AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #1 Skrevet 23. april 2024 Ifølge banken er jeg økonomisk vanskeligstilt og vil aldri kunne få «normalt» boliglån i vanlig bank. Jeg er ufør og får ca 270 tusen i året etter skatt. Har 500 tusen på sparekonto. Selv om jeg kunne fått lån/hjelp av et slags kommune lån, så forstår jeg ikke at det skal kunne gå rundt økonomisk i mnd. Lån er jo dyrt å ha, selv om man kan få det. Jeg kan ikke se for meg å klare betale 13 000 i mnd (har utbetalt 21700). Jeg føler slik bolig hjelp fra kommune er for de som er bare litt økonomisk vanskeligstilt. Har jeg misforstått noe? Hvordan får økonomisk vanskeligstilte økonomien til å gå rundt med boliglån? Eller er de bare på leie markedet? Jeg bor i Nordre Follo og jeg forstår det kanskje hadde vært lettere i en annen kommune med billigere boligpriser. Men igjen da er ofte kommunen fattigere. Også må man bo i en kommune i viss antall år for å kunne få slik bolig lån hjelp. Skal jeg flytte fra kommune til kommune til jeg får et ja? Er veldig avhengig av familie og nettverk jeg har her. Om du kan noe om dette, vær så snill å forklar meg! Anonymkode: 7ecfd...4b1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #2 Skrevet 23. april 2024 Husbanklån har ofte bedre rente enn lån i vanlig bank. Kommunen kan også gi tilskudd til boligkjøp. Anonymkode: d911f...df3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #3 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husbanklån har ofte bedre rente enn lån i vanlig bank. Kommunen kan også gi tilskudd til boligkjøp. Anonymkode: d911f...df3 Noen som vet hvor stor forskjell dette kan utgjøre? ts Anonymkode: 7ecfd...4b1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #4 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ifølge banken er jeg økonomisk vanskeligstilt og vil aldri kunne få «normalt» boliglån i vanlig bank. Jeg er ufør og får ca 270 tusen i året etter skatt. Har 500 tusen på sparekonto. Selv om jeg kunne fått lån/hjelp av et slags kommune lån, så forstår jeg ikke at det skal kunne gå rundt økonomisk i mnd. Lån er jo dyrt å ha, selv om man kan få det. Jeg kan ikke se for meg å klare betale 13 000 i mnd (har utbetalt 21700). Jeg føler slik bolig hjelp fra kommune er for de som er bare litt økonomisk vanskeligstilt. Har jeg misforstått noe? Hvordan får økonomisk vanskeligstilte økonomien til å gå rundt med boliglån? Eller er de bare på leie markedet? Jeg bor i Nordre Follo og jeg forstår det kanskje hadde vært lettere i en annen kommune med billigere boligpriser. Men igjen da er ofte kommunen fattigere. Også må man bo i en kommune i viss antall år for å kunne få slik bolig lån hjelp. Skal jeg flytte fra kommune til kommune til jeg får et ja? Er veldig avhengig av familie og nettverk jeg har her. Om du kan noe om dette, vær så snill å forklar meg! Anonymkode: 7ecfd...4b1 Hva betaler du for og leie da? Du hadde sannsynligvis ikke fått lån, det er jo nesten umulig. Du har vel både for høy egenkapital og for lav inntekt. Dette var jo noe Støre lovte og gjøre noe med, altså styrke husbanken, men det har ikke skjedd, og kanskje mindre aktuelt også med renten som er nå. reglen med botilhørighet er klin kokkos. Det burde vært sånn at man kunne kjøpt i en annen kommune. Hvis du uansett ikke vil flytte spiller det jo ingen rolle for deg. nei, hjelp fra kommunen er ikke for de som bare sliter litt økonomisk, da hadde jo du med høyt ek vært prioritert før de som sliter masse og ikke har ek. Nå faller de aller fleste mellom 2 stoler her, så er egentlig kommunalt boliglån for noen ? Økonomisk vanskligstilte har fått det til og gå rundt med kommunalt boliglån fordi det ofte er billigere enn og leie, man får lavere skatt når man har gjeld og mulighet til og være med på prisveksten. De 2 siste årene har vært litt annerledes og er vanskelig tidspunkt og kjøpe på for alle egentlig., vet ikke helt hva du vil ha forklart, hvorfor du ikke kan flytte selvom du ikke vil flytte eller hvorfor du ikke får lån når du selv mener du ikke har råd til det? Anonymkode: 5aea3...b14 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #5 Skrevet 23. april 2024 I tillegg til å kunne tilby gunstig rente, kan Husbanken også tilby 50 års nedbetalingstid. Noen kan også få tilskudd. Anonymkode: 42c92...c0f 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #6 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Noen som vet hvor stor forskjell dette kan utgjøre? ts Anonymkode: 7ecfd...4b1 Kontakt boligkontoret? Trodde du hadde søkt og fått presentert en rente, men det beste er vel og kontakte dem. Det er lurt og være tidlig ute da det går på budsjett fra år til år, men du kan jo sjekke ståa per i dag. Anonymkode: 5aea3...b14 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #7 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I tillegg til å kunne tilby gunstig rente, kan Husbanken også tilby 50 års nedbetalingstid. Noen kan også få tilskudd. Anonymkode: 42c92...c0f Hvem får 50 år? jeg nærmer meg 50 så er nok ikke for meg😌Er ufør og planlegger å selge og flytte til en annen kommune, men får hverken lån i husbanken eller nåværende🙃 Ts uten at jeg vet hva du betaler i dag, så har jeg en bekjent som leier 30m2 på Kolbotn, til 13k i mnd. Selv betaler jeg 14k totalt og eier… Anonymkode: aae3f...8f3 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #8 Skrevet 23. april 2024 Å eie egen bolig er ingen menneskerett. Men husbanklån og evt boligtilskudd gjør det mulig for flere å komme inn på boligmarkedet fremfor å skulle leie for evig tid. Ikke alle kan håndtere et boliglån og da må man enten velge å bosette seg utenfor storbyen eller leie. Det er kjedelig å ha dårlig råd, men ikke alt man får dekket med begrunnelse i at man har lav inntekt. Anonymkode: c277f...1c0 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #9 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva betaler du for og leie da? Du hadde sannsynligvis ikke fått lån, det er jo nesten umulig. Du har vel både for høy egenkapital og for lav inntekt. Dette var jo noe Støre lovte og gjøre noe med, altså styrke husbanken, men det har ikke skjedd, og kanskje mindre aktuelt også med renten som er nå. reglen med botilhørighet er klin kokkos. Det burde vært sånn at man kunne kjøpt i en annen kommune. Hvis du uansett ikke vil flytte spiller det jo ingen rolle for deg. nei, hjelp fra kommunen er ikke for de som bare sliter litt økonomisk, da hadde jo du med høyt ek vært prioritert før de som sliter masse og ikke har ek. Nå faller de aller fleste mellom 2 stoler her, så er egentlig kommunalt boliglån for noen ? Økonomisk vanskligstilte har fått det til og gå rundt med kommunalt boliglån fordi det ofte er billigere enn og leie, man får lavere skatt når man har gjeld og mulighet til og være med på prisveksten. De 2 siste årene har vært litt annerledes og er vanskelig tidspunkt og kjøpe på for alle egentlig., vet ikke helt hva du vil ha forklart, hvorfor du ikke kan flytte selvom du ikke vil flytte eller hvorfor du ikke får lån når du selv mener du ikke har råd til det? Anonymkode: 5aea3...b14 Nå leier jeg av familie for 6000 kr i mnd, men det er midlertidig da denne leiligheten skal selges. Jeg er veldig heldig nå og sparer for harde livet, for innen et år må jeg på vanlig boligmarked . Har spurt kommunen om å få leie av de, men deres leiepriser er høyere enn privatmarkedet. Konkurransen er også stor da jeg er ufør, så mange som stiller bedre enn meg. Har så lyst til å føle en trygghet med å eie. Er også redd for at jeg har for høy egenkapital som du nevner. Jeg er ikke vanskeligstilt nok, men nok til at jeg forblir på leiemarkedet. Prøver bare navigere hva som er mulighetene mine, da jeg tidligere trodde at kommunen vil hjelpe men tror jeg har vært for naiv ts Anonymkode: 7ecfd...4b1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #10 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å eie egen bolig er ingen menneskerett. Men husbanklån og evt boligtilskudd gjør det mulig for flere å komme inn på boligmarkedet fremfor å skulle leie for evig tid. Ikke alle kan håndtere et boliglån og da må man enten velge å bosette seg utenfor storbyen eller leie. Det er kjedelig å ha dårlig råd, men ikke alt man får dekket med begrunnelse i at man har lav inntekt. Anonymkode: c277f...1c0 Jeg forstår. Vet det ikke er en menneskerett, men føler samfunnet eller Norge As er lagt opp til at det er slikt man gjør… Men redd jeg faller utenfor. ts Anonymkode: 7ecfd...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #11 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvem får 50 år? jeg nærmer meg 50 så er nok ikke for meg😌Er ufør og planlegger å selge og flytte til en annen kommune, men får hverken lån i husbanken eller nåværende🙃 Ts uten at jeg vet hva du betaler i dag, så har jeg en bekjent som leier 30m2 på Kolbotn, til 13k i mnd. Selv betaler jeg 14k totalt og eier… Anonymkode: aae3f...8f3 Kan jeg spørre om hvorfor du ikke får lån? Om du vil dele 😅 Jeg har hørt at man kan få lån av husbanken 1 gang, så om man vil flytte så får man et nei om nytt lån. Vet ikke om dette er sant eller ei. Nå betaler jeg 6000 kr av familie, men er midlertidlig veldig heldig, situasjonen vil endre seg snart og må ut på privat leiemarked. 13 tusen for 30 kvadrat høres riktig ut på Kolbotn, men prisene øker så fort. Flere av mine venner har måttet flytte i år pga økte leiepriser. Føles så usikkert 😕 Anonymkode: 7ecfd...4b1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #12 Skrevet 23. april 2024 Får gjerne starttilskudd på 1mill eller to - dvs . 40% av ønsket lånebeløp Og avdragsfritt livet ut. Forutsetter at man er ufør eller flyktning Anonymkode: 03038...d62
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #13 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får gjerne starttilskudd på 1mill eller to - dvs . 40% av ønsket lånebeløp Og avdragsfritt livet ut. Forutsetter at man er ufør eller flyktning Anonymkode: 03038...d62 Oj, var ikke klar over at starttilskudd kunne være på så mye! Takk for info 😊 ts Anonymkode: 7ecfd...4b1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #14 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Får gjerne starttilskudd på 1mill eller to - dvs . 40% av ønsket lånebeløp Og avdragsfritt livet ut. Forutsetter at man er ufør eller flyktning Anonymkode: 03038...d62 Hva? jeg fikk 150k i tilskudd, null startlån. Er ufør. Avdragsfrihet er vel maks 10 år eller noe sånt? Anonymkode: aae3f...8f3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #15 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hva? jeg fikk 150k i tilskudd, null startlån. Er ufør. Avdragsfrihet er vel maks 10 år eller noe sånt? Anonymkode: aae3f...8f3 Hvor mye fikk du kjøpt for?😊 billigste leiligheter i området mitt er på 2,5-3 m ts Anonymkode: 7ecfd...4b1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #16 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye fikk du kjøpt for?😊 billigste leiligheter i området mitt er på 2,5-3 m ts Anonymkode: 7ecfd...4b1 Jeg kjøpte for 2,5, og total EK 500. Må dessverre flytte, og det er vanskelig å finne noe brukende til 3 mill, som jeg muligens kan grine meg til. Fikk avslag på søknad der jeg søkte om 3,2 så ser ikke så lyst på dette. Og så er det så kjipt å gå fra eie til leie🥹 Anonymkode: aae3f...8f3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #17 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg kjøpte for 2,5, og total EK 500. Må dessverre flytte, og det er vanskelig å finne noe brukende til 3 mill, som jeg muligens kan grine meg til. Fikk avslag på søknad der jeg søkte om 3,2 så ser ikke så lyst på dette. Og så er det så kjipt å gå fra eie til leie🥹 Anonymkode: aae3f...8f3 Det forstår jeg 😓 Skulle vært noe regel som gjør at man faktisk kan kjøpe noe som har livsløpstandard, og ikke studentbolig med kraftig oppgraderingsbehov Anonymkode: 7ecfd...4b1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #18 Skrevet 23. april 2024 Jeg fikk lån på 3,2 og fullfinanisering til bolig. Ingen egenkapital. Anonymkode: 46284...4ed
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #19 Skrevet 24. april 2024 Tilskudd er vel bare for de som har barn eventuelt gjeld i tillegg? Og maks 150 000 elns 😅 Anonymkode: 8ba2e...c33
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #20 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tilskudd er vel bare for de som har barn eventuelt gjeld i tillegg? Og maks 150 000 elns 😅 Anonymkode: 8ba2e...c33 Jeg har ikke barn eller gjeld, fikk 300k i tilskudd. Og lån på 1.3. Anonymkode: 9fd2d...1f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå