Gå til innhold

Daglig hodepine, hva kommer det av?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den siste mnd våknet opp med hodepine, lagt meg med hodepine og hatt jevnlig hodepine gjennom dagen. Sitter midt på hodet, gjerne litt ut mot tinningene. Har aldri hatt slikt før og forstår ikke hva du kommer av. 

Kan tenke meg to ting:har ekstremt stram nakke grunnet store bryst som jeg skal ha en brystreduksjon på. Men slike nakkesmerter har jeg jo hatt i årevis så det er ikke nytt. 

Har ellers tatt botox i panne/sinnarynke. Ikke noe annet. 

Hva annet kan gi slik intens og ofte hodepine? 

Anonymkode: dc08c...93e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulige årsaker:

Stress, hormoner/hormonubalanse, bivirkning av botox, begynnende migrene. Hodeverken kan også skyldes feilstillinger og plager fra nakke eller rygg.

Om du våkner opp med hodeverk er det ofte hormonelt. Har du intens hodepine når du våkner kan det være migrene som også kan utløses hormonelt. Hormonell hodepine kommer ofte i løpet av 10 årene før overgangsalderen.

Intens vedvarende  hodepine skal alltid utredes for å utelukke alvorlig sykdom.

Anonymkode: 5af57...7ef

• Nyttig 1
Gjest atlasvirvar
Skrevet

Hadde gått til lege for å be om time hos spesialist vedrørende dette med mindre fastlege er spesialt selv.

AnonymBruker
Skrevet

Er det lenge siden du har tatt synsprøve?

Anonymkode: a3af3...0eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, hadde ingen aning om at dette kan være hormonelt. 

Ikke lenge siden synsprøve, måtte ha lesebriller. Er 48 år. 

Det kan absolutt tenkes at dette stammer fra nakke/skuldre, men syns det er mer intenst enn før. Vant til mye hodepine grunnet stor belastning på nakke men når jeg våkner med det, blir jeg litt vel obs på det. 

Er ikke i overgangsalderen enda iflg lege men østrogendominant, hva nå enn det betyr..... (han hadde ikke tid til å gå inn i det og jeg har ikke googlet enda) 

Takk for alle svar, skal bestille ny legetime! 😊 Ts

Anonymkode: dc08c...93e

AnonymBruker
Skrevet

Det kan faktisk være så enkelt som mangel på omega-3. Hjernen består av mye fett og 1/3 av det er normalt omega-3. Celler andre steder i kroppen bruker omega-3 til å bygge cellemembraner, så kroppen forbruker også omega-3. 

Hvis kroppen får tilført for lite omega-3 for å erstatte forbruket, kan det gjøre at mengden i hjernen (og dermed volumet på hjernemassen) blir redusert. Det kan bl.a. føre til hodepine. Risikoen for hjernerystelse øker også, fordi hjernen ikke lenger greier å holde seg fast inne i kraniet. 

Hvis du prøver et par skjeer tran pr. dag eller en kapsel omega-3 til hvert måltid, risikerer du at hodepinen går over ganske fort. 

Anonymkode: 95784...f93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd massasje for stiv nakke? En time pr mnd hos muskelterapaut gjør susen for min del. 

Anonymkode: bd890...822

AnonymBruker
Skrevet

Det kan komme av mye. Men det kan også være uvisst. Der er også medikamentutløst hodepine.

Min hodepine er lik på begge sider av hodet, også midt på hodet. Det føles som en påle som er stukket inn i toppen av hodet, eller gjennom hode rett over ørene. Den kan også sitte i tinningen, eller i bakhodet. Men alltid på begge sider. Jeg har også en kvalme som ikke går unna, andre kan være lyd- eller lyssensitive om de har min diagnose.

Min hodepine vet vi ikke hva kommer av. Den kom for 10 år siden, og har vært her siden. Har testet mange medisiner, ikke noe hjelper.

Går årlig til nevrolog.

Om du vil vite mer, kan du lese alle klassifikasjonene her: https://journals.sagepub.com/toc/cepa/38/1

Dette er nevrologenes hodepine-bibel. Last ned dokumenet. Her finne du alle primære og sekundære hodepiner. Min nevrolog har vært, og er, med på å utvikle dette. Michael B Russell, Norway

Anonymkode: d531f...ea4

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler å fylle ut skjemaet "Dagbokkort for diagnostisering av hodepine" og ta det med til fastlegen din. Det er laget spesielt for å hjelpe legen med å finne riktig hodepinediagnose.

Fyll gjerne ut HIT-6 skjemaet også.  Da har legen et godt grunnlag for å finne ut hvilken type hodepine du har. 

https://hodepinenorge.no/hjelpemidler/skjemaer/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...