Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gjeldsordning som jeg betaler og følger opp alt jeg skal på. 

Den er ferdig om ca tre år.

Imidlertid er det sånn at i borettslaget der jeg bor er fiber og tv fra Telia inkludert i fellesutgiftene. 

Jeg ble kontaktet av Telia i dag og de lurte på om jeg kunne vært interessert i å flytte mobilabonnementet mitt til dem også. De sa at om jeg ønsker det vil jeg få et godt tilbud på månedsprisen på mobilabonnementet. De sa også at jeg kan få mulighet til å kjøpe en mobil på avbetaling (Svitsj). 

Og at dette ikke ville vært noe problem selv om jeg har gjeldsordning så lenge jeg hadde brukt livsoppholdet til å betale for det.

Bare så det er sagt så har jeg lært såpass mye om økonomi nå etter denne gjeldsordningen at jeg kommer aldri til å kjøpe noe på kreditt igjen.

Man har jo ikke lov til å opprette ny gjeld når man har gjeldsordning, men er det noen som vet om gjeldsordningen hadde blitt opphevet om jeg hadde hatt mobilabonnement, kjøpt feks en iPhone med svitsj-avtale av telia og brukt livsoppholdet til å betale for det?

I såfall synes jeg dette er en veldig sleip framgangsmåte av Telia.

Anonymkode: d0450...dc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hvor er det sleipt av Telia? De skal tjene penger. Det er jobben dems. Det er du som er under ordning og må sette deg inn i lover og regler. 

Anonymkode: 8267a...93e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sleipt? Jaja. Dem selger en vare som oss alle andre gjør. Du har all rett til å si nei. 

Anonymkode: 762cd...fa3

Skrevet

Å få mobil på nedbetaling er jo en form for kreditt. Du betaler mer for telefonen enn hvis du hadde kjøpt den for fullpris. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har lært men ringer en for å selge deg dyrt mobilabonnement og nedbetaling på mobil så vurderer du å si ja ? 

Anonymkode: 3725c...061

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

For det første, Nei jeg vurderer absolutt ikke å si ja.

Jeg mener IKKE at det er sleipt av Telia å prøve å selge meg et produkt, men vedkommende jeg snakket med ga inntrykk av å kunne reglene rundt dette med gjeldsordning og sa at det ville ikke være noe problem å opprette ny gjeld (en svitsj-avtale) hvis jeg brukte av livsoppholdet i gjeldsordningen til å betale for det.

Det jeg lurer på er om noen her vet om dette stemmer?

Og at siden vedkommende (selger hos Telia) ga inntrykk av å kunne reglene er det sleipt av han å "lure meg" til å kjøpe en mobil hvis det hadde opphevet gjeldsordningen min.

AnonymBruker
Skrevet

Du er registrert med betalingsanmerkning under en gjeldsordning så det er ulovlig for telia å gi deg kreditt. Ofte må du ha mobilabbonement hvor man forskuddsbetaler hver måned istedetfor etterskuddsvis. 

Forøvrig så bryr ikke kreditorer hva du bruker livsoppholdet på

Anonymkode: 0f3fe...fab

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Selve mobilabonnementet (telia x) har jeg faktisk bestilt og tatt i bruk allerede så det vet jeg at jeg får. Jeg betaler ikke noe på forskudd, men får faktura etterskuddsvis hver måned i følge abonnementsavtalen jeg sitter og ser på nå.

Det er sikkert ikke blant de billigste og beste abonnementene man kan ha, men jeg har vært vant til å ha ulike kontantkort de siste årene og dette er både billigere og har større datapakke enn det.

Det jeg imidlertid lurte på var at om jeg pådrar meg mer gjeld (som man jo gjør om man kjøper en telefon på avbetaling) vil det være grunn til å oppheve gjeldsordningen selv om jeg bruker livsoppholdet til å betale for det?

Selgeren fra Telia sa at dette er ikke noe problem,  men jeg synes det høres rart ut.

Jeg har som sagt ingen planer om å gjøre dette, men lurer bare på reglene og om selgeren prøvde å "lure" meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Selve mobilabonnementet (telia x) har jeg faktisk bestilt og tatt i bruk allerede så det vet jeg at jeg får. Jeg betaler ikke noe på forskudd, men får faktura etterskuddsvis hver måned i følge abonnementsavtalen jeg sitter og ser på nå.

Det er sikkert ikke blant de billigste og beste abonnementene man kan ha, men jeg har vært vant til å ha ulike kontantkort de siste årene og dette er både billigere og har større datapakke enn det.

Det jeg imidlertid lurte på var at om jeg pådrar meg mer gjeld (som man jo gjør om man kjøper en telefon på avbetaling) vil det være grunn til å oppheve gjeldsordningen selv om jeg bruker livsoppholdet til å betale for det?

Selgeren fra Telia sa at dette er ikke noe problem,  men jeg synes det høres rart ut.

Jeg har som sagt ingen planer om å gjøre dette, men lurer bare på reglene og om selgeren prøvde å "lure" meg.

Får opphevet gjeldsorningen hvis du ikke betaler i henhold til avtalen eller ikke melder om vesentlig forbedring av økonomien. Opererer gjerne 10%

Spesielt i forhandlingsperioden det er veldig viktig å ikke stifte ny gjeld 

Anonymkode: 0f3fe...fab

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Da tolker jeg det som at selgeren fra Telia hadde rett og at jeg i teorien kunne ha kjøpt den telefonen uten at gjeldsordningen hadde blitt opphevet.

Dette var som sagt bare et spørsmål og jeg har ingen planer om å gjøre dette. Ville bare finne ut om selgeren prøvde å lure meg.

Skrevet

Du hadde ikke fått inngått avtalen siden du har betalingsanmerkning.

Dette vet jo ikke selger når han kontakter deg (kan ikke kredittvurdere på forhånd) men det ville kommet fram senere. 

AnonymBruker
Skrevet

Du mister ikke Go pga en tlf. Det er hvis du pådrar mer gjeld og ikke kan betale for deg at du får problemer 

Anonymkode: 30ee7...e04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...