Gå til innhold

Andre som har fått disse "symptomene" ved ammeslutt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke om dette skyldes veldig redusert amming på kort tid? Fra å amme 5-6 ganger i døgnet til å så og si sluttet å amme. Har lite melk igjen, men får puppen som kos av og til. Eller om det har annen årsak.. det er det jeg prøver å finne ut av.😅

Men føler at humøret mitt er mye mer svingende enn vanlig, skal lite til for å fyre meg opp/blir lett sint/irritabel.

I tilegg har jeg fått masse vonde kviser, mest på haka men også et par på kinnet. Har ikke hatt kviser på mange år🫨

Babyen er forresten 10 mnd, og jeg tar ingen hormonell prevensjon. Fikk mensen igjen 3 mnd etter fødsel, så hadde det vært relatert til det burde jeg merket det tidligere? Fikk heller ikke spesielt mye kviser ved mensen før graviditet.

Så lurer på om dette kan ha noe med ammingen å gjøre, eller om det bare et tilfeldig🙈 er det noen hormoner som skal ut ved ammeslutt? Andre som har merket det samme? Evt når ble det bedre?

Anonymkode: d85f6...855

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sluttet å amme i januar, da var sønnen min 11 måneder. 

Min reaksjon var en hel uke hvor jeg var ekstremt hormonell. Jeg leste en fæl sak i nyhetene om en toåring, og jeg gråt bokstavelig talt HVER dag i en uke på grunn av det. Kunne begynne å hulke i sofaen mens vi satt og så på TV.

Jeg er IKKE sånn til vanlig, tror dette er den eneste gangen mannen min har sett meg gråte. Men det gikk over. Også leste jeg at det er visstnok en stor endring å slutte å amme. Mange kan få en liten forbigående depresjon. Det er jo masse hormoner i sving - ammehormonene forsvinner, mens syklus starter igjen med sine hormoner.

AnonymBruker
Skrevet

Oh yes,. Enorm hormonell overgang å slutte å amme. Sies å ta to år etter ammeslutt før vi er tilbake hormonelt der vi var før graviditet. Men med krise for humør og hud i den brå overgangen. Er ikke alltid hormonene som er problemet i seg selv, men endringen. Så vil si det er helt normalt, og det vil gå seg til etterhvert :) Å starte på hormonell prevensjon kan stabilisere ting om alt er for plagsomt. 

Anonymkode: 0d838...7f4

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar😊 Hvor lang tid tar det før det bedrer seg? Kjenner på dårlig selvtillit pga huden🙈 

Tåler desverre p-piller dårlig, blir veeeldig ustabil i humøret så ønsker helst å ikke gå på det. 

Anonymkode: d85f6...855

AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Jeg opplevde brå endring i melkeproduksjonen etter en ulykke. Sluttet ikke å amme helt, men produksjonen sank sånn at jeg måtte delamme og jeg merket en ganske kraftig endring i hormonbalansen. Fikk ikke kviser, men humørsvigninger, mye lei meg, sint og smådeppa helt uten at det hadde skjedd noe spesielt. 

Tror det verste ga seg i løpet av en uke, så gradvis bedre etter det. 

Anonymkode: 6194a...b17

AnonymBruker
Skrevet

Gjelder dette kun ved brå ammeslutt? Her er det rolig og naturlig nedtrapping (barnet nærmer seg 2) og merker ingenting hormonelt foreløpig?

Anonymkode: a42a3...1ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...