AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #1 Skrevet 23. april 2024 Fikk telefon fra læreren i dag om at ungen hadde stjelt ett armbånd fra en medelev. Hun visste ikke noe anger, ville ikke si at hun hadde det til å starte med og brydde seg ikke om læreren ringte mamma. Hun pleier vanligvis leke utenfor etter skolen med alle nabo barna her, men tenker at konkvensen etter læreren ringte med i dag blir da at hun ikke får leke med noen ute etter skolen i dag. Er det en ok konsekvens? Skal sies at skolen mente dette hadde skjedd flere ganger på sfo også, så det er ikke første gang da. Men første gang jeg har fått beskjed. Anonymkode: 49bb8...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #2 Skrevet 23. april 2024 1. Ville tatt med ungen hjem til vedkommende i kveld, slik at hun kunne bedt om unnskylding. Det vil nok føles ubehagelig, men det er viktig signal - også overfor den hun har stjålet fra. 2. Også ville jeg kanskje ikke la henne leke ute med alle i dag. Anonymkode: d0200...84d 5 1 13
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #3 Skrevet 23. april 2024 Leke ute har jo ikke sammenheng, ville tatt med barnet til den hun stjelte av og bedt om unnskyldning Anonymkode: 2ec7c...d95 8 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #4 Skrevet 23. april 2024 Samtidig som at det hun har gjort skal få en konsekvens, så tenker jeg du også bør gå bak og se på hva kan være årsaken til at hun gjør dette. Ikke sikkert at en konsekvens alene er nok til at hun ikke gjør det igjen hvis det er noe som plager henne og føles vanskelig Anonymkode: 21412...f06 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #5 Skrevet 23. april 2024 Ville gjort som personen over her sa, å dratt hjem til barnet hun stjal armbåndet til å fått henne til å be om unnskyldning. Også at hun ikke får ut å leke noen dager, og ingen skjermtid i en uke. Anonymkode: 50060...749 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #6 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 1. Ville tatt med ungen hjem til vedkommende i kveld, slik at hun kunne bedt om unnskylding. Det vil nok føles ubehagelig, men det er viktig signal - også overfor den hun har stjålet fra. 2. Også ville jeg kanskje ikke la henne leke ute med alle i dag. Anonymkode: d0200...84d AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Samtidig som at det hun har gjort skal få en konsekvens, så tenker jeg du også bør gå bak og se på hva kan være årsaken til at hun gjør dette. Ikke sikkert at en konsekvens alene er nok til at hun ikke gjør det igjen hvis det er noe som plager henne og føles vanskelig Anonymkode: 21412...f06 Det at hun stjelte ble ordnet opp i på skolen, så denne personen fikk tilbake tingen sin da. Anonymkode: 49bb8...b5b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #7 Skrevet 23. april 2024 Her hadde jeg tatt barnet med hjem til vedkommende hun har stjålet for - for at hun skulle be om unnskylding på skikkeligvis sammen med oss foreldre - selv om det er tilbakelevert og "løst" på skolen - dette for å vise at dere son foreldre følger opp barnets handlinger på skolen - og at barnet ikke er fritatt det ansvaret. Jeg hadde også regelrett gått igjennom barnet lommer og sekk på daglig basis fremover. Og hatt en alvorsprat om handlingen og konsekvenser for henne, sosialt og hva som er lov og ikke. Å nekte henne å leke ute, har ingenting med handlingen hun gjorde. Men hvis det er noe du som forelder tenker at er en Reel konsekvens for barnet - så kjør på. Du kjenner ditt barn best. Ulike barn trenger ulike konsekvenser. Anonymkode: 064d5...cb3 9 1 2
Trolltunge Skrevet 23. april 2024 #8 Skrevet 23. april 2024 Min gutt måtte selv levere tilbake ting han hadde stjålet og si unnskyld. Det var så ubehagelig for ham at det ikke skjedde igjen. Var sikkert minst to timer hyl og skrik før han forsto at det ikke var noen vei utenom, men jeg var urokkelig på at han måtte. Da han hadde gjort det var han veldig lettet og vi hadde en fin samtale om dette, og han var klar på at dette skulle han aldri gjøre igjen. Hvilket han heller aldri gjorde. 5 2 4
Wit Skrevet 23. april 2024 #9 Skrevet 23. april 2024 Det at barnet ikke viste anger og heller ikke brydde seg om at lærer ringte foreldre gjør at jeg tenker dere må se på hva som skal bli konsekvensen. Det viktigste her er at barnet faktisk skjønner at sånt ikke er greit. Det å ta med barnet for å be om unnskyldning syns jeg er en bra ting, for da viser dere som foreldre også at dere mener dette ikke er greit. Det er ubehagelig for barnet, men det er en konsekvens av handlingen. Det å ikke få leke ute en dag med andre barn kan jo også føles som en OK ting for barnet dersom dette betyr at hun får holde på med andre gøye ting inne. Så vær ihvertfall sikker på at barnet skjønner at sånne handlinger får konsekvenser og at dette ikke er greit. 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #10 Skrevet 23. april 2024 Prøv å finn ut hvorfor hun gjorde det. Og jeg ville vært forsiktig med å involvere så mange andre barn i straffen. Jeg stjal en gang en fin, kjøpt, stein fra ei i klassen - som hevn for åresvis med erting, og jeg visste ikke hva annet vondt jeg kunne gjøre mot henne. Jeg fikk den vanlige straffen med at jeg måtte hjem til henne og be om unnskyldning, og det var min første, og siste, form for hevn, og ertingen på skolen eskalerte. I tillegg til kjeft hjemmefra. Kjempesituasjon. Anonymkode: 913f2...a68 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #11 Skrevet 23. april 2024 Selv om de «ordnet opp» på skolen så kan det være god læring i å komme på døra å be om unnskyldning. Min gutt ble utsatt for noe av tre gutter på barneskolen. Alle ble ringt hjem, den ene kom med en forelder på døren og gutten gråt og ba om unnskyldning. De to andre hevdet mødrene det var guttestreker og feide det under teppet. Du kan gjette hvilke av de guttene som fortsatte med sånn oppførsel. Anonymkode: 694c0...fae 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #12 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det at hun stjelte ble ordnet opp i på skolen, så denne personen fikk tilbake tingen sin da. Anonymkode: 49bb8...b5b Hadde fortsatt dratt hjem der i ettermiddag/kveld. Anonymkode: d0200...84d 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #13 Skrevet 23. april 2024 Jeg mener straffen bør ha en sammenheng med det hun har gjort. Ellers så gir det jo ingen mening. Støtter at hun bør gå å si unnskyld for stjelingen. Få hun til å lage et armbånd å gi eller noe som unnskyldning. Anonymkode: cfa04...034 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #14 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Leke ute har jo ikke sammenheng, ville tatt med barnet til den hun stjelte av og bedt om unnskyldning Anonymkode: 2ec7c...d95 Dette. En god start å kjenne på at det er veldig ugreit å stjele, nettopp FORDI det går ut over noen. Få satt litt fjes på det. Menneskelige relasjoner som handler om mer enn bare en ting. De ser ikke nødvendigvis det helt av seg selv. Tenker ikke så mye over det. Så å kjenne på de store konsekvensene av dette er veldig viktig. Men andre konsekvenser henger jo ikke sammen med handlingen...og er derfor ganske poengløse fordi de ikk lærer noe av det egentlig. Å ikke stjele er ikke noe man gjør for å få være ute å leke etter skolen. Man lar være fordi det går ut over noen andre og ikke minst fordi det stiller en selv i et meget dårlig lys. Hadde det ikke vært for dette hadde vi alle knabbet fra hverandre. Viktig å jobbe med de reelle konsekvensene, for da lærer ungene faktisk noe. Anonymkode: da897...d87
Eva00 Skrevet 23. april 2024 #15 Skrevet 23. april 2024 Dørstokkmila..man tar barnet med seg og drar hjem te barnet hun har stjelt fra..og må be om unnskyldning foran barnet og foreldrene. Så tar man et husmøte og forteller om konsekvensene av å være en tyv.. 1
Queen94 Skrevet 23. april 2024 #16 Skrevet 23. april 2024 Tenker straff løser aldri noe! snakk med barnet, prøv å forstå hvorfor barnet gjorde det, forklar at det er galt. ta med barnet hjem til barnet å si unnskyld. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #17 Skrevet 23. april 2024 ungen min ble tatt for å stjele godteri fra premie på skolen i forbindelse matte-maraton. hun prøvde attpåtil ljuge om det og var litt tøff i møte med avdelingsleder. hun måtte pent møte opp dagen etter og si unnskyld til rektor og lærer, kjøpe godteri for egne penger tilbake til skolen og dette skjedde dager før 17 mai. hun fikk kun følge det offisielle programmet skolen hadde og måtte være med familie og hjemme og ikke tivoli det året. ( altså på 17 mai.) ingen kjeft eller hyling, men lang prat og konsekvens. så kan man si det var strengt, men heller det enn å få telefon om at hun stjeler på kjøpesenteret når hun er 13 osv. hun er blitt selve moralens vokter etter den episoden. Anonymkode: 82337...911 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #18 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hadde fortsatt dratt hjem der i ettermiddag/kveld. Anonymkode: d0200...84d enig!!! det sier litt om dere som foreldre også. Anonymkode: 82337...911 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #19 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det at hun stjelte ble ordnet opp i på skolen, så denne personen fikk tilbake tingen sin da. Anonymkode: 49bb8...b5b Du tar fra henne mobil og nettilgang. Anonymkode: 799e2...33c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #20 Skrevet 23. april 2024 Queen94 skrev (3 timer siden): Tenker straff løser aldri noe! snakk med barnet, prøv å forstå hvorfor barnet gjorde det, forklar at det er galt. ta med barnet hjem til barnet å si unnskyld. Handlinger skal ha konsekvenser. Anonymkode: 799e2...33c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå