Gå til innhold

Hva sier en når noen har blitt alvorlig syk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva sier en når mammaen til en av mine beste venner har fått kreft(eller annen alvorlig sykdom)? 

Jeg blir liksom helt tom,  Tom for ord.  Hva er fint å si, og hva er helt meningsløst å si... ?

Anonymkode: 6df05...767

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du si noe spesielt..? Hatt kreft selv, klarte meg uten på høre noe særlig om det...det verste jeg visste var å høre stakkars deg greier...at andre synes synd på meg.

Leve så vanlig som mulig... :) 

Anonymkode: 1b740...62f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan helt fint si det du skriver her - ‘jeg vet ikke hva jeg skal si’.

Og så kanskje følge opp med en klem?

’Jeg er her og vil gjerne støtte deg som best jeg kan’ kan være fint.

Bare vis at du er der og bryr deg. Mange skygger dessverre banen, fordi vet ikke hva de skal si eller gjøre i møte med alvorlig sykdom.

La din venns svar guide deg videre. For det er sånn at en reagerer forskjellig i en sånn situasjon. Finnes ikke et fasitsvar på hva en skal si eller gjøre. Noen trenger kanskje ei skulder å gråte på og noen å banne på urettferdighet sammen med, andre takler det ved å holde fast på normalitet i størst mulig grad og vil ikke tenke på det som kan skje, men kanskje heller ha en filmkveld eller noe. Andre igjen synes alt hverdagslig med ett er platt og meningsløst osv osv.

Du må nesten spørre for å få vite hvordan det er for din venn ❤️ 

Anonymkode: b000c...52e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du kan si det, at du blir tom for ord og føler kjærlighet for dem i situasjonen de er i.❤️ trenger ikke være så mye

Anonymkode: 58e4d...d9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er der for dem og at det er en sykt kjip situasjon.

Anonymkode: 25022...d95

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp mistet mannen min til uhelbredelig kreft, og når jeg fortalte folk at han hadde blitt alvorlig syk, så ble de stresset og rare og måtte plutselig gå, eller så reagerte de normalt og sa at dette var helt forferdelig å høre.

Det viktigste er faktisk å si noe, feks at dette var forferdelig å høre og at du håper at behandlingen virker, og så er det viktig å spørre hvordan det går med din venninne oppi dette.

De aller fleste tenker kun på pasienten og glemmer å tenke på hvor hardt det er for de nærmeste pårørende som lever med den syke.

Anonymkode: 5599f...e31

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har nettopp mistet mannen min til uhelbredelig kreft, og når jeg fortalte folk at han hadde blitt alvorlig syk, så ble de stresset og rare og måtte plutselig gå, eller så reagerte de normalt og sa at dette var helt forferdelig å høre.

Det viktigste er faktisk å si noe, feks at dette var forferdelig å høre og at du håper at behandlingen virker, og så er det viktig å spørre hvordan det går med din venninne oppi dette.

De aller fleste tenker kun på pasienten og glemmer å tenke på hvor hardt det er for de nærmeste pårørende som lever med den syke.

Anonymkode: 5599f...e31

Jeg har også opplevd dette, og føler veldig med deg nå. Jeg var veldig bevisst på at det ER vanskelig for folk å vite hvordan de skal oppføre seg og hva de skal si i sånne situasjoner, og at alle egentlig mener godt, uansett hvoe merkelig og klønete de oppfører seg og hvilke rare ting de finner på å si.
Men hvordan du har det nå kan ingen andre forstå, det er så hinsides vondt og forferdelig at det rett og slett ikke e rmulig å leve seg inn i (heldigvis, får man nesten si).

Anonymkode: 4ec18...d3f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...