AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #1 Skrevet 23. april 2024 Har forstått fra to ulike leger nå at jeg overreagerer og tåler ekstremt lite. Har alltid følt meg sterk, vært gjennom mye i livet og alltid stått støtt i det. Alltid fått høre fra andre også at de hadde ikke taklet ting jeg har stått i, og det er jo også dette jeg selv har følt, at jeg har tålt mye. Gikk på en smell for en tid tilbake hvor alt ble svart og jeg opplevde selvmordstanker for første gang. Årsaken var at jeg har vært ufrivillig barnløs lenge, hatt seks aborter og når det smalt hadde jeg en senabort i uke 17. Da jeg oppsøkte legen for å få hjelp satt fastlegen og lo av meg og sa at dette var en problemstilling han aldri hadde hørt om, og mente at jeg måtte tåle veldig lite om jeg lot meg vippe av pinnen av dette. Jeg var hos han med dette tre-fire ganger for støtte, men han lo hver gang og fikk meg til å føle meg helt jævlig, noe som førte til at jeg byttet fastlege. Min nye fastlege er jeg egentlig fornøyd med, men hun kommer også med utsagn som at jeg tåler lite og må ta meg sammen. Jeg regner med at siden dette kommer fra to leger så ligger det noe i det. Jeg ønsket henvisning til psykolog for å få hjelp til dette, men det var det ingen av de som så behov for. Trenger derfor tips til hvordan jeg kan skjerpe meg, for jeg føler ikke jeg får det til, og føler meg bare helt håpløs. Anonymkode: dd8ea...036
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #2 Skrevet 23. april 2024 Du skal ikke skjerpe deg. Du skal få en ny lege, se om du kan få tak i en med erfaring innen psykisk helse. Mange leger har tatt etterutdanning (eller hva det heter), som gjør at de har felt de er bedre på. F.eks har min lege studert helse blant flyktninger (husker ikke hva studieløpet heter) og har da "spesialisert" seg innen dette feltet som fastlege. Jeg sto på venteliste hos en lege med mer ekspertise innen mental helse kjempelenge, men så viste min lege seg å være dyktig og jeg trengte ikke bytte. Anonymkode: a3dff...93f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #3 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skal ikke skjerpe deg. Du skal få en ny lege, se om du kan få tak i en med erfaring innen psykisk helse. Mange leger har tatt etterutdanning (eller hva det heter), som gjør at de har felt de er bedre på. F.eks har min lege studert helse blant flyktninger (husker ikke hva studieløpet heter) og har da "spesialisert" seg innen dette feltet som fastlege. Jeg sto på venteliste hos en lege med mer ekspertise innen mental helse kjempelenge, men så viste min lege seg å være dyktig og jeg trengte ikke bytte. Anonymkode: a3dff...93f Beklager mangel på gode begreper. Det heter muligens spesialisering/spesialist/spesialisert. Anonymkode: a3dff...93f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #4 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skal ikke skjerpe deg. Du skal få en ny lege, se om du kan få tak i en med erfaring innen psykisk helse. Mange leger har tatt etterutdanning (eller hva det heter), som gjør at de har felt de er bedre på. F.eks har min lege studert helse blant flyktninger (husker ikke hva studieløpet heter) og har da "spesialisert" seg innen dette feltet som fastlege. Jeg sto på venteliste hos en lege med mer ekspertise innen mental helse kjempelenge, men så viste min lege seg å være dyktig og jeg trengte ikke bytte. Anonymkode: a3dff...93f Men det må jo være meg det er noe galt med når begge legene mine sier det samme, uavhengig av hverandre.. føler ikke jeg kan bytte lege hver gang jeg bli sagt imot.. Anonymkode: dd8ea...036
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #6 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har forstått fra to ulike leger nå at jeg overreagerer og tåler ekstremt lite. Har alltid følt meg sterk, vært gjennom mye i livet og alltid stått støtt i det. Alltid fått høre fra andre også at de hadde ikke taklet ting jeg har stått i, og det er jo også dette jeg selv har følt, at jeg har tålt mye. Gikk på en smell for en tid tilbake hvor alt ble svart og jeg opplevde selvmordstanker for første gang. Årsaken var at jeg har vært ufrivillig barnløs lenge, hatt seks aborter og når det smalt hadde jeg en senabort i uke 17. Da jeg oppsøkte legen for å få hjelp satt fastlegen og lo av meg og sa at dette var en problemstilling han aldri hadde hørt om, og mente at jeg måtte tåle veldig lite om jeg lot meg vippe av pinnen av dette. Jeg var hos han med dette tre-fire ganger for støtte, men han lo hver gang og fikk meg til å føle meg helt jævlig, noe som førte til at jeg byttet fastlege. Min nye fastlege er jeg egentlig fornøyd med, men hun kommer også med utsagn som at jeg tåler lite og må ta meg sammen. Jeg regner med at siden dette kommer fra to leger så ligger det noe i det. Jeg ønsket henvisning til psykolog for å få hjelp til dette, men det var det ingen av de som så behov for. Trenger derfor tips til hvordan jeg kan skjerpe meg, for jeg føler ikke jeg får det til, og føler meg bare helt håpløs. Anonymkode: dd8ea...036 For noen uprofesjonelle/usympatisk leger du har vært hos. Man ler ikke av pasienter som har opplevd vonde ting. Skaff deg ny lege. Du skal ikke måtte skjerpe deg, du reagerer helt normalt. Anonymkode: 8e498...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #7 Skrevet 23. april 2024 Det er jo legen det er noe galt med om de ler av deg og aldri har hørt noen la seg vippe av pinnen av å prøve å få barn og gå gjennom seks aborter.... du hører vel selv at det helt høl i huet. Jeg kjenner flere som har mistet under graviditet eller som har måttet avbryte graviditet av planlagt barn som har tatt det veldig tungt, blitt sykemeldte og deprimerte. Det er jo på ingen måte noe å le av... Den andre legen din høres heller ikke noe bra ut, sier du må ta deg sammen og skjerpe deg? Ingen gode leger ler av pasient i nød eller ber dem skjerpe seg. Selvfølgelig kan du bytte lege. Det er veldig viktig å ha en som ser deg og forstår deg og som du er på bølglengde med, dette er helsen din vi snakker om. Vi bytter frisør, håndverkere, mobilabb., bank, bolig, kjærester .., men LEGE, det skal vi liksom ikke bytte, uansett hvor lite fornøyd man er. Anonymkode: ef041...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå