Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mor er dement og vi er to døtre. Min søster har forvaltet min mors økonomi ved at hun har tilgang til mors kontoer og logger inn med egen bank-id. Jeg har bodd utenbys og har hatt en lengre sykeperiode. Familien er dysfunksjonell og søster er dominerende og overkjørende. Da søster ikke ønsket å ordne med fremtidsfullmakt (mente det bare var tull) mens mor var oppegående, står boligen nå tom, foruten to unge leieboere, nå når mor er på aldershjem. Når jeg spør søster om innsyn i økonomien føyses det bort som altfor mye styr. Hvilke steg kan jeg ta for å få innsyn i økonomien? Er det å søke statsforvalter om vergemål som er veien å gå? Noen med erfaring?

Anonymkode: 021a3...2d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mor er dement og vi er to døtre. Min søster har forvaltet min mors økonomi ved at hun har tilgang til mors kontoer og logger inn med egen bank-id. Jeg har bodd utenbys og har hatt en lengre sykeperiode. Familien er dysfunksjonell og søster er dominerende og overkjørende. Da søster ikke ønsket å ordne med fremtidsfullmakt (mente det bare var tull) mens mor var oppegående, står boligen nå tom, foruten to unge leieboere, nå når mor er på aldershjem. Når jeg spør søster om innsyn i økonomien føyses det bort som altfor mye styr. Hvilke steg kan jeg ta for å få innsyn i økonomien? Er det å søke statsforvalter om vergemål som er veien å gå? Noen med erfaring?

Så mens du har vært i utlandet, så har din søster styrt? Noe du har godtatt, da slikt kan bli håndtert over telefon og internet. Mens du har vært syk så har din slster styrt? Regner med du lå på dødsleie, i koma eller noe annet som gjorde du ikke klarte ta en telefon eller bruke nett? 

Nå når du finner ut at det er inntekter fra leieforhold så vil du plutselig styre? 

Det at din søster logger seg inn med sin bankid betyr at hun er disponent for kontoene og dermed har en avtale. 

Du kan søke vergemål, men antagelig vinner din søster om det blir noe kamp der da hun allerede har en klar avtale. 

Av og til lønner det seg å stille opp for foreldre, selv om man er syk eller i utlandet.

Anonymkode: 58bfb...25a

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akkurat inntekter fra leieforhold som er saken her, men å være sikker på at ting er på plass, betaling av forsikringer etc. Kommunen tar jo uansett det meste av leieinntekter og pensjon, og det går nok snarere i minus enn i pluss. Mor har jo først blitt ordentlig dement de siste par år, og jeg har vært helt ute med alvorlig depresjon. Ps. Veldig dysfunksjonell familie.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt riktig. Jeg var disponent for min demente mor i åtte år før hun døde. Ordnet alle regninger, sørget for at hun hadde den beste sparerenten, for å nevne noe. Men jeg var alltid nøye med at alt ble dokumentert med bilag hele tiden, slik at søsken hele tiden kunne sjekke at alt var riktig.

Anonymkode: 60b27...7a0

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke "en kamp å vinne", søster må gjerne være medverge. Jeg vil bare ha innsyn og se om alt er på stell. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Helt riktig. Jeg var disponent for min demente mor i åtte år før hun døde. Ordnet alle regninger, sørget for at hun hadde den beste sparerenten, for å nevne noe. Men jeg var alltid nøye med at alt ble dokumentert med bilag hele tiden, slik at søsken hele tiden kunne sjekke at alt var riktig.

Ja nettopp. Kommunikasjon og åpenhet, det er jo sånn det skal gjøres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vel ikke "en kamp å vinne", søster må gjerne være medverge. Jeg vil bare ha innsyn og se om alt er på stell. 

I en harmonisk søskenflokk kan vel ikke dette være så vanskelig? Jeg kunne aldri i livet svindlet min egen søster

AnonymBruker
Skrevet

I en harmonisk søskenflokk kan vel ikke dette være så vanskelig? Jeg kunne aldri i livet svindlet min egen søster

Eh, dette handler ikke om deg. TS har et annet liv og en annen familiedynamikk enn deg.

Folk svindler sine partnere, barn, foreldre, besteforeldre, søsken, arbeidsgivere, eldre slektninger. Sånn er det bare.

Det er kjempefint at du aldri kunne funnet det på, jeg hadde ikke gjort det selv heller - men det betyr dessverre ikke at andre ikke gjør det.

Anonymkode: 42c7e...4ed

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Søster er slurvete, grenseløs, er sammen med en mann som er dømt for svindel, har mer overmot enn vett osv osv. Har allerede "gitt bort" mors smykker til tantebarn uten at jeg er spurt om saken. Så tilliten er ikke helt på topp nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alt som går ut av din mor sin konto må din søster dokumentere hva brukes til. Så det er ikke spesielt sannsynlig at midlene her blir misbrukt. Det er litt styr å være verge, så her gjør jo din søster en ganske stor innsats for mor.

AnonymBruker
Skrevet

Men om din søster er verge er jo dette noe du har sagt ja til? 

Anonymkode: a2bab...5dc

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tuba said:

Alt som går ut av din mor sin konto må din søster dokumentere hva brukes til. Så det er ikke spesielt sannsynlig at midlene her blir misbrukt. Det er litt styr å være verge, så her gjør jo din søster en ganske stor innsats for mor.

Her blander du. Søster er ikke verge, hun bare er disponent på morens kontoer. Da kan hun i praksis tømme kontoene så mye hun vil, om ingen følger med.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Her blander du. Søster er ikke verge, hun bare er disponent på morens kontoer. Da kan hun i praksis tømme kontoene så mye hun vil, om ingen følger med.

TS har ikke sagt at søster er verge.

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er vel om det vil hjelpe å søke om vergemål for meg og søster, sånn at ting blir mer ordnet? Og om jeg kan gjøre dette uavhengig av min søster, som bare avføyer meg og mine spørsmål rundt dette. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Spørsmålet er vel om det vil hjelpe å søke om vergemål for meg og søster, sånn at ting blir mer ordnet? Og om jeg kan gjøre dette uavhengig av min søster, som bare avføyer meg og mine spørsmål rundt dette. 

Slik du beskriver situasjonen, hadde et vergemål vært bra.

Men du kan ikke søke om det bare sånn på egenhånd.

Et bra sted å starte er på sykehjemmet. Snakk med sykehjemslegen og/eller fastlegen først. Disse kan fortelle deg hvorvidt din mor anses som samtykkekompetent eller ei, og om det er aktuelt å søke om verge.

Ikke hør på de her som tillegger deg masse teite motiver. Det er ikke rart at du ikke ønsker at moren din skal utnyttes av søster eller at hun skal bruke mors penger uten samtykke.

Slik du beskriver situasjonen, synes jeg som er utenforstående her at dette høres rart nok ut til at du har all grunn til å ville undersøke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...