettlebell i stua og løfter på den når det passer (feks når barna ser på barne-tv eller leker). Høres ut som du får mye hverdagsaktivitet, så jeg ville ikke vært så veldig bekymret for muskelmassen. 

Anonymkode: 7d592...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andre her, du gjør allerede en strålende jobb! Og som flere nevner, kan du se på muligheten for bittesmå styrkeøkter gjennom dagen? Innlegg #21 har mange gode råd, og #23. Å løfte en kettelbell over hodet mens man går rundt er super trening for kjernemuskulaturen. 

Jeg har i perioder tatt knebøy på badet hver gang jeg har vært på do osv. Veldig oppdelt, men det gjør også at man ikke blir svett og trenger å legge inn tid til ekstra dusjing. 

Kan dere se på logistikken i hverdagen? Jeg har selv tre barn, og når mann bor med en partner burde det være mulig å få til noen minutter for seg selv et par ganger i uka? Er mannen din også like travel og har ikke et minutt egentid noen gang? Eller er han en av de som finner tid til å spille på mobilen og andre ting mens du alltid må ta deg av barna? 

Anonymkode: c5c1e...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...