Gå til innhold

Gir dere gave til par som ikke har bryllupsfest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 21.30):

Vi var åpne om at vi var forlovet, men hadde ikke fest. Har alikevel fått gaver, og DET skal jeg love deg er ubehagelige. Så nå forventer de som fikk gave ett takkekort. Men vi har ikke lyst å styre med det, livene er travle nok fra før. Og det koster faktisk penger å printe+sende, for ikke å snakke om den mentale og tidmessige kostnaden med å ta bildene, kjøpe konvolutt, finne adressene til alle, skrive dem for hånd, gå til nærmeste postkontor og sende. 

Orker ikke, og derfor hadde vi ikke fest. Men for å svare på spørsmålet til ts, jeg gir en liten oppmerksomhet (UTEN å forvente noe igjen), for å markere begivenheten. Enten det er morgen levering, blomster, at jeg er barnevakt og de kan dra på date eller gave ting som er personlige til den/de som feires. 

Anonymkode: 3fc30...fd4

Har de sagt til dere at de forventer et takkekort? Må være så ærlig at jeg syns takkekort er overflødig, og for meg holder det lenge at brudeparet sier takk. 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vet ikke. Kanskje. Jeg vil si det er ugjennomtenkt (i beste fall..) å fortelle «alle» om et bryllup man ikke har tenkt seg å invitere dem i. Du kan jo selv se hvilken usikkerhet det skaper. 

Å forlove seg er en gammel tradisjon, og en del av vitsen med å fortelle om forlovelsen er at folk kan forberede seg på de skal i bryllup. Senest året etter, het det seg i gamle dager. Når man bryter med en tradisjon, vet folk ikke hvordan de skal forholde seg til situasjonen. Parret du omtaler har fulgt første del av tradisjonen ved å fortelle «alle» at det har forlovet seg. Men så bryter de med den, ved at de ikke vil ha noen i bryllupet. Nå vet folk ikke hvilke «regler» som gjelder, eks. om de er forpliktet til å gi gave fordi de fikk vite om forlovelsen. 

Anonymkode: 3d490...9ca

Så de man ikke skal invitere i bryllupet, kan man ikke fortelle at man skal gifte seg? Altså - går du på barneskolen eller? Det er ikke snakk om en tiårsbursdag man ikke er invitert i her..

Anonymkode: 3d014...138

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det er veldig nær familie (f.eks søsken) eller blant mine aller nærmeste venner ville jeg gitt gave. Jeg ville vel forventet takkekort, også. Det å ikke nødvendigvis være et proft kort fra fotograf, men at man tar seg den umaken å takke på en skikkelig måte ligger innafor normal folkeskikk. 

Anonymkode: e08de...cb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gitt gave til venner og familie selvsagt. De får jo ikke gave fordi jeg er gjest men fordi jeg er glad i de og ønsker de all mulig lykke på veien. 

Anonymkode: 5dcaa...471

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så de man ikke skal invitere i bryllupet, kan man ikke fortelle at man skal gifte seg? Altså - går du på barneskolen eller? Det er ikke snakk om en tiårsbursdag man ikke er invitert i her..

Man kan med fordel lese hele diskusjonen, før man bidrar med sin visdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Man kan med fordel lese hele diskusjonen, før man bidrar med sin visdom. 

Ja, jeg har lest hele - men forstår fortsatt ikke. Derav står spørsmålet fortsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det en selvfølge å gi gave, jeg gir ikke gave bare fordi jeg skal ha noe tilbake i form av fest/selskap. Kjenner mange som ikke orket styret med stort bryllup osv., og det har jeg full forståelse for. Utdrikningslag, som det ble spurt om, føler jeg blir litt rart all den tid brudeparet ikke ønsker så mye styr, de vil gjennomføre dette i stillhet.

Anonymkode: af9f1...d6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...