AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #1 Del Skrevet 23. april 2024 Som overskriften sier.. Denne vinteren knakk totalt økonomien, helsa og psyken min.. Nå vurderer jeg å virkelig gjøre alvor av å flytte til sydligere strøk, men jeg har ikke vært utenfor nord-europa siden jeg var barn... Er ufør, så trenger ikke tenke på jobbmuligheter. Så dere som er reisevante: Hvor er det fint for nordmenn å bo? Helst ett sted det er stille og rolig... * Jeg er ikke spesielt fan av ekstrem varme, alt over 0 på vinteren er innafor, og helst ikke kokvarme sommere. Om det er rundt 20-25 grader er perfekt, men det finnes vel ikke? Leser jo hver sommer at Europa koker... * Jeg klarer heller ikke ett sted hvor det er mye løshunder og løskatter, for klarer ikke se dyr lide. Ellers er jeg åpen for det meste, men gjerne der det finnes etablerte norske/skandinaviske miljøer, og hvor man kommer langt ellers med engelsk. Skal selvsagt lære meg lokalt språk etterhvert, men må jo finne ut hvor jeg skal, og helst rekke vekk fra Norge før november... Anonymkode: 57432...12e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #2 Del Skrevet 23. april 2024 Er dette tull? Anonymkode: eaa65...4c9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #3 Del Skrevet 23. april 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette tull? Anonymkode: eaa65...4c9 Hvorfor kan ikke dette være oppriktig og seriøst? Anonymkode: c498a...0fc 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 23. april 2024 #4 Del Skrevet 23. april 2024 Spania 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #5 Del Skrevet 23. april 2024 Krone er veldig svak mot euro, så eu land som bruker det bør vel unngåes? Dessverre så er de få landene med ok temperatur sommer som vinter i Europa eu land. Tyrkia kanskje? Bulgaria er et fint land og billig men ikke spesielt varmt vinterstid. Varna samler utlendinger seg. Om du ser utenfor europa finnes det mange fine land, men sjekk regler om hvor du kan ta med deg stønader. https://www.nav.no/uforetrygd#utlandet Anonymkode: a5b0d...e6c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #6 Del Skrevet 23. april 2024 Vær obs på at om du har Ung Ufør, så mister du "tillegget" om du flytter til utlandet, dvs du får bare vanlig sats Anonymkode: aefae...7b4 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #7 Del Skrevet 23. april 2024 Googlet litt, og så vidt jeg ser er det ingen steder i Sør-Europa som har en midt-på-dagen temperatur under 25 grader i gjennomsnitt i 2-3 måneder på sommeren. Selv i Polen og Tyskland er det vanlig med 1-2 måneder hvor gjennomsnittstemperaturen midt på dagen er over 25. Til sammenligning er gjennomsnittlig midt-på-dagen temperatur i den varmeste måneden 16,4 grader i Oslo, 14,5 i Bergen og 11,8 i Tromsø. Anonymkode: aefae...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #8 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Til sammenligning er gjennomsnittlig midt-på-dagen temperatur i den varmeste måneden 16,4 grader i Oslo, 14,5 i Bergen og 11,8 i Tromsø. Anonymkode: aefae...7b4 Beklager, feil tall. Riktige tall for gjennomsnittlig midt-på-dagen temperatur i de to varmeste månedene er: Oslo: 22,7 og 21,3 Bergen: 19,6 og 19,4 Trondheim: 19,8 og 19,1 Tromsø: 16,3 og 15,0 Anonymkode: aefae...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #9 Del Skrevet 23. april 2024 Tenerife. Anonymkode: 0bb4d...52a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #10 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenerife. Anonymkode: 0bb4d...52a Bra forslag værmessig. Blir varmt der i juni, juli og august, 29 grader, men resten av året er det mellom 21 og 26 grader på dagtid Anonymkode: aefae...7b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #11 Del Skrevet 23. april 2024 bra for meg å lese slike innlegg fordi jeg har begynt å tenke på å flytte tilbake tll Norge... Men kanskje det ikke er noen god idé i det hele tatt Anonymkode: 0eb1e...096 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #12 Del Skrevet 23. april 2024 Madeira. Gjennomsnittstemperatur mellom 17 og 25 grader året rundt. Anonymkode: 36870...d73 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #13 Del Skrevet 23. april 2024 En av Kanariøyene. Jevn, fin sommertemperatur stort sett hele året, vennlig lokalbefolkning, etablerte nordmenn flere steder, folk snakker stort sett litt engelsk over alt, og spansk er overkommelig å lære seg selv etter hvert. Tenker å flytte dit selv når jeg er pensjonist. Anonymkode: c32a6...b7a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #14 Del Skrevet 23. april 2024 Sats heller på å leie deg noe i spania fra januar-mars...du får en leilighet for ca 10 000kr pr mnd og nedover... Å flytte blir nok fort for vanskelig, selv omspania er et godt land å bo i. Anonymkode: 5abd6...092 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #15 Del Skrevet 23. april 2024 Hva med å heller bo i Spania fra november til mars? Kombinasjonen varme om vinteren og ikke mer enn 20-25 grader om sommeren er vanskelig. Danmark eller Nederland kunne kanskje gått, men der er vintrene skikkelig kjipe selv om de er kortere og noe varmere (rundt 0) enn i Norge. Det er regn og vind og grått, da kan du like gjerne flytte til Jæren, liksom. Anonymkode: 6d979...d28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #16 Del Skrevet 23. april 2024 Tror jeg ville valgt Danmark, jeg. Ganske likt kulturelt og språkmessig, kort hjem for å besøke familie, og mindre sjans for hetebølger. Opplevde hetebølge på Kanariøyene i sommer, siden vi bodde på hotell med aircondition, bra basseng og inkludert mat gikk det greit nok. Men ikke noe jeg ønsker der jeg bor fast. Anonymkode: 6cca8...314 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 23. april 2024 #17 Del Skrevet 23. april 2024 Gran Canaria. Vært der 2 ganger, hver tur var 2 uker. Lite kriminalitet, rolig og trygt, en del nordmenn der, og stabilt varmt klima hele året. Og siden øya tilhører Spania politisk er du fremdeles innen EØS-området. Er nok en grunn til at så mange europeere ferierer der. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #18 Del Skrevet 23. april 2024 6 minutter siden, Mayer said: Gran Canaria. Vært der 2 ganger, hver tur var 2 uker. Lite kriminalitet, rolig og trygt, en del nordmenn der, og stabilt varmt klima hele året. Og siden øya tilhører Spania politisk er du fremdeles innen EØS-området. Er nok en grunn til at så mange europeere ferierer der. Bare følg med på stå der nede. Det protesteres heftig mot utlendinger og masseturisme for tiden, så stemningen kan være litt "uggen". (Er ikke der selv) Anonymkode: c498a...0fc 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 23. april 2024 #19 Del Skrevet 23. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare følg med på stå der nede. Det protesteres heftig mot utlendinger og masseturisme for tiden, så stemningen kan være litt "uggen". (Er ikke der selv) Anonymkode: c498a...0fc Joda, men det bor hvite mennesker der, og protestantene kan ikke med første øyekast se om du er turist eller fastboende. Du kan nokoverse protestene og bare holde en lav profil i første omgang? Endret 23. april 2024 av Mayer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #20 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): * Jeg er ikke spesielt fan av ekstrem varme, alt over 0 på vinteren er innafor, og helst ikke kokvarme sommere. Om det er rundt 20-25 grader er perfekt, men det finnes vel ikke? Leser jo hver sommer at Europa koker... * Jeg klarer heller ikke ett sted hvor det er mye løshunder og løskatter, for klarer ikke se dyr lide. Ellers er jeg åpen for det meste, men gjerne der det finnes etablerte norske/skandinaviske miljøer, og hvor man kommer langt ellers med engelsk. Skal selvsagt lære meg lokalt språk etterhvert, men må jo finne ut hvor jeg skal, og helst rekke vekk fra Norge før november... Anonymkode: 57432...12e Stavanger? Anonymkode: 0f460...057 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå