Gå til innhold

Arver barnebarn av besteforeldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt spørsmål om arv. 

Hvis en forelder dør til voksne barn, hva skjer med arv da? Feks hvis det er tre voksne barn. Ene barnet har et barn selv (barnebarn). Men hvis denne forelderen blir alvorlig syk og dør før sim egen mor/far, hva skjer da med arv fra foreldrene? Får kun barna som lever, eller får gjenlevende barnebarn sin mor/far sin del?

Anonymkode: 473f3...908

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnebarn får mor/far sin del av arv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om en besteforelder dør, blir arven fordelt på barna. Er et av barna død, vil det barnets del gå videre til barnebarn.

Anonymkode: 43386...ab7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mamma døde for 8 år siden. Da mormor døde arvet jeg og broren min mamma sin del. 
Tante arvet 1/3. Andre tante arvet 1/3. Jeg og bror, sammen, arvet 1/3 - som vi delte oss i mellom 

Anonymkode: 0be58...b85

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den delen av arven som skulle gått til den døde forelderen går da til neste ledd, altså til barna av den døde forelderen.

Anonymkode: 75883...c47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnebarn går inn som arvinger for den forelderen som er død.  Er det tre søsken, men en er død, deles arven fortsatt på tre om den døde har livsarvinger.

Anonymkode: d580a...cf0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Men hvis barnet da er under 18, vil vel ikke barnet få tilgang på arv for hen er 18? 

Finnes det da noen måter å gjøre arven mer tilgjengelig på?

Spør da far er alvorlig syk og vi ikke vet hva som skjer i fremtiden. Hans mor har en del penger, eiendommer og andre ting av vesentlig verdi. Hun er 75, fremdeles relativt frisk. Tenkte feks på forskudd på arv. Mannen har nevnt det til meg selv, men syns det er ubehagelig å ta opp med moren og evt søsken. Grunnen er fordi jeg er ufør pga varige skader. Vi bor relativt billig ifht andre, men har lån, bil (som bør byttes ut da det er mye problemer) og selvsagt alt av normale utgifter. Det fungerer greit nå nær vi er to, men hvis det går andre veien vil jeg og vårt barn slite mye økonomisk. Dette handler ikke om å "få" mest mulig, men ha muligheten til å ikke måtte snu på hver krone mtp barnet vårt. Og spesielt i tillegg til det å kanskje miste en forelder. Det er belastning nok for oss begge...Søskene hans vet vi kan blande seg. Derfor vi spør her om litt råd. Med sykdommen hans kan ting snu raskt, så dette er nesten noe vi må forberede oss på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! 

Men hvis barnet da er under 18, vil vel ikke barnet få tilgang på arv for hen er 18? 

Spør da far er alvorlig syk og vi ikke vet hva som skjer i fremtiden. Hans mor har en del penger, eiendommer og andre ting av vesentlig verdi. Hun er 75, fremdeles relativt frisk. Tenkte feks på forskudd på arv. Mannen har nevnt det til meg selv, men syns det er ubehagelig å ta opp med moren og evt søsken. Grunnen er fordi jeg er ufør pga varige skader. Vi bor relativt billig ifht andre, men har lån, bil (som bør byttes ut da det er mye problemer) og selvsagt alt av normale utgifter. Det fungerer greit nå nær vi er to, men hvis det går andre veien vil jeg og vårt barn slite mye økonomisk. Dette handler ikke om å "få" mest mulig, men ha muligheten til å ikke måtte snu på hver krone mtp barnet vårt. Og spesielt i tillegg til det å kanskje miste en forelder. Det er belastning nok for oss begge...Søskene hans vet vi kan blande seg. Derfor vi spør her om litt råd. Med sykdommen hans kan ting snu raskt, så dette er nesten noe vi må forberede oss på.

Så lenge mannen din lever, er det han som er arving. Om han dør, arver barnet hans del. Er barnet under 18, så er det overformynderiet som skal ivareta pengene for barnet til det blir 18. Om mannen din får forskudd på arv, så bør selvfølgelig hans søsken få det samme.

Anonymkode: 6ef24...fab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis mannen din dør og barnet arver, så kan du ikke bruke de pengene til vanlige bo og  husholdningsutgifter. Det er det jo meningen at du som mor skal dekke og ikke gå av barnets farsarv, men du kan søke statsforvalteren om å bruke av pengene til enkelte utgifter som konfirmasjon, sykkel , kjøretimer osv.

Faren må nesten spørre moren om forskudd på arv og gi det til deg , dersom det er nødvendig for din økonomi, men både moren og søsknene kan reagere på dette, da det reduser barnet arv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk for svar! 

Moren til mannen din kan leve i 20 år til hun, så jeg tror jeg hadde vært litt tålmodig og ikke tenkt på arv med det første. 

Anonymkode: 18f27...d5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke bruke disse pengene på livsopphold. Overformynderiet vil forvalte det til barnet er myndig. Noe som er veldig bra når man ser at folk tenker som deg. Det er DITT ansvar å forsørge ditt barn, ikke motsatt. 

Anonymkode: 7d76e...c13

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis mannen din dør og barnet arver, så kan du ikke bruke de pengene til vanlige bo og  husholdningsutgifter. Det er det jo meningen at du som mor skal dekke og ikke gå av barnets farsarv, men du kan søke statsforvalteren om å bruke av pengene til enkelte utgifter som konfirmasjon, sykkel , kjøretimer osv.

Faren må nesten spørre moren om forskudd på arv og gi det til deg , dersom det er nødvendig for din økonomi, men både moren og søsknene kan reagere på dette, da det reduser barnet arv.

Poenget er ikke at jeg vil bruke av barnets arv hvis mannen min går bort. Poenget er vel heller det at hvis mannen får mulighet til feks forskudd på arv så kan det brukes til å feks betale ned boliglån, ny bil og feks nødvendig vedlikehold av bolig og evt sparing til fremtidige utgifter. Da ville jeg stått igjen med "mer" uføretrygd til overs som ikke må gå til feks bil, Lån osv. På de måten slipper vi å snu på hver krone, og kanskje jeg kan klare å sette av noe i  måneden. I tillegg er det jo litt utgifter med barn også som er nødvendig. Er ikke snakk om reiser, og dyre ting hvis noen lurer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, du kan ikke bruke disse pengene på livsopphold. Overformynderiet vil forvalte det til barnet er myndig. Noe som er veldig bra når man ser at folk tenker som deg. Det er DITT ansvar å forsørge ditt barn, ikke motsatt. 

Anonymkode: 7d76e...c13

Og det er veldig lett med uføretrygd? Mannen hadde også lav inntekt (normalt for yrket), og nå aap. De pengene vi hadde klart å spare over noen år er nå gått til nødvendige utgifter som boliglån, mat, vanlige regninger som strøm osv, nødvendigheter til barnet osv. Så mannen har heller ikke noe arv selv mtp at barnet ikke skal få det veldig trangt økonomisk da jeg ikke har mulighet for mer inntekt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det er veldig lett med uføretrygd? Mannen hadde også lav inntekt (normalt for yrket), og nå aap. De pengene vi hadde klart å spare over noen år er nå gått til nødvendige utgifter som boliglån, mat, vanlige regninger som strøm osv, nødvendigheter til barnet osv. Så mannen har heller ikke noe arv selv mtp at barnet ikke skal få det veldig trangt økonomisk da jeg ikke har mulighet for mer inntekt.

Om mannen din dør ung så har han kanskje livsforsikring?

Anonymkode: 5cb1d...78c

Skrevet

Hvis din mann får forskudd på arv kam han bruke de som han vil, er det det du lurer på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Poenget er ikke at jeg vil bruke av barnets arv hvis mannen min går bort. Poenget er vel heller det at hvis mannen får mulighet til feks forskudd på arv så kan det brukes til å feks betale ned boliglån, ny bil og feks nødvendig vedlikehold av bolig og evt sparing til fremtidige utgifter. Da ville jeg stått igjen med "mer" uføretrygd til overs som ikke må gå til feks bil, Lån osv. På de måten slipper vi å snu på hver krone, og kanskje jeg kan klare å sette av noe i  måneden. I tillegg er det jo litt utgifter med barn også som er nødvendig. Er ikke snakk om reiser, og dyre ting hvis noen lurer.

Da er det kun en ting å gjøre, din mann må ta samtalen om forskudd på arv med hans mor. 

Anonymkode: 18f27...d5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om mannen din dør ung så har han kanskje livsforsikring?

Har dessverre ikke hatt det. Begge lavtlønte, jeg ufør nå og han aap. Alt er så dyrt nå. Nå er det dessverre sikkert for sent da han er alvorlig syk?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Har dessverre ikke hatt det. Begge lavtlønte, jeg ufør nå og han aap. Alt er så dyrt nå. Nå er det dessverre sikkert for sent da han er alvorlig syk?

Det kan dessverre tenkes. Men undersøk i alle fall?❤️❤️❤️ Så leit for dere å måtte stå i dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da vil han garantert ikke få forsikring. 

Anonymkode: 9bac1...44d

Skrevet

Han kan ha livsforsikring gjennom jobbens pensjonsordning og gjennom fagforening. Hvis han feks var offentlig ansatt og har pensjonsordning via Statens pensjonskasse eller KLP , vil livsforsikringen gjelde selv om han nå er på aap. Der kan det også være ordning med etterlattepensjon til ektefelle og barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...