Gå til innhold

Til dere som planlegger ett stortslått bryllupp og tenker å finansiere det med lån. En historie,

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ei venninne som jeg hadde kjent lenge fikk kjæreste, de bodde sammen noen få år før de begynte å planlegge bryllupp.

Og dette skulle selvsagt være ett stortslått bryllupp, fordi de elsket jo hverandre over alt, og da måtte det jo være ' all inn'. Det kom da familie og venner fra både nær og fra det store utlandet. Sermonien måtte foregå på ett hotel, selvsagt av det dyreste slaget, og middagen var jo storartet, med alt du kunne tenke deg, med innleid hovmester, spesiallaget meny og spesiallaget brylluppskake. Det var da ikke måte på hva de skulle kunne tilby deres over 200 gjester! 

Og så...

To år etterpå ble de skilt...

De tok jo opp lån for å kunne betale dette storslåtte brylluppet deres. Nå ni år etter, syv år etter de ble skilt, holder de fremdeles på å betale ned på dette lånet.

Var det ståheien den dagen virkelig verd det?

Anonymkode: e474d...c64

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Personlig kommer jeg alltid til å velge et lite fisebryllup, men for mange er det nok verdt gjelda. Man håper jo alltid at kjærligheten vil vare.

Anonymkode: 822c4...803

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

om ikke annet så fikk de seg ihvertfall en heidundrande fest. Det er jo alltids noe 

Anonymkode: dab6e...d90

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er galskap å ta opp lån for å ha digert bryllup. Det samme med å la foreldre betale. Tipper det er mange foreldre som føler seg snytt etter å ha betalt for bryllup, så er paret skilt 5 år etterpå. Skal man lage stort bryllup, bør man spare opp selv, og ha råd til å føle at pengene gikk tapt om det blir skilsmisse.

Anonymkode: 6f9e7...8ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo surt å oppleve slikt, da, så personlig ville jeg aldri tatt opp lån for et bryllup. Men på den annen side gidder jeg ikke å ha meninger om andres økonomi heller. 

Anonymkode: ded85...8c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det som blir dyrt med et storslagent bryllup? Kan man ikke bare betale for mat, drikke og ha festen et rimelig sted? Hva ved dyre brylluper er det som koster så mye?

Anonymkode: aee2e...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forslag til hilsen.

Hilsen gjerriknark eller evig singel.

Anonymkode: 4c477...1e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det som blir dyrt med et storslagent bryllup? Kan man ikke bare betale for mat, drikke og ha festen et rimelig sted? Hva ved dyre brylluper er det som koster så mye?

Det er mange nå som bruker 200.000 og mer på bryllup. Lokale, mat, drikke, kjole, smoking, fotograf, bryllupsreise, ringer osv. Og alt skal være fint og flott. Går nok noen tusen bare til dyre innbydelser og takkekort. For alt skal være lekkert, og gjerne skille seg ut. Spør du meg, så er det galskap. Mener jeg så at et gjennomsnittsprisen på bryllup nå er 150.000? Ikke så mange unge som har de pengene på konto. Men de klager gjerne på at det er umulig å komme inn på boligmarkedet 😉

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre velger å gjøre får stå for deres regning (bokstavelig talt). De fleste planlegger jo et bryllup utfra at ekteskapet skal holde. 
Jeg ville heller aldri tatt opp lån for bryllupet, men folk er forskjellige. Jeg vil heller være restriktiv med pengebruk (og kan bli sett på som gjerrig), mens andre er mer opptatt av å leve i nuet. Jeg tror det er vel så mye ulike personligheter i dette. Det er lett for meg å si, for jeg har aldri drømt om et stort bryllup. (Vi gifter oss på en låve).

Endret av Kålrota
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mange nå som bruker 200.000 og mer på bryllup. Lokale, mat, drikke, kjole, smoking, fotograf, bryllupsreise, ringer osv. Og alt skal være fint og flott. Går nok noen tusen bare til dyre innbydelser og takkekort. For alt skal være lekkert, og gjerne skille seg ut. Spør du meg, så er det galskap. Mener jeg så at et gjennomsnittsprisen på bryllup nå er 150.000? Ikke så mange unge som har de pengene på konto. Men de klager gjerne på at det er umulig å komme inn på boligmarkedet 😉

Ok, skjønner. Det er utgifter jeg ikke hadde tenkt på.

Er det ikke uvanlig å gifte seg i disse tider? Forbinder det med forrige årtusen, egentlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Hva andre velger å gjøre får stå for deres tegning (bokstavelig talt). De fleste planlegger jo et bryllup utfra at ekteskapet skal holde. 
Jeg ville heller aldri tatt opp lån for bryllupet, men folk er forskjellige. Jeg vil heller være restriktiv med pengebruk (og kan bli sett på som gjerrig), mens andre er mer opptatt av å leve i nuet. Jeg tror det er vel så mye ulike personligheter i dette. Det er lett for meg å si, for jeg har aldri drømt om et stort bryllup. 

Det er litt rart at unge, voksne klager på at det er umulig å komme inn på boligmarkedet, men samtidig svir av 200.000 på et bryllup. Men det er kanskje ikke de samme personene 🙃?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mange unge som gifter seg, da? Det vanligste er vel å vente til etter eventuell bolig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (3 minutter siden):

Er det så mange unge som gifter seg, da? Det vanligste er vel å vente til etter eventuell bolig. 

Mange sier jo at det er umulig å komme inn på boligmarkedet. Så da kjøper de kanskje bolig mellom 30 og 35? Så må det gjerne betales ned litt på bolig før neste store utgift. Da bør vel statistikken si at de fleste gifter seg mellom 35 og 40? Jeg vet ikke 🙃.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Trodde bryllup var noe man sparte til, ikke tok opp lån for å arrangere. Hvertfall inntrykket blant de jeg kjenner. Enten oppsparte midler, betalt av foreldre eller oftest en kombinasjon. 

Anonymkode: 04d59...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trodde bryllup var noe man sparte til, ikke tok opp lån for å arrangere. Hvertfall inntrykket blant de jeg kjenner. Enten oppsparte midler, betalt av foreldre eller oftest en kombinasjon. 

Anonymkode: 04d59...a45

Ikke måte på hvor mange sparekontoer foreldre bør starte når de får barn 😃. En til bolig til barna, en til konfirmasjon og en til bryllup 😃. Blir ikke mye igjen og leve av da 🫣

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er litt rart at unge, voksne klager på at det er umulig å komme inn på boligmarkedet, men samtidig svir av 200.000 på et bryllup. Men det er kanskje ikke de samme personene 🙃?

Det er vel ikke gitt at de som klager på boligmarkedet er de samme som bruker mye penger på bryllup?

Anonymkode: f1b69...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Man gifter seg jo ikke med det i bakhodet at ekteskapet bare skal vare i noen få år. Man gifter seg for livet. 

Jeg har vært i et sånt bryllup som du beskriver. Bortsett fra at vielsen foregikk i en kirke (aldri hørt om bryllup der seremonien foregår på hotellet). Bryllupsmiddagen og festen etterpå var voldsomt påkostet. 

Her var det brudens foreldre som betalte og de hadde råd til det. Dessverre så varte ikke selskapet. Sikkert surt for foreldrene, men ingen satt igjen med dyrt lån. Hvordan vet du at det ble tatt opp stort lån i det tilfellet du beskriver? Det høres lite sannsynlig ut å fortsatt betale på et lån til bryllup så lenge etter. Historien høres mildt sagt overdrevet ut.

Anonymkode: cf6ca...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke måte på hvor mange sparekontoer foreldre bør starte når de får barn 😃. En til bolig til barna, en til konfirmasjon og en til bryllup 😃. Blir ikke mye igjen og leve av da 🫣

Vi har ikke mulighet til å hjelpe våre ungdommer med bolig (vi har fem barn til sammen), og det er de klar over. De må leie en god stund, går gjerne bra det også. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/23/2024 at 7:07 AM, AnonymBruker said:

Man gifter seg jo ikke med det i bakhodet at ekteskapet bare skal vare i noen få år. Man gifter seg for livet. 

Jeg har vært i et sånt bryllup som du beskriver. Bortsett fra at vielsen foregikk i en kirke (aldri hørt om bryllup der seremonien foregår på hotellet). Bryllupsmiddagen og festen etterpå var voldsomt påkostet. 

Her var det brudens foreldre som betalte og de hadde råd til det. Dessverre så varte ikke selskapet. Sikkert surt for foreldrene, men ingen satt igjen med dyrt lån. Hvordan vet du at det ble tatt opp stort lån i det tilfellet du beskriver? Det høres lite sannsynlig ut å fortsatt betale på et lån til bryllup så lenge etter. Historien høres mildt sagt overdrevet ut.

Anonymkode: cf6ca...823

Jeg har vært i flere bryllup med seremoni på hotell. Gjerne ute i "hagen:

Anonymkode: 546b1...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...