AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #1 Del Skrevet 23. april 2024 Paret forlovet seg i julen og har vært åpen med familie og venner om at de ønsker å slå sammen bryllup og bryllupsreise, og reise bort alene i sommer. De har sagt at de ikke forventer noe siden de ikke har selskap. Ville dere gitt gave som nære venner/familie? Og er det naturlig for oss venner å arrangere utdrikningslag? Anonymkode: d4c68...f29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #2 Del Skrevet 23. april 2024 Jeg ville gjort det om det er nære venner, men jeg har god råd. Har all forståelse for at andre ikke kan. Jeg og mannen giftet oss på rådhuset med to fremmede vitner og dro hjem og gamet😂 Klart vi ikke forventet noe. Skal holde en bryllupsfest bare i hagen liksom (blir til neste år når vi har vært gift i 3 år 😂) men folk trenger ikke å ta med noe da heller. Anonymkode: e4698...812 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #3 Del Skrevet 23. april 2024 Vi har gitt gave til gode venner og familie uansett. Vi gir jo ikke gave kun fordi vi blir invitert i selskapet, men for å gratulerer med inngåelse av ekteskap. Anonymkode: 3d014...138 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #4 Del Skrevet 23. april 2024 For meg er det naturlig å kjøpe bryllupsgave uansett til venner og familie. Jeg har flere venner som har giftet seg i hemmelighet på tinghuset, men har alltid gitt de en oppmerksomhet etterpå. Til fettere/kusiner har jeg og mine søsken kjøpt sammen selv om vi ikke er invitert. Anonymkode: 17e34...965 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 23. april 2024 #5 Del Skrevet 23. april 2024 Ja, vi ga gave til vårt vennepar som giftet seg overraskende på Rådhuset. Det er jo en hyggelig begivenhet som vi ville markere. Det ble også arrangert utdrikningslag i etterkant. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #6 Del Skrevet 23. april 2024 Jeg hadde ikke tenkt på å gi gave i en slik situasjon. Anonymkode: 9108b...e85 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #7 Del Skrevet 23. april 2024 For meg handler gave om å markere hendelser som er viktige i livet til mine nærmeste, familie og venner. Ikke om å bytte fest og mat, mot en fysisk gave. Så jeg gir alltid når de opplever noe stort i sitt liv. Bryllupsgaver og runde dager blir jo skalert litt ned. Men når det gjelder barn som ikke blir døpt, for eksempel, så får de samme som jeg ville gitt til dåp. Anonymkode: ed77f...1a3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #8 Del Skrevet 23. april 2024 Ærlig talt, fremgangsmåten gir meg litt dårlig smak i munnen. De skaper et slags (gruppe)press på folk for å gi gave ved å blåse opp at de har forlovet seg. I god tid inden bryllupet selvklart. Og så forteller de alle at de ikke «forventer» gaver - med et stort underforstått 'MEN' («det er da Ok å gi noe likevel, vi blir ikke sure»). Anonymkode: 3d490...9ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #9 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 8.20): Ærlig talt, fremgangsmåten gir meg litt dårlig smak i munnen. De skaper et slags (gruppe)press på folk for å gi gave ved å blåse opp at de har forlovet seg. I god tid inden bryllupet selvklart. Og så forteller de alle at de ikke «forventer» gaver - med et stort underforstått 'MEN' («det er da Ok å gi noe likevel, vi blir ikke sure»). Anonymkode: 3d490...9ca Ekspander Har absolutt ikke vært slik. De har vurdert frem og tilbake og kommet frem til at de ønsker å holde bryllupet privat. Skal man la være å si at man er forlovet hvis man ikke skal ha selskap?🤔 Anonymkode: d4c68...f29 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 23. april 2024 #10 Del Skrevet 23. april 2024 Ja, men bare til nære venner og nær familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 23. april 2024 #11 Del Skrevet 23. april 2024 Jeg hadde ikke gitt noe, da de ikke skal ha noen form for feiring ei heller med nærmeste familie (slik det fremstår). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #12 Del Skrevet 23. april 2024 Har jeg råd, gir jeg en gave. Størrelsen avhenger av om det er nær familie eller søskenbarn/gode venner. Anonymkode: ed5c3...8f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #13 Del Skrevet 23. april 2024 Det kommer an på hvor nære vi er. Anonymkode: cc6a9...aeb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #14 Del Skrevet 23. april 2024 Nei. Hadde ei venninne som bare giftet seg. Jeg har ikke gitt noe. Hadde ikke tenkt tanken på at jeg skulle gjør det heller. Anonymkode: 2a9ff...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #15 Del Skrevet 23. april 2024 Jeg hadde ikke gitt gave i et bryllup jeg ikke var invitert/en del i. Hadde heller ikke hatt utdrikningslag for noen som reiste vekk. Anonymkode: ed5dd...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #16 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 8.20): Ærlig talt, fremgangsmåten gir meg litt dårlig smak i munnen. De skaper et slags (gruppe)press på folk for å gi gave ved å blåse opp at de har forlovet seg. I god tid inden bryllupet selvklart. Og så forteller de alle at de ikke «forventer» gaver - med et stort underforstått 'MEN' («det er da Ok å gi noe likevel, vi blir ikke sure»). Anonymkode: 3d490...9ca Ekspander Vi var åpne om at vi var forlovet, men hadde ikke fest. Har alikevel fått gaver, og DET skal jeg love deg er ubehagelige. Så nå forventer de som fikk gave ett takkekort. Men vi har ikke lyst å styre med det, livene er travle nok fra før. Og det koster faktisk penger å printe+sende, for ikke å snakke om den mentale og tidmessige kostnaden med å ta bildene, kjøpe konvolutt, finne adressene til alle, skrive dem for hånd, gå til nærmeste postkontor og sende. Orker ikke, og derfor hadde vi ikke fest. Men for å svare på spørsmålet til ts, jeg gir en liten oppmerksomhet (UTEN å forvente noe igjen), for å markere begivenheten. Enten det er morgen levering, blomster, at jeg er barnevakt og de kan dra på date eller gave ting som er personlige til den/de som feires. Anonymkode: 3fc30...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 26. april 2024 #17 Del Skrevet 26. april 2024 Til nær familie og gode venner, ikke ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #18 Del Skrevet 27. april 2024 Nei. Vi gifter oss snart selv uten å ha fest, vi forventer ingen gaver. Anonymkode: c7d88...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #19 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 15.59): Skal man la være å si at man er forlovet hvis man ikke skal ha selskap?🤔 Anonymkode: d4c68...f29 Ekspander Vet ikke. Kanskje. Jeg vil si det er ugjennomtenkt (i beste fall..) å fortelle «alle» om et bryllup man ikke har tenkt seg å invitere dem i. Du kan jo selv se hvilken usikkerhet det skaper. Å forlove seg er en gammel tradisjon, og en del av vitsen med å fortelle om forlovelsen er at folk kan forberede seg på de skal i bryllup. Senest året etter, het det seg i gamle dager. Når man bryter med en tradisjon, vet folk ikke hvordan de skal forholde seg til situasjonen. Parret du omtaler har fulgt første del av tradisjonen ved å fortelle «alle» at det har forlovet seg. Men så bryter de med den, ved at de ikke vil ha noen i bryllupet. Nå vet folk ikke hvilke «regler» som gjelder, eks. om de er forpliktet til å gi gave fordi de fikk vite om forlovelsen. Anonymkode: 3d490...9ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #20 Del Skrevet 28. april 2024 Vi hadde ingen feiring. Fikk heller ikke gaver. Ikke en gang av våre foreldre. Anonymkode: f11a3...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå