Gå til innhold

Undervisningstimer og SFO for førsteklassing...er det mye skjermbruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen fanatiker når det gjelder skjerm, men hittil har vi klart å holde 6-åringen unna nettbrett. Hun har ikke vist særlig interesse for dette og da har vi heller ikke sett poenget med å gi henne det. Hun har spilt litt spill innimellom, men spør sjelden etter iPaden og trives best med å tegne, pusle puslespill, perle osv....Dette synes jeg er bra med tanke på alle de jeg ser som sitter med nesen i nettbrett fra tidlig alder.

Til høsten er hun skolestarter, og jeg er litt bekymret mtp hvor mye skjermbruk det vil bli der. Har ikke fått noe info så langt og kjenner ingen med barn på skolen. Derfor må jeg spørre her: Starter de med skjermbrett i undervisningen fra 1.klasse? Det er snakk om vanlig offentlig skole her. Det står ingenting på kommunens nettsider. Og hvordan er det på SFO? Er det tilgang til nettbrett der og ubegrenset med skjermtid?

Anonymkode: bf8fc...78e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her har det vært litt bruk av Ipad i undervisningen fra første klasse, men det har ikke vært dominerende. Og det de bruker den til er jo fagpreget. De har ikke mulighet til vanlig internettbruk f eks Youtube. Tidvis har de hatt lekser på den, f eks lese inn leselekse. Utover det har ikke skoleipaden vært særlig mye i bruk her i huset.

På Sfo har de ikke brukt Ipad. Eneste skjerm der en en film på storskjerm i ny og ne.

Anonymkode: 6c229...ad3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er ingen fanatiker når det gjelder skjerm, men hittil har vi klart å holde 6-åringen unna nettbrett. Hun har ikke vist særlig interesse for dette og da har vi heller ikke sett poenget med å gi henne det. Hun har spilt litt spill innimellom, men spør sjelden etter iPaden og trives best med å tegne, pusle puslespill, perle osv....Dette synes jeg er bra med tanke på alle de jeg ser som sitter med nesen i nettbrett fra tidlig alder.

Til høsten er hun skolestarter, og jeg er litt bekymret mtp hvor mye skjermbruk det vil bli der. Har ikke fått noe info så langt og kjenner ingen med barn på skolen. Derfor må jeg spørre her: Starter de med skjermbrett i undervisningen fra 1.klasse? Det er snakk om vanlig offentlig skole her. Det står ingenting på kommunens nettsider. Og hvordan er det på SFO? Er det tilgang til nettbrett der og ubegrenset med skjermtid?

Veldig variende fra skole til skole hvor mye skjerm de benytter. Så du må nesten undersøke med gjeldene skole. På vår skole får ikke barna benytte nettbrett, men de har PCer som de jobber på av og til  - ikke daglig, ikke ukentlig - av og til. 

Her har ikke SFO skjermtilgang - annet enn film ved spesielle anledninger og ferier. 

Anonymkode: 08cf9...817

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som miljøveileder på en barneskole og hos oss bruker de mye chromebook i undervisningen. For mye, spør du meg. Det blir forferdelig mye tull med disse maskinene, elevene sitter og spiller spill og holder på med andre ting og lærerne klarer ikke å holde styr på alt og alle. Da jeg gikk på barneskolen hadde vi datarom som klassene delte på😆 synes faktisk det var bedre. Altså, teknologi er kommet for å bli og jeg mener absolutt bør benytte det som hjelpemiddel, men synes det virker hemmende på læringen når de får ha chromebook til omtrent hver tid. 

I SFO bruker vi svært sjeldent skjerm. Kan sette på en film ved spesielle anledninger (f. eks til de få barna som er der i juleferien og påskeferien), eller vi kan ta playstation på storskjerm og spille singstar eller noe :) dette skal jo tross alt være fritiden deres så noe skjerm mener jeg er ok. Men stort sett er de ute, driver med håndarbeid eller leker med hverandre :) 

Anonymkode: d321b...269

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tror det varierer fra sted til sted, så er ikke sikkert du får rett svar her.

Men hos oss fikk de nettbrett i 1.klasse ja. Men for oss, som også har strenge skjermregler, så var det jo enkelt. Den brukes på skolen når lærer sier det, og til lekser når de har ipad-lekse. Og all tid ellers er den avslått i sekken. Har aldri vært noe krangling om det. Kanskje nettopp en fordel med at de ikke er vant til å sitte med nesa i en pad. Så selv om barnet får ipad, så er det jo bare å sørge for passende regler. For vår del, som har ei som er veldig smart, en ipaden egentlig en fin ting. Virker enklere for skolen å tilrettelegge undervisningen på et høyere nivå, særlig i matte. Så hun er i 2. klasse nå og gjør 3. klasse matte og lærer sa at hun snart kan gjøre 4.klasse matte. Da tar de det på ipaden. Usikker på hvor godt det hadde tilrettelagt hvis de ikke hadde det såpass enkelt. Så ikke alt med ipad er fælt. 

SFO har de ikke tilgang til nettbrett, men de har hatt endel muligheter til å se på film. Men da har det vært en av aktivitetene de har kunnet velge, sammen med både valg om fysisk lek i gymsalen og hobby/tegne/perle osv i et annet rom. Så noen dager har mi sett på film, andre dager velger hun andre ting. Så selv ikke det ser jeg noe problem med. 

Så jeg var også bekymret, men synes vår skole balanserer det hele fint, de har definitivt skolebøker, det leses i bok og på ark og det skrives med blyant i skrivebøkene til skrivingen sitter som bare det. Så er egentlig overrasket over hvor fint de bruker de digitale verktøyene på en god måte, men fortsatt sørger for at ungene skal lære å lese og skrive ordentlig. Men der VET jeg at forskjellene er store, så føler oss heldige.

Anonymkode: a8dee...ab7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...