AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #1 Del Skrevet 23. april 2024 Jeg er mor til tre barn der minste er en 1 åring, har en 100 prosent jobb innen helse og ellers går dagene til hus og hjem og livet med barna. 1 åringen sliter med søvn, bruker flere timer som regel på å sovne, jeg og samboer diskuterer fordi vi er slitne, han støtter ikke vektnedgangen min fordi han nok innerst inne vil ha noen å kose seg med og jeg får aldri nok søvn. Når jeg kommer hjem fra jobb så finnes det ikke en halvtime å trene før klokken er mellom 21 og 22, og da er jeg så dødsliten at jeg ofte er på gråten og må egentlig bare legge meg. Jeg har prøvd å trene så sent på kvelden før flere ganger, men det blir elendig trening fordi jeg er stuptrøtt. Maten er jeg kjempeflink med og har veldig selvdisiplin, jeg har siden februar gått ned nesten 10 kg og har bare 5 kg igjen til mål. Men alle sier til meg at jeg må trene styrke, ellers mister jeg bare muskler. Og jeg er redd de kiloene jeg har gått ned bare er muskler da buksene så og si er like stramme som før. Men hvordan skal jeg få inn trening? Jeg klarer virkelig ikke når den minste er så krevende med søvn, men også krevende i våken tilstand. Hva tror dere, mister jeg bare muskelmasse nå, er det ingen vits i å slanke meg lengre så lenge jeg ikke får trent? Jeg går mye på jobben og frem og tilbake fra jobb, jeg går ca 15.000 skritt hver dag, men styrketrening finner jeg ikke rom til. Føler meg så mislykket 😔 Anonymkode: 96888...fc3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #2 Del Skrevet 23. april 2024 Syns du er flink som får til så mye uansett. Mitt tips er YouTube trening, jeg har noen favoritter på 20 min hvor jeg ikke blir utslitt men samtidig har fått synlige resultater etter en tid. Fordi de ikke er utmattende klarer jeg å gjennomføre fordi jeg ikke forbinder de med noe slitsomt. Men de gangene jeg ikke får det til tilgir jeg meg selv for det. Ikke vær så hard mot deg selv. Anonymkode: aeeb8...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #3 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Syns du er flink som får til så mye uansett. Mitt tips er YouTube trening, jeg har noen favoritter på 20 min hvor jeg ikke blir utslitt men samtidig har fått synlige resultater etter en tid. Fordi de ikke er utmattende klarer jeg å gjennomføre fordi jeg ikke forbinder de med noe slitsomt. Men de gangene jeg ikke får det til tilgir jeg meg selv for det. Ikke vær så hard mot deg selv. Anonymkode: aeeb8...3a4 Takk for hyggelig svar, jeg tar gjerne i mot linker til noen av disse videoene du synes er bra på YouTube. Ta med i betraktning at jeg har delte magemuskler og ikke kan trene for hardt mage. Anonymkode: 96888...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #4 Del Skrevet 23. april 2024 Gå tur og ta med ettåringen i vogn. Det kan gjøres hele ettermiddag og kveld og kan mulig hjelpe på ettåringen sin søvn også. Her triller vi tur 20 min hver dag mellom 17 og 20. Jeg startet med å si til meg selv at jeg kun trengte å gå i 5 minutter, men skulle ut å gå i 5 minutter uansett vær. Nå er jeg oppe i 20 min daglig. Styrketrening tar jeg iblant i helgene om jeg har tid og lyst. En må ikke trene styrke for å beholde muskelmasse og være sunn og sterk! Anonymkode: 58b77...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #5 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Gå tur og ta med ettåringen i vogn. Det kan gjøres hele ettermiddag og kveld og kan mulig hjelpe på ettåringen sin søvn også. Her triller vi tur 20 min hver dag mellom 17 og 20. Jeg startet med å si til meg selv at jeg kun trengte å gå i 5 minutter, men skulle ut å gå i 5 minutter uansett vær. Nå er jeg oppe i 20 min daglig. Styrketrening tar jeg iblant i helgene om jeg har tid og lyst. En må ikke trene styrke for å beholde muskelmasse og være sunn og sterk! Anonymkode: 58b77...502 Jeg går frem og tilbake på jobb så og si hver dag, det er ca 45 min hver vei. Og så går jeg på jobb hele arbeidstiden min da jeg jobber i helse. Jeg går også tur med 1 åringen flere ganger i uken på ettermiddagen. Så jeg går veldig mye, men får ikke trent noe styrke, og det tror jeg nok er veldig lurt da det virker som at jeg mister mest muskelmasse. Anonymkode: 96888...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #6 Del Skrevet 23. april 2024 Du får vel ganske mye styrketrening naturlig. Må barn er praktiske sånn sett. Tyngre blir de også etterhvert som du forhåpentligvis blir sterkere. Ville ikke stresset med det nå, med mindre det gir deg energi. Høres ut som det kan være greit for deg å utsette trening til barna er litt eldre. Anonymkode: dcee9...5be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #7 Del Skrevet 23. april 2024 Jeg gikk ned 25 kg for 10 år siden, trente ikke ett sekund, telte kun kalorier og spiste sunt. Selvfølgelig var det ikke bare muskler jeg mistet, hadde i grunnen ikke så mye muskler å miste 😅. Anonymkode: a5539...8f7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #8 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Føler meg så mislykket mislykket?? Er du gal? Du må ha vært trøtt og sliten når du skrev dette. Du er alt annet enn mislykket. Hvis styrketrening er noe du gjerne vil få til, så ville jeg foreslå små drypp gjennom dagen. Ett minutt plante her, tjue knebøy der, ti arheviger et time senere osv.... Anonymkode: 40ddf...175 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #9 Del Skrevet 24. april 2024 Jeg tror med din livssituasjon at du kanskje bare skal legge styrketrening på hylla en år eller to. Slutt å ha dårlig samvittighet. Du er kjempeflink som det er! Ikke mange som hadde orket alt du gjør i i hverdagen. ❤️ Anonymkode: dedf6...7c6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #10 Del Skrevet 24. april 2024 Du får NOK trening når du går så mye. Hvis du får lagt inn 5-10 min med enkle øvelser så hadde det vært bra men du kan også vente noen år. Anonymkode: da8e3...a1c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 24. april 2024 #11 Del Skrevet 24. april 2024 Du er IKKE mislykket! Du er fantastisk flink! Tre barn (ett av de 1 år!) og full jobb i helse. Alt som skal huskes på, husarbeid, innkjøp +++ også klarer du å gå ned i vekt. Det er en bragd! Du er i en hektisk periode nå. Jeg ville ikke prioritert annen trening enn gåturer akkurat nå. Det kan komme senere. Du har ikke gått ned 10 kg i muskler! Stå på, du er topp ⭐️ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #12 Del Skrevet 24. april 2024 Hvis styrketrening er noe du føler du bør få gjort i løpet av uka så er det mulig. Om det er umulig når barna sover kan kanskje mannen din se etter barna en halvtimes tid når de er våkne? Anbefaler også YouTube. Feks NML, nourish move love. Der finner du masse økter på alt fra 20 min - 35 min. Jeg trener selv 45-60 min 5 ganger i uka. Jeg har bare en 1.5 åring da. I perioder da jeg trente korte økter så var mannen med barnet. Når jeg nå har begynt programmer som er lengre så gjør jeg det etter barnet er lagt. Som regel rundt 20-20.30 til 21-21.30. Ellers prøver jeg trene på morgen før jobb når jeg har hjemmekontor(mannen leverer i barnehage). Kan nevne jeg jobber fulltid og har et barn som ammes enda og våkner 100 gang på natta. Så uthvilt føler jeg meg aldri. Trening gir meg energi. Nå er 15000 skritt om dagen fabelaktig da👏 Dersom du tenker trening 4-5 ganger uka er uoverkommelig så kan du jo forsøke 2-3 ganger uka og heller fokusere på sånne fullkroppsøkter. I helgen kan feks en av øktene være. Da har du sikkert mer tid også. Så er det "bare" 1-2 20-30 minutters økter du trenger skvise inn. Anonymkode: 79de6...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #13 Del Skrevet 24. april 2024 Du er i mer enn nok aktivitet til å opprettholde muskelmasse. Dersom du mister vekt uten at kroppen mobiliserer av fettreservene for å dekke opp underskuddet, så er det nok mer trolig at du spiser litt feil. Mest sannsynlig alt for lite protein. Kroppens hovedfokus er å ivareta de indre organene og hjernen, den syns ikke bein og armer er spesielt viktige, for det kan erstattes igjen i oppgangstider. Dersom de kaloriene du spiser når du er i underskudd er kalorier fra byggesteiner kroppen anser som litt verdiløse, så vil den heller ikke lett mobilisere fra det som skal holde den i livet i en krise - da tar den heller det som er mindre viktig (muskler i armer og bein), og forbruker det før den tar fra nødlagrene den setter pris på. Så se på kostholdssammensetningen din, Er det en bra balanse mellom karbohydrat, protein og fett? Får du i deg minst 1,2 gram protein pr kg kroppsvekt pr dag? (ja det er mer enn man vanligvis vil trenge, men når du slanker deg så må du samtidig som du er i underskudd lure kroppen til å tro at næring ikke er et problem) Fordelign av fett og karbohydrater vil gjerne gjøre seg litt selv dersom proteinet er rett. Anonymkode: 76ed3...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #14 Del Skrevet 24. april 2024 Og siden du allerede er i en hektisk hverdag, med mer enn nok å gjøre og lever i et døgn med for få timer: Ikke vær så streng med deg selv. For ekstra protein: kjøp proteinpulver av god kvalitet og ta 1-2 posjoner pr dag av det, Forsøk det i 14 dager og se om det endrer noe. Gjør ting enklest mulig og unngå å påføre deg selv unødvendig stress, Stress har du nok av og stress gir heller ikke en kropp med overskudd til noe. Anonymkode: 76ed3...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #15 Del Skrevet 24. april 2024 Du er rå, det er kjempegodt jobbet! Så mye som du går høres det ikke ut som at du gjør noe feil, imponert over mengden skritt du går i løpet av en dag. Dersom du virkelig vil trene styrke så har jeg likevel et tips til deg - last ned appen "7-minute workout". Jeg har den (gratisversjonen), og bruker den til å snike til meg en styrkeøkt i løpet av arbeidsdagen. Det fine er at man kan tilpasse i innstillingene slik at økten tar mer eller mindre tid enn 7 minutter, alt etter hva man har tid til. Jeg har stilt den inn på 12 minutter, slik at jeg får inn nøyaktig én times trening i løpet av en arbeidsuke. Jeg har sikkert noen kollegaer som tror at jeg har kroniske mageproblemer, for jeg bruker å ta en gjennomkjøring på badet på jobb Har også barnehagebarn, så dersom jeg ikke trener i løpet av arbeidsdagen blir det ikke gjort i det hele tatt. Denne appen har gjort underverker for meg, jeg har faktisk fått mer definerte muskler av så lite trening. Har også blitt sterkere, og nakke-/skulderplagene mine er helt borte. Så jeg har virkelig oppdaget at litt styrketrening er veldig mye bedre enn absolutt ingen styrketrening! Anonymkode: 20a82...18a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 24. april 2024 #16 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er mor til tre barn der minste er en 1 åring, har en 100 prosent jobb innen helse og ellers går dagene til hus og hjem og livet med barna. 1 åringen sliter med søvn, bruker flere timer som regel på å sovne, jeg og samboer diskuterer fordi vi er slitne, han støtter ikke vektnedgangen min fordi han nok innerst inne vil ha noen å kose seg med og jeg får aldri nok søvn. Når jeg kommer hjem fra jobb så finnes det ikke en halvtime å trene før klokken er mellom 21 og 22, og da er jeg så dødsliten at jeg ofte er på gråten og må egentlig bare legge meg. Jeg har prøvd å trene så sent på kvelden før flere ganger, men det blir elendig trening fordi jeg er stuptrøtt. Maten er jeg kjempeflink med og har veldig selvdisiplin, jeg har siden februar gått ned nesten 10 kg og har bare 5 kg igjen til mål. Men alle sier til meg at jeg må trene styrke, ellers mister jeg bare muskler. Og jeg er redd de kiloene jeg har gått ned bare er muskler da buksene så og si er like stramme som før. Men hvordan skal jeg få inn trening? Jeg klarer virkelig ikke når den minste er så krevende med søvn, men også krevende i våken tilstand. Hva tror dere, mister jeg bare muskelmasse nå, er det ingen vits i å slanke meg lengre så lenge jeg ikke får trent? Jeg går mye på jobben og frem og tilbake fra jobb, jeg går ca 15.000 skritt hver dag, men styrketrening finner jeg ikke rom til. Føler meg så mislykket 😔 Anonymkode: 96888...fc3 Ta styrketrening på vei hjem fra jobb. Stopp når du har gått 10 minutter (er litt varm) og ta 10 knebøy , eller 2x10. Knebøy er den viktigste styrketreningen. Du er bare fem kilo fra målet, ergo kan du tillate deg å spise litt mer og bremse/stabilisere vektnedgangen. Trening er lite effektivt på kaloriunderskudd fordi du trenger mat for å bygge deg opp igjen etter .hver økt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #17 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er mor til tre barn der minste er en 1 åring, har en 100 prosent jobb innen helse og ellers går dagene til hus og hjem og livet med barna. 1 åringen sliter med søvn, bruker flere timer som regel på å sovne, jeg og samboer diskuterer fordi vi er slitne, han støtter ikke vektnedgangen min fordi han nok innerst inne vil ha noen å kose seg med og jeg får aldri nok søvn. Når jeg kommer hjem fra jobb så finnes det ikke en halvtime å trene før klokken er mellom 21 og 22, og da er jeg så dødsliten at jeg ofte er på gråten og må egentlig bare legge meg. Jeg har prøvd å trene så sent på kvelden før flere ganger, men det blir elendig trening fordi jeg er stuptrøtt. Maten er jeg kjempeflink med og har veldig selvdisiplin, jeg har siden februar gått ned nesten 10 kg og har bare 5 kg igjen til mål. Men alle sier til meg at jeg må trene styrke, ellers mister jeg bare muskler. Og jeg er redd de kiloene jeg har gått ned bare er muskler da buksene så og si er like stramme som før. Men hvordan skal jeg få inn trening? Jeg klarer virkelig ikke når den minste er så krevende med søvn, men også krevende i våken tilstand. Hva tror dere, mister jeg bare muskelmasse nå, er det ingen vits i å slanke meg lengre så lenge jeg ikke får trent? Jeg går mye på jobben og frem og tilbake fra jobb, jeg går ca 15.000 skritt hver dag, men styrketrening finner jeg ikke rom til. Føler meg så mislykket 😔 Anonymkode: 96888...fc3 Hei!! Nå må du være snill med deg selv! Det er ingen hast. Der du er nå er unntakstilstand i livet. Å ikke ha tid til trening går helt fint. Den kan du ta opp igjen når det etterhvert åpner seg tid og overskudd! Du er jo kjempeaktiv, du har ingenting å bekymre deg for. Tenker det er tidlig å haste med vektnedgang også der du er i livet. Søvnmangel er så stressende for kroppen at å satse på mye vektnedgang samtidig er optimistisk. Stress er døden, da klamrer kroppen seg til overskuddet. Så alt dette vil bli mye greiere om et år eller to! Når du får sovet bedre, det er et første punkt, og barna blir eldre, så det åpner seg mer tid. Lettere for deg å overlate alle til far og dra på trening f.eks, eller mens de er i bhg/skole om du jobber turnus. Ikke haste slik. Spis sunt og variert, beveg deg (og det gjør du jo absolutt!), og legg mer trening/styrketrening øverst av det du skal ta tak i når det plutselig åpner seg muligheter etterhvert. Og når minste barnet blir større, sånn 2-3 år iaf, om ikke det har begynt å bli tid og rom av seg selv, så på tide å skape mulighetene slik at du kan prioritere egen trening. Men ingen hast med en 1-åring, de sover så dårlig og vi er bare utslitte. Musklene dine forsvinner ikke, lover deg. Du går masse, og jeg vedder på at du bærer masse barn. Husker jeg fikk tilbakemelding på snap fra noen i permisjonstiden med barn nr to (hadde da en 0-åring og en 2-åring) , en selfie jeg tok av meg selv med babyen i bæretøy og det var sommer, så bare singlet, og jeg fikk masse bemerkninger ang bicepsen min, haha. Jeg hadde ikke tenkt over det! Men da jeg så etter, så hadde jeg jo DE musklene i armene! Eneste treningen jeg hadde gjort av styrke på da nærmere tre år var faktisk å løfte barn, vogner, bilseter osv...de musklene var ikke borte for å si det sånn. Så du skal ikke kjmise av hva livsstilen med tre barn gir deg av helt naturlig styrke, helt uten treningssenter. Jeg kom igang med styrketrening igjen da minstemor var rundt 4 år, kanskje pga korona fra hun var 2-4 år, så var ikke flust av muligheter annet enn tur/jogge en god stund der. Men det var helt ok. Det viktigste var å komme igang igjen. Og da var barna store nok til at jeg fint kunne dra ut på ettermiddager eller kvelder for å trene mens far tok leggingen. Så det startet slik. Og det å slippe å legge var en STOR motivasjon for å dra på trening, haha. Var ganske lett å dra ut av huset rett og slett. Bare deilig. og alt er SÅ mye lettere når man får sovet litt bedre. i promise you. Men som sagt, jobber du turnus burde det bli muligheter når det blir barnehage etterhvert? Da handler det bare om å prioriterer det og få det inn som en rutine. Ville levert barn dit de skal, med bagen på slep og dratt rett på trening på et eller annet vis. Men igjen, ikke stress med styrke nå. Ikke før du får igjen overskudd og i det minste sover tålelig greit igjen. Livet er (forhåpentligvis) langt, du får tid til å blir sterkere, og gå mer ned i vekt. Men med en 1-åring og to større barn, må du heller ta vare på deg selv best mulig, vær aktiv og spis fornuftig. Ta resten når ting endrer seg etterhvert. Anonymkode: a4b29...110 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #18 Del Skrevet 24. april 2024 Dette er sikkert et dumt råd, men nevner det likevel. Har du vurdert å kun jobbe natt? Krevende for mannen, men du kan da jobbe i en lavere stillingsprosent og likevel få samme lønn som 100% dag/aften. Mulig ikke mannen ønsker det, men her er fordelene: du har mye fri og kan ta deg av innkjøp, ærend (følge barna til lege, tannlege osv), du kan preppe middager og gjøre klar til de kommer hjem, du sover etter barna er levert og står opp når de kommer hjem/kort tid før (du er gjerne mer uthvilt og mannen kan ta en time hvil på ettermiddagen / du kan ta deg av legging), du får gjerne fri planleggingsdager, du kan forberede morgendagen+++. I tillegg har du mye mer tid til å trene på fridager. Ellers er det å se mulighetene for å få inn litt trening. Å trene styrke en gang annenhver uke gir jo ikke progresjon. Kan du sykle til og fra jobb? Gå av et stopp eller to før og gå? Gå med barna hjem fra skole/barnehage? Det finnes vektvester du kan bruke under klær. Det hjelper hvert fall litt på tyngde og gjør kortere turer litt mer krevende/forbrenner mer. Hva med aktiviteter med barna? Sparke fotball, løpekonkurranser / hinderløype/ orientering. Fjellturer, trappeløp. Styrketrening sammen med barna (sirkeltrening)? Gå tur med 1åringen i vogn i rask gange/jogge mens mannen er med de to andre. Hoppe tau! Sjekk ut Catrine Collins på insta. Mye bra program og korte økter. Velg feks 3 runder, 5 runder eller 8 runder. Mye uten utstyr. En del kan feks gjøres mens du passer på grytene når du lager middag. Anonymkode: 22bd9...222 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #19 Del Skrevet 24. april 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: Takk for hyggelig svar, jeg tar gjerne i mot linker til noen av disse videoene du synes er bra på YouTube. Ta med i betraktning at jeg har delte magemuskler og ikke kan trene for hardt mage. Anonymkode: 96888...fc3 Jeg er veldig fan av hun her, spesielt de stående øvelsene https://m.youtube.com/@MadFit Anonymkode: aeeb8...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #20 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Takk for hyggelig svar, jeg tar gjerne i mot linker til noen av disse videoene du synes er bra på YouTube. Ta med i betraktning at jeg har delte magemuskler og ikke kan trene for hardt mage. Anonymkode: 96888...fc3 Er det ikke kanskje derfor du mener magen din fremdeles er utstående? Anonymkode: 17f89...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå