Gjest Queenblue Skrevet 8. februar 2006 #1 Skrevet 8. februar 2006 Datteren min (17) er plaget med røde små nupper på overarmene. Leste et sted i forbifarten at dette kan skyldes vitaminmangel.. Noe som vet?
Gjest Gitte Skrevet 8. februar 2006 #2 Skrevet 8. februar 2006 Både jeg og min bror har alltid hatt det.. Har aldri fått noen forklaring på det. Men sol hjelper.. Blir glatt som en baby på sommeren
*Emma* Skrevet 8. februar 2006 #3 Skrevet 8. februar 2006 Jeg har det også - faren min og. (Jeg har lest at det er arvelig.) Leste også - på samme sted (en sånn "hva er dette" i et ukeblad) at det hjelper å smøre på fet hudkrem. Og det hjelper veldig på meg ihvertfall.... Når jeg husker å gjøre det 1 eller 2 ganger om dagen så er de nesten borte......dropper jeg det kommer de tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #4 Skrevet 8. februar 2006 Jeg har også det. Hos meg er det mollusker.
Deli Skrevet 8. februar 2006 #5 Skrevet 8. februar 2006 Det heiter keterosis pilaris (usikker på stavinga). Ja, det er visst arveleg. Og heilt ufarleg. Dei fleste har det på overarmane, men det finst også dei som har på andre delar av kroppen også (ofte rumpa og låra). I USA finst det jo support foreiningar for alt mogleg, sjekk ut KP+support eller liknande via google. Veit jo ikkje om det er det dotter di har, men i så fall har det ingen ting med vitamin/mineral-mangel å gjera. Eg har hatt det i maaange år. I sommar fekk eg salve av ein lege (blanding av carbamid og glycolsyre), vart blanda på apoteket, kosta litt, men funkar faktisk!! Eit tips er å hente salva på eit apotek som har eige laboratorium, det er visstnok litt billegare enn å la apoteket sende det vekk for blanding. Salva kan skrivast ut av vanleg lege (ikkje nødvendig med hudlege). Har høyrt at det ikkje hjelper å skrubbe, peele og klemme etc. på det (alt dette kan gjera det verre...). Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #6 Skrevet 8. februar 2006 I følge min lege er det visst tørr hud + ømfintlig for vaskemiddel/tøymykner. Jeg sluttet med tøymykner, det hjalp litt.
Sniglå Skrevet 8. februar 2006 #7 Skrevet 8. februar 2006 Sånn har jeg også. Det som hjelper på meg er masse sol i kombinasjon med masse fuktighetskrem.
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #8 Skrevet 8. februar 2006 Kremer som inneholder fruktsyrer eller karbamid kan hjelpe. Disse prikkene består av døde hudceller som ikke detter av på normal måte, og disse kremene løser opp dette. Skrubbing etterfulgt av en god bodylotion kan sikkert også bøte på problemet litt.
Sniglå Skrevet 8. februar 2006 #9 Skrevet 8. februar 2006 Kremer som inneholder fruktsyrer eller karbamid kan hjelpe. Disse prikkene består av døde hudceller som ikke detter av på normal måte, og disse kremene løser opp dette. Skrubbing etterfulgt av en god bodylotion kan sikkert også bøte på problemet litt. ← Har du noen eksempler på slike lotioner?
vixen Skrevet 8. februar 2006 #10 Skrevet 8. februar 2006 Sånn har jeg litt av også, men om sommeren blir det borte. Skal smøre meg med fet krem heretter for å se om det blir helt borte på vinteren også.
Cata Skrevet 8. februar 2006 #11 Skrevet 8. februar 2006 Jeg har det også, men har aldri visst at det var arvelig. (Så lærte jeg noe i dag også ). Som flere andre sier, så hjelper det med sol og fuktighetskrem, men helt bra blir det ikke. Dessuten forsvinner det litt med alderen, - det gjorde det etter sigende hos min mor. Mine nupper er uavhengige av vaskemidler og skyllemiddel. (Bruker mest mulig allergivennlig vaskmiddel, og skyllemiddel har jeg aldri brukt.)
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #12 Skrevet 8. februar 2006 Har du noen eksempler på slike lotioner? ← Eucerin har en i den serien som heter Dry Skin, med 10% karbamid. Den er seig som juling, og stinker (både lukt og konsistens minner om sånn lim man brukte på barneskolen), men har i hvertfall hjulpet meg med eksem på leggene ved å mykgjøre og få bort døde hudceller. Koster 179, så det er verdt forsøket, i hvertfall.
*Emma* Skrevet 8. februar 2006 #13 Skrevet 8. februar 2006 Jeg har brukt A-creme og Locobase. (Fete kremer er stikkordet - fikk jeg vite.)
Gjest Gjest_Deli_* Skrevet 8. februar 2006 #14 Skrevet 8. februar 2006 Keterosis pilaris. Sjekk det ut. Den salva har hjelpt meg mykje meir enn alskens kremar frå apotek. Har også prøvd Md body lotion (fruktsyrer).
Gjest Gjest_Deli_* Skrevet 8. februar 2006 #15 Skrevet 8. februar 2006 Oi, høyrtes ut som ketoris pilaris er salva. Det er jo feil, da... KP=tentativ diagnose. Viss så er vil salve frå lege truleg funke betre enn alskens kremar etc. frå apotek og andre stader. Og hugs, skrubbing er ikkje nødvendigvis bra!!
Cata Skrevet 8. februar 2006 #16 Skrevet 8. februar 2006 Nå har jeg sjekka, og jeg fikk ikke opp noen treff :klø: . Er det riktig stavet?
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #17 Skrevet 8. februar 2006 Nå har jeg sjekka, og jeg fikk ikke opp noen treff :klø: . Er det riktig stavet? ← Jeg googlet, og det heter keratosis pilaris.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #18 Skrevet 8. februar 2006 Det hjelper med peeling to ganger i uken og en god bodylotion, eller p bruke md sin hand and body lotion. Med fruktsyrer.
Sniglå Skrevet 8. februar 2006 #19 Skrevet 8. februar 2006 Noen som vet om det er fruktsyrer i Biotherm Lait corporel?
Cata Skrevet 8. februar 2006 #20 Skrevet 8. februar 2006 Takk Elphaba :bukke: . Nå var Google mer samarbeidsvillig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå