Gå til innhold

Vinteren knakk meg totalt, nå vurderer jeg å flytte til "syden", men hvor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men du kan ikke flytte utlandet permanent. Mer enn 12 mnd i utlandet mister du medlemskapet ditt i folketrygden. 

Anonymkode: a80bd...212

Neida, man kan betale frivillig medlemskap i folketrygden selv om man bor i utlandet :) 

Anonymkode: 57432...12e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror jeg ville valgt Danmark, jeg. Ganske likt kulturelt og språkmessig, kort hjem for å besøke familie, og mindre sjans for hetebølger. Opplevde hetebølge på Kanariøyene i sommer, siden vi bodde på hotell med aircondition, bra basseng og inkludert mat gikk det greit nok. Men ikke noe jeg ønsker der jeg bor fast.

Anonymkode: 6cca8...314

Altså, hvis man vil ha varme, sånn typisk 20 - 25 grader året rundt så er ikke Danmark stedet...

Anonymkode: 400aa...fe5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Neida, man kan betale frivillig medlemskap i folketrygden selv om man bor i utlandet :) 

Man kan søke om å være frivillig medlem ja, men det er ganske dyrt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan søke om å være frivillig medlem ja, men det er ganske dyrt.

Hva er det som skjer om man mister medlemskapet i folketrygden?.

Anonymkode: c8e9d...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Som overskriften sier.. Denne vinteren knakk totalt økonomien, helsa og psyken min.. 
Nå vurderer jeg å virkelig gjøre alvor av å flytte til sydligere strøk, men jeg har ikke vært utenfor nord-europa siden jeg var barn... Er ufør, så trenger ikke tenke på jobbmuligheter.

Så dere som er reisevante: Hvor er det fint for nordmenn å bo?

Helst ett sted det er stille og rolig... 

* Jeg er ikke spesielt fan av ekstrem varme, alt over 0 på vinteren er innafor, og helst ikke kokvarme sommere. Om det er rundt 20-25 grader er perfekt, men det finnes vel ikke? Leser jo hver sommer at Europa koker... 
* Jeg klarer heller ikke ett sted hvor det er mye løshunder og løskatter, for klarer ikke se dyr lide. Ellers er jeg åpen for det meste, men gjerne der det finnes etablerte norske/skandinaviske miljøer, og hvor man kommer langt ellers med engelsk. Skal selvsagt lære meg lokalt språk etterhvert, men må jo finne ut hvor jeg skal, og helst rekke vekk fra Norge før november... 

Hvis du ikke vil ha kokvarme somre så hadde jeg satset på å pendle mellom Norge og det landet du velger. Altså typisk å være i Norge fra april t.o.m september, og være i utlandet mellom oktober t.o.m. mars. (Hvis pengene strekker til da). 

Jeg var selv i Frankrike nå i januar / februar, og temperaturene der var sånn man opplever her hjemme i april / mai. Ganske deilig å komme seg vekk fra Norge under verste snøperioden. 

Ellers så ser jeg at noen har nevnt Madeira her, det er nok også et godt valg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du som ville bo halve året her og halve året der: hvordan løser du det? Har du fast bolig her som bare står tom om vinteren?Eller leier du møblert ett halvt år her og ett halvt år der? For tviler på jeg har råd til å leie 2 steder... Jeg vet jeg vil miste ung ufør-tillegget om jeg flytter permanent, så en løsning med ett halvt år her hadde jo egentlig vært perfekt, men vet ikke hvordan jeg skal få det til økonomisk og praktisk. 

Jeg eier en billig bolig på landet. Er også ufør, men ikke på minstesatsen. Det blir å leve spartsomt de månedene man er her til lands.

Vil leie møblert om vinteren ja. Da airbnb eller tilsvarende tenker jeg.

Du har jo de som flytter til Filipinene og andre steder i Asia. Der er sikkert flere fb-sider for norske personer hvor du kan få informasjon.

Anonymkode: bf200...2e8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 23.36):

Hva er det som skjer om man mister medlemskapet i folketrygden?.

Anonymkode: c8e9d...eb9

Hvis du har mistet medlemskapet i folketrygden, vil kan du få det tilbake hvis du flytter til Norge igjen. Men for å få enkelte ytelser fra NAV og rett på helsebehandling kreves det at du har vært sammenhengende medlem i lengre tid

Mange nordmenn som brenner seg stygt på dette når de kommer tilbake til Norge igjen.

Anonymkode: c339b...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...