Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått et jobbtilbud på en stilling som jeg nok kommer til å takke ja til. Dette er noe jeg har jobbet med i 8-10 år, men jeg føler likevel at jeg ikke helt «kan» det skikkelig - og er nå redd for at de skal oppdage det på ny arbeidsplass 😅 Gjennomførte to intervjuer hvorav det siste var med case, og intervjuerne var svært fornøyde med det jeg «leverte». Men jeg er likevel redd jeg har solgt meg inn litt for kraftig, og at jeg må gjøre noen tiltak for å ikke skuffe når jeg starter der.

Noen som har lignende erfaringer og kan gi noen gode råd?

Anonymkode: 90f1c...a59

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen råd. Har jobbet på samme arbeidsplass i 25 år, og føler meg fortsatt som en imposter. (skal sies at det er innenfor et fag med voldsom utvikling med nye software og oppdateringer hele tiden).

Anonymkode: 19e3d...e79

AnonymBruker
Skrevet

Vær ærlig når du er oppriktig usikker på noe. Folk gjennomskuer fort dem som "kan alt" og bare kjører på, men har ofte forståelse når noen sier at de er usikre og ber om hjelp fra dem med mer erfaring. Ikke gjør deg stakkarslig, men spør gjerne om veileding, spesielt i starten da du er "under opplæring". 

Jeg pleide å lære opp folk støtt og stadig og pleide å si til dem: "jeg kan forklare deg og vise deg så mange ganger du trenger frem til du er trygg, men sier du at du kan det, så forventer jeg st du utfører jobben korrekt".

Anonymkode: b7a35...077

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drevet eget firma i 20 år, mange ansatte (ingen har sluttet hos oss på disse årene) og det har gått så det suser i alle år, med gode tall og godt resultat. 

Med andre ord, et svært vellykket AS på alle måter.

Fortsatt går jeg og venter på når alle skal oppdage at jeg egentlig ikke kan noe som helst 🙈

Anonymkode: c23aa...fbd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vær ærlig når du er oppriktig usikker på noe. Folk gjennomskuer fort dem som "kan alt" og bare kjører på, men har ofte forståelse når noen sier at de er usikre og ber om hjelp fra dem med mer erfaring. Ikke gjør deg stakkarslig, men spør gjerne om veileding, spesielt i starten da du er "under opplæring". 

Jeg pleide å lære opp folk støtt og stadig og pleide å si til dem: "jeg kan forklare deg og vise deg så mange ganger du trenger frem til du er trygg, men sier du at du kan det, så forventer jeg st du utfører jobben korrekt".

Anonymkode: b7a35...077

Dette var da en usedvanlig og særdeles dårlig taktikk. 

Folk lærer ulikt og for de aller fleste så dukker problemstillinger opp i utførelsen av arbeide. Noen kan være trygg i ene øyeblikket men møte på utfordringer/problemer i neste. Hvis du da durer frem slik så har du brent broen mellom deg og ny ansatt, og de vil ikke be om hjelp. Som igjen fører til mer arbeid og følgefeil. 

Og de aller fleste vil ha mest utbytte av å eierskap til arbeide samt lære av egen feil. Mao at du viser opp og ned og i mente betyr ikke at noen faktisk sitter igjen med å være trygg.

Anonymkode: cc204...b40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bedrager syndromet. Mange som har det og jeg kan også kjenne på det. Å bli oppdaget som at en ikke kan noe som helst.

Anonymkode: 5d19a...82c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer så spennende ! Hva skal du jobbe med?

Anonymkode: 53181...b2c

AnonymBruker
Skrevet

Dette klarer du!!! Du klarte jo tydeligvis casen på en god måte, så bare hopp i det. Det første året blir sikkert mye å lære uansett, men det blir nok gøy og utfordrende👏

Anonymkode: 4b457...5e0

Skrevet

Jeg har vært i mange intervjuer gjennom tidene, og det er ofte slik at jeg ikke når helt opp til hva de egentlig ønsker.
Men jeg har alltid vært ærlig i alle intervjuer og sagt det som det er (bortsett fra hva min nåværende lønn er :) ).
Jeg kan de og de tingene, men kan lite om det andre greiene her.
Samtidig søker jeg ikke på en jobb der jeg ikke er interessert i å lære om de tingene jeg ikke kan, og det legger jeg også helt klart frem. Interessen er der. Jeg VIL lære.

Én gang fikk jeg en jobb med noe jeg ikke kunne i det hele tatt, og det var forventet at jeg skulle fakturere 80% av timene jeg jobbet. 
Jeg klarte ikke dette de første tre månedene, og det gnagde på samvittigheten min, men arbeidsgiver var helt grei på det og sa at det tar bare litt tid. De var veldig støttende i opplæringstiden min.
Etter at jeg lærte det har jeg fakturert 4 ganger årslønnen min uten å ha misfornøyde kunder. Så jeg har mer enn nok gjort opp for mine måneder med tap.
Og jeg sier ikke opp en jobb før jeg har tjent arbeidsgiver nok penger til at jeg var en god investering.
Det handler litt om at jeg ikke vil brenne broer, men likevel føle meg fri til å utforske jobbmarkedet med en mulighet til å angre/komme tilbake.

Ærlighet varer lengst. Samtidig er det lett å tro at en ikke er god nok - men er interessen der så er det en midlertidig ting som fort går over. Ikke stress med saken.
Personlig har jeg alltid hatt gode erfaringer med å være helt ærlig. Har ikke fått alle jobber jeg har søkt på, men det ville vært helt urealistisk å forvente.

Jeg ville ikke funnet på å lyve om hva jeg kan, for plutselig har man tatt seg vann over hodet og klarer ikke levere til forventningene. Det skaper et tillittsbrudd - og slike ting er vanskelig å reparere.

Hvis du gjennomfører casen og de er fornøyd, samt du har 8-10 års erfaring så er du helt sikkert på trygg grunn.
Men har du skrytt litt for mye av annen kompetanse så bør du lære deg det innmari fort ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...