Gå til innhold

Økonomiske problemer og sa det til legen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg angrer litt på at jeg sa det sist. Var travelt og han sa vi kunne snakke om det på neste time igjen. Er litt nervøs. Det skal vel mye til å få tvangsvedtak? Jeg vil jo ordne opp og sånn og styre mest selv. Er litt skeptisk om jeg får noe hjelp jeg kanskje ikke får sagt fra meg senere. Hvordan er dette?

Anonymkode: b5e12...d4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Postet kanskje på feil kategori.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tvangsvedtak på hva? Skjønner ingenting. 

Anonymkode: 9cabf...094

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av, og ta i mot hjelp om han kan hjelpe deg. Ingenting farlig vil skje ❤️

Anonymkode: 01323...9eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tvangsvedtak på hva? Skjønner ingenting. 

Anonymkode: 9cabf...094

På hjelp med økonomien.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slapp av, og ta i mot hjelp om han kan hjelpe deg. Ingenting farlig vil skje ❤️

Skjønner ♥️ Meb hva kan han foreslå da?

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ♥️ Meb hva kan han foreslå da?

Kanskje økonomisk veiledning? At han kan hjelpe deg med hvor du kan henvende deg.

Anonymkode: 62862...f2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legen kan ikke gjøre så mye. Men økonomiske problemer kan påvirke helsen, angst og depresjon. Eller at helse har ført til vanskeligere økonomi. Det kan gjøre behandling vanskeligere. Ville tatt kontakt med nav og gjeldsrådgiver for økonomisk veiledning.

Anonymkode: 31b50...d1c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Legen kan ikke gjøre så mye. Men økonomiske problemer kan påvirke helsen, angst og depresjon. Eller at helse har ført til vanskeligere økonomi. Det kan gjøre behandling vanskeligere. Ville tatt kontakt med nav og gjeldsrådgiver for økonomisk veiledning.

Anonymkode: 31b50...d1c

Har time hos Nav innen September. Fortalte det til legen likevel.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt Moe til legen. Hva får han gjort?Gi beroligende? 

Anonymkode: b8fda...d20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen kan ikke gi noe tvangsvedtak på noen som helst rundt økonomi...

Og det skal fryktelig mye til før nav gjør det også, da skal du virkelig ha kjørt det så langt i grøfta at du trues med personlig konkurs og likevell nekter ta imot hjelp.

Anonymkode: d497c...567

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde ikke sagt Moe til legen. Hva får han gjort?Gi beroligende? 

Anonymkode: b8fda...d20

Jeg vet ikke. Jeg går til han en gang i måneden for samtaler. Jeg var så langt nede sist at jeg fortalte det.

AnonymBruker
Skrevet

Legen kan hjelpe til med å søke om økonomisk verge, om man tenker det kunne hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Legen kan hjelpe til med å søke om økonomisk verge, om man tenker det kunne hjelpe.

Men det er vel frivillig? Jeg har tenkt på det, men er nok noe jeg må tenke litt mer på først.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg angrer litt på at jeg sa det sist. Var travelt og han sa vi kunne snakke om det på neste time igjen. Er litt nervøs. Det skal vel mye til å få tvangsvedtak? Jeg vil jo ordne opp og sånn og styre mest selv. Er litt skeptisk om jeg får noe hjelp jeg kanskje ikke får sagt fra meg senere. Hvordan er dette?

Vis det er snakk om psykisk sykdom som påvirker kognitiv fungering, så kan en legeattest gjøre at kreditorer kan ettergi Div påløpte gebyrer etc...

AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (5 minutter siden):

Vis det er snakk om psykisk sykdom som påvirker kognitiv fungering, så kan en legeattest gjøre at kreditorer kan ettergi Div påløpte gebyrer etc...

Åja, isåfall hadde det vært bra, selv om det sikkert skal mye til at de gjør det. Har en del psykiske problemer men vet ikke om det kan kalles sykdom.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er vel frivillig? Jeg har tenkt på det, men er nok noe jeg må tenke litt mer på først.

Ja, det er frivillig og kan være bare for en avgrenset periode.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg vet ikke. Jeg går til han en gang i måneden for samtaler. Jeg var så langt nede sist at jeg fortalte det.

Det er helt fint å fortelle legen slikt. Da får hen et bedre bilde av tilstanden din, om du sliter med/bekymrer deg for økonomi i tillegg til andre ting. Bare vær åpen om det!

Legen kommer ikke til å gjøre noe eller innføre noen tiltak når det kommer til økonomien din, så det kan du slappe helt av med. 

Anonymkode: 01090...f0f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen kan jo ikke gjøre noe med det, du blir ikke fratatt samtykkekompetanse osv. Men vær klar over at økonomi eller sosiale problemer ikke kan være grunn til for eksempel sykmelding. NAV avviser da sykmeldingen.  

Jeg har hjulpet noen med gjeldsproblemer som var i en veldig vanskelig situasjon med tanke på psykisk helse. Kreditorene tok ikke hensyn til det.

Verge er frivillig, vær også klar over at når man får verge vil nærmeste pårørende få et brev om dette.

Det er mange måter du kan få hjelp på, ville først oppsøkt gjeldsrådgiver, ringt de du skylder penger og bedt de sitte rolig i båten til du har vært hos rådgiver.

Jeg har hjulpet noen med gjeldsproblemer som var i en veldig vanskelig situasjon med tanke på psykisk helse. Kreditorene tok ikke hensyn til det.

Legen kan jo gi deg en slags støtte som er viktig, og jeg tenker at du ikke taper noe som helst på at du er helt ærlig.

Lykke til.

Anonymkode: 0cdd2...9ed

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Legen kan jo ikke gjøre noe med det, du blir ikke fratatt samtykkekompetanse osv. Men vær klar over at økonomi eller sosiale problemer ikke kan være grunn til for eksempel sykmelding. NAV avviser da sykmeldingen.  

Verge er frivillig, vær også klar over at når man får verge vil nærmeste pårørende få et brev om dette.

Det er mange måter du kan få hjelp på, ville først oppsøkt gjeldsrådgiver, ringt de du skylder penger og bedt de sitte rolig i båten til du har vært hos rådgiver.

Legen kan jo gi deg en slags støtte som er viktig, og jeg tenker at du ikke taper noe som helst på at du er helt ærlig.

Lykke til.

Anonymkode: 0cdd2...9ed

Skjønner. Har time hos gjeldsrådgiver. Men siden kreditorene ikke tar hensyn til sånt så går de nok ikke med på noen avtaler. Kan jo si til kreditorene at jeg skal til rådgiver men er det ikke en sjangs for at de da blir enda mer bestemt på å ikke gå med på noe som helst av forslag? Kan bare tenke meg at de ikke liker det.

Ellers takk for tips ☺️🤙♥️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...