Gå til innhold

Vinteren knakk meg totalt, nå vurderer jeg å flytte til "syden", men hvor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

bra for meg å lese slike innlegg fordi jeg har begynt å tenke på å flytte tilbake tll Norge... Men kanskje det ikke er noen god idé i det hele tatt

Anonymkode: 0eb1e...096

Kor bur du no? :) 

Anonymkode: c339b...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Mayer skrev (1 time siden):

Gran Canaria. Vært der 2 ganger, hver tur var 2 uker. Lite kriminalitet, rolig og trygt, en del nordmenn der, og stabilt varmt klima hele året. Og siden øya tilhører Spania politisk er du fremdeles innen EØS-området. Er nok en grunn til at så mange europeere ferierer der.

Lite kriminalitet?, må være lenge siden du har vært på GC for kriminaliteten har økt betraktelig i takt med antallet migranter fra Afrika. 

Anonymkode: c8e9d...eb9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lite kriminalitet?, må være lenge siden du har vært på GC for kriminaliteten har økt betraktelig i takt med antallet migranter fra Afrika. 

Jeg er der to-tre ganger i året, reiser litt rundt over alt på øya, inkludert de største byene. Merker ingenting til det du sier her.

Anonymkode: c32a6...b7a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granca, sjeldent over 30’c evt ved sjøen fastlands Spania, kan bli 35’c på sommeren men blåser alltid så ikke et problem, eller så kan man jo besøke Norge og fryse litt mellom juni-aug evt for å slippe unne varmen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du sikker?

Jeg mener de fleste migrantene reiser videre til Europa. GC er vel bare en mellomlanding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mayer skrev (Akkurat nå):

Er du sikker?

Jeg mener de fleste migrantene reiser videre til Europa. GC er vel bare en mellomlanding?

Det stemmer. Hopet seg litt opp under pandemien, men nå har de aller, aller fleste reist videre eller blitt returnert. GC er uansett ikke noe blivende og/eller attraktivt sted for migranter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min plan er å tilbringe vintermånedene i utlandet. Ikke et fast sted, men leie. 
Tenker en vinter i Spania, Frankrike, diverse land i Asia. Ja, det er bare å velge og vrake etter eget ønske. 

Da slipper jeg også å tenke på skatten og folketrygden og alt det der, som er et vanskelig system. 

Anonymkode: bf200...2e8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mayer skrev (1 time siden):

protestantene kan ikke med første øyekast se om du er turist eller fastboende.

Jo, det kan de

Anonymkode: aa15c...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kaneel skrev (13 timer siden):

Spania 

Portugal er mye bedre, mye koseligere folkeslag.

Anonymkode: 51004...e79

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, men det begynner å bli satans varmt også der i sommerhalvåret. Har venner som vurderer å selge leiligheten sin der siden det blir stadig varmere somre, alt for varmt for deres smak, og det er fof om sommeren de har anledning til å bruke leiligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og veldig mye kaldere, særlig vinteren

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Malta er fin vinterstid men alt for varmt om sommeren.

Anonymkode: a5b0d...e6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her.. 

Takker for alle svar :)

Dette er helt seriøst, til deg som lurte. Har lekt med tanken i mange år, siden jeg har ingenting som binder meg fast, verken barn, kjæreste, bolig eller andre forpliktelser. Leier ett kaldt uisolert hus, så kan være ute i løpet av 3 mnd. Og denne vinteren med over 30 minusgrader, har brukt 5 paller med ved, enorme strømregninger og i tillegg kjørt på en gassovn for å slippe å fryse har vært helt forferdelig, så nå vurderer jeg seriøst å ta steget. Men siden jeg har reist utrolig lite, så er jeg ikke kjent med hvor det vil være greit å bo, derfor denne tråden. 

Regnet med at drømmetemperaturen ikke finnes noe sted ;) Men med aircondition skal jeg nok overleve 30 grader, men om man bikker opp mot 40 som jeg har sett enkelte steder, blir det uutholdelig, selv med aircondition.  Dere som foreslo Jæren/Stavanger; er det virkelig ikke under 0 der om vinteren? 

Du som ville bo halve året her og halve året der: hvordan løser du det? Har du fast bolig her som bare står tom om vinteren?Eller leier du møblert ett halvt år her og ett halvt år der? For tviler på jeg har råd til å leie 2 steder... Jeg vet jeg vil miste ung ufør-tillegget om jeg flytter permanent, så en løsning med ett halvt år her hadde jo egentlig vært perfekt, men vet ikke hvordan jeg skal få det til økonomisk og praktisk. 

Ellers sier jeg tusen takk for alle tipsene så langt, gi gjerne forslag til konkrete byer på øyene som er foreslått :) Eller andre tips jeg ikke har tenkt på :)

Anonymkode: 57432...12e

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her.. 

Dette er helt seriøst, til deg som lurte. Har lekt med tanken i mange år, siden jeg har ingenting som binder meg fast, verken barn, kjæreste, bolig eller andre forpliktelser. Leier ett kaldt uisolert hus, så kan være ute i løpet av 3 mnd. Og denne vinteren med over 30 minusgrader, har brukt 5 paller med ved, enorme strømregninger og i tillegg kjørt på en gassovn for å slippe å fryse har vært helt forferdelig, så nå vurderer jeg seriøst å ta steget. Men siden jeg har reist utrolig lite, så er jeg ikke kjent med hvor det vil være greit å bo, derfor denne tråden. 

Regnet med at drømmetemperaturen ikke finnes noe sted ;) Men med aircondition skal jeg nok overleve 30 grader, men om man bikker opp mot 40 som jeg har sett enkelte steder, blir det uutholdelig, selv med aircondition.  Dere som foreslo Jæren/Stavanger; er det virkelig ikke under 0 der om vinteren? 

Du som ville bo halve året her og halve året der: hvordan løser du det? Har du fast bolig her som bare står tom om vinteren?Eller leier du møblert ett halvt år her og ett halvt år der? For tviler på jeg har råd til å leie 2 steder... Jeg vet jeg vil miste ung ufør-tillegget om jeg flytter permanent, så en løsning med ett halvt år her hadde jo egentlig vært perfekt, men vet ikke hvordan jeg skal få det til økonomisk og praktisk. 

Ellers sier jeg tusen takk for alle tipsene så langt, gi gjerne forslag til konkrete byer på øyene som er foreslått :) Eller andre tips jeg ikke har tenkt på :)

Ja, det er virkelig veldig, veldig sjeldent ordentlig kaldt på Jæren. Det samme gjelder forsåvidt flere steder langs kysten i Norge. Bergen, Sørlandet, Østfold, Vestfold, Ålesund etc. Danmark og Tyskland vil også være fint. 

Nå høres det jo også ut som at du bor et over gjennomsnittlig kaldt sted i Norge også, da. Generelt er det mindre kaldt ved kysten, men til gjengjeld gjerne mer vind som føles kaldt, men som ikke påvirker inne-/biltemperaturen på samme måte. Det er mange, mange steder i Norge du kan bo med vintertemperaturer på rundt null. 

Jeg ville sett litt på levekostnader i forskjellige byer og velge noe hvor du kan leve behagelig. 

Anonymkode: e655e...861

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Solkysten i Spania er fin, der har vi leilighet.   Men en grei leil. nærme sjøen ligger på 2,5 mill ++ og vi har 20-25000 i driftsutgifter på den i året .  Har du råd til det er det jo bare å kjøre på.    Jeg reiser dit 6-7 ganger i året. 

Anonymkode: ec29b...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er virkelig veldig, veldig sjeldent ordentlig kaldt på Jæren. Det samme gjelder forsåvidt flere steder langs kysten i Norge. Bergen, Sørlandet, Østfold, Vestfold, Ålesund etc. Danmark og Tyskland vil også være fint. 

Nå høres det jo også ut som at du bor et over gjennomsnittlig kaldt sted i Norge også, da. Generelt er det mindre kaldt ved kysten, men til gjengjeld gjerne mer vind som føles kaldt, men som ikke påvirker inne-/biltemperaturen på samme måte. Det er mange, mange steder i Norge du kan bo med vintertemperaturer på rundt null. 

Jeg ville sett litt på levekostnader i forskjellige byer og velge noe hvor du kan leve behagelig. 

Anonymkode: e655e...861

Bor i Vestfold :)  Her hadde vi over minus 30 noen uker i januar, lå ellers konstant på under -10 fra midten av desember til uti februar. Ikke vant med denne kulda. De siste vintrene har vært kalde, flere år siden vi hadde milde vintre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Solkysten i Spania er fin, der har vi leilighet.   Men en grei leil. nærme sjøen ligger på 2,5 mill ++ og vi har 20-25000 i driftsutgifter på den i året .  Har du råd til det er det jo bare å kjøre på.    Jeg reiser dit 6-7 ganger i året. 

Anonymkode: ec29b...f93

Må nok leie i syden og... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Madeira. Gjennomsnittstemperatur mellom 17 og 25 grader året rundt.

Anonymkode: 36870...d73

Jepp, det er det stedet med jevnest klima, sjelden under 0 og ikke så veldig ofte over 25-26, har opplevd 31 der men selv da var det overkommelig pga. bris fra Atlanteren, stille og rolig også men det finnes billigere steder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

TS her.. 

Men du kan ikke flytte utlandet permanent. Mer enn 12 mnd i utlandet mister du medlemskapet ditt i folketrygden. 

Anonymkode: a80bd...212

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...