Gå til innhold

Hund og katt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en katt på 5 år. Nå vil jeg å ha en hund ( valp ). Hvordan kan det gå? 

Anonymkode: 963f6...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan gå kjempebra, eller veldig, veldig dårlig. Det kommer helt an på hvor tilpasningsdyktig katten din er. Men generelt er voksne katter lite interessert i å dele territorium med nye firbeinte, så den kan fort finne på å flytte ut. Min 5 år gamle katt hadde elsket det, men han bodde med en hund til han var 2 år gammel, og savner det tydeligvis.

Anonymkode: 34a0c...607

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eldste katt (8 år) hadde blitt litt fornærmet, og satt valpen på plass. 
Yngste (4 år) hadde nok blitt sjokkert, og holdt seg på trygg avstand inntil "storebror" hadde satt valpen på plass. Deretter hadde hun nok digget ha en lekekompis! 

Min mellomste katt (6 år) hadde flyttet ut. 

Anonymkode: d5e6b...793

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går som regel bedre å skaffe en kattunge når man allerede har en hund. 

Voksne katter liker som regel ikke valper.

Anonymkode: d1368...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dette går kjempebra. Katten kommer til å bli fornærmet i begynnelsen, men sjef i huset. Gå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som noen sier, det kan gå bra eller skikkelig dårlig..

Vi var heldige, gikk over all forventning. Har 3 katter, alle innfant seg med valpen med en gang egentlig. til og med gammelkatta som jeg var sikker på kom til å bli sur (men hun deler matfat med hunden og dilter etter den overalt....). Valgte derimot hunderase og valp med omhu og var veldig påpasselig med å passe på at valpen ikke jaget eller plaget kattene fra første minutt. 

Anonymkode: 537a4...2da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som nevnt er det mye lettere andre veien som regel. Kommer an på hvor godt du som eier tilrettelegger for at katten skal ha mange tilfluktssteder i fred fra valpen, avbryter/avleder når valpen går over grensa med katten, og ikke minst hvor «sær» katten er. 

Anonymkode: 91381...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er en del oppdrettere som selv har katt(er), er valpen oppvokst sammen med katt(er) fra før kan overgangen muligens gå ett hakk lettere om valpen fra morsmelka har fått inn at katter ikke er hunder og har andre grenser, men valper prøver seg jo uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katten vår var 3 år, da vi fikk en omplasserings hund, på 2 år. Det gikk veldig fint.

Anonymkode: 9adff...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde to katter (den ene døde dessverre), men de var svært sky av seg og nervøse. Katten(e) var 5 år når vi fikk tak i valpen og det tok godt over ett år før kattene aksepterte nærværet hans. Katten som døde aksepterte valpen fortere enn den andre og de ble "venner" relativt kjapt.

Nå i dag er den gjenlevende katten og hunden også nokså gode venner, heldigvis 🥰 
Vi fokuserte veldig på at overetasjen skulle kattene få ha i fred, mens valpen fikk være i underetasjen og kun gå opp i overetasjen under oppsyn. Vi hadde sperret av ett rom med grind som katten kunne gå inn/ut av så mye han ville.
De fikk hilse på hverandre både innendørs og utendørs når katten tok initiativet selv. Hunden får aldri jage katten, men de får leke sammen. Katten fikk like mye kos og oppmerksomhet som tidligere. En annen ting vi gjorde var å få de til å spise ett måltid hver dag sammen (med grind i mellom). De kunne se hverandre spise, men ikke røre maten til hverandre. Nå i dag får de fortsatt "kveldsmat" som de spiser sammen hver kveld. 

Anonymkode: d59d2...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her gikk det veldig fint, kattene var 9 og 2 år. 

De fikk ha 2. etasje helt i fred og kunne styre når de ville forholde seg til hunden. Hunden fikk aldri jage kattene (brukte bånd på hunden når kattene var i nærheten). Kattene opplevde at hvis de mjauet fikk de avstand til hunden (vi tok hunden lengre unna). I dag går alle fint overens, kattene er også trygge i møte med fremmede hunder som ikke er vant med katter. 

Anonymkode: 11408...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så lenge siden leste jeg om å skaffe seg en ny katt når man hadde en fra för av. Det var veldig vanskelig slik jeg forstod. De måtte holdes avskilt i ukesvis, få et eget " ŕom" hvor de var fullstendig avskilt, måtte venne seg til luktene av hverandre hvor de fikk plagg hvor det var lukter av motsatt katt etc, etc, etc. Er det lettere med hund og katt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
JaVel skrev (5 timer siden):

For ikke så lenge siden leste jeg om å skaffe seg en ny katt når man hadde en fra för av. Det var veldig vanskelig slik jeg forstod. De måtte holdes avskilt i ukesvis, få et eget " ŕom" hvor de var fullstendig avskilt, måtte venne seg til luktene av hverandre hvor de fikk plagg hvor det var lukter av motsatt katt etc, etc, etc. Er det lettere med hund og katt? 

I utgangspunktet vanskelig for de fleste voksne katter å godta nykomling enten det er ny katt eller hund. Bedre å være ekstra forsiktig og bruke lang tid enn at introduksjonen går dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor vil du ha hund? Er ikke katten bra nok?

Anonymkode: cca96...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 21.17):

Hvorfor vil du ha hund? Er ikke katten bra nok?

Anonymkode: cca96...296

Hund og katt kan ikke sammenlignes :) . To vidt forskjellige dyrearter. 

Anonymkode: 963f6...187

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...