Gå til innhold

Familievernkontoret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå er jeg veldig stresset og ekstremt bekymret. Er det noen her som kan noe om fars rettigheter og familievernkontoret?

Litt historie:

Jeg fikk et barn med feil mann. Han er ikke snill mot meg; han har aldri slått, men han leker med psyken min og han vandrer over alle grensene mine inkl. noen fysiske grenser.

Han meldte meg til barnevernet med bekymring for at jeg bl.a. er rusmisbruker og jeg har latt min 1-åring leke med og spise pillene mine fra gulvet. Det er mye som har skjedd. Barnevernet har sett på oss og de har henlagt saken og de er fult klar over at denne bekymringsmeldingen var ondsinnet og falsk. (Kan jeg anmelde han for dette foresten?)

Det er så mye, men jeg vil helst ikke bli identifisert og dette er overkommet.

Nåtid:

Barnets far har sendt en forespørsel om mekling. Han har ikke foreldreansvar eller en samværsavtale. Han har nektet farskap (fikk det påvist med DNA prøve på hans initiativ), han møter ikke opp til flere av timer og avtaler som vi har hatt tidligere. Han kommer og går som han vil. Nå ber han om samværsavtale fordi det blir lettere for han å møte opp…….

Uansett. Jeg er dum. Fy f**n. Jeg er dum. Jeg har ikke forstått før nå at den eneste grunnen han har bedt om mekling er for å få meklingsbevis så han kan ta meg til domstolen og prøve å få tilbake foreldreansvaret. Jeg genuint har sittet de siste to ukene og prøvd å finne en samværsavtale som er mulig for oss og snill for han også. En mellom ting.

Litt mer om barnets biologiskefar:

Han har mange barn med mange forskjellige kvinner. Han har ingen forhold til noen av dem/oss. Han har to barn under 18 (inkludert mitt barn) og den andre ungen ser han én gang i året (hvis det). Han betaler ikke barnebidrag til oss, og til det andre barnet 2000kr når han har ork og lyst. De har en privat ordning som jeg aldri har blandet meg oppi.

Hvilke muligheter har jeg?

Han og jeg har aldri bodd sammen. Vi var sammen i en liten stund, men vi slo opp for 4/5 år siden. Dette barnet har vært hos meg og bare meg siden starten. Han har ikke møtt oss hver måned en gang. Jeg prøvde å forklare at det har ikke vært noe samlivsbrudd og at det står at første mekling time er obligatorisk ved samlivsbrudd (noe vi ikke har!). Men jeg opplever ikke helt at de lytter til meg, fordi de sier jeg fremdeles må møte opp? I tillegg til dette så har jeg bedt om å ikke måtte sitte med barnets biologiskefar da han har utøvd mye psykologisk vold mot meg igjennom årene og jeg er litt redd han. Hun på tråden spurte om han har slått, og da sa jeg «nei» og hun sa at jeg må møte opp i samme møte med han.

Hva skjer hvis jeg møter opp? Da får han meklinsbeviset? For han kommer ikke til å samarbeide for noe samvær (har jeg nå skjønt) og dette er bare for å ta meg til domstolen. Så hva skjer hvis jeg drar ned dit?

Hva skjer hvis jeg ikke drar ned dit? Hvordan kan det bli brukt mot meg?

Hva hvis jeg drar ned dit og forlanger at vi jobber med en samværsavtale over flere møter før de gir ut en meklingsattest?

Burde jeg flytte ut av kommunen som de andre mødrene gjorde? Burde jeg ta sjansen på at de rundt oss, de som skal jobbe med oss, domstol-menneskene (osv.) kan se at han ikke er god i hodet og ikke burde ha foreldreansvar og begrenset samvær?

Han burde absolutt få lov til å se barnet sitt og å ha samvær. Det synes jeg faktisk er viktig. Har vokst opp selv hvor alt jeg hadde var et bilde av en mann og det er ikke nok. Jeg står ikke i veien for det. Men samværet må være sunt og bra for barnet. Han er kjempe flott i små doser. Jeg hadde tenkt å få frem at han har potensialet til å være en flott 1-5 timers pappa, men en hel helg er kanskje for lenge - og at dette er ikke relevant per i dag da ungen er kun 1-år og vi kunne ta det opp igjen når barnet kan snakke og har egne meninger selv.

Æ! Uansett. Hva burde jeg gjøre? Møte opp? Ikke møte opp? Flytte denne mnd og betale to husleier i 3 mnd?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hadde det bare klikket litt før kunne jeg ha tenkt igjennom det selv på en mer objektiv måte, men jeg skal til mekling i morgen så hodet bare buzzer.

Hvis noen overlevde essayen min og har noen råd eller erfaringer så er jeg ekstremt takknemlig!

Ha en fin kveld 🙂

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke møter vil du bare gi han sterkere kort og han vil nok si su ikke samarbeider

Har du alt skriftlig i forhold til ar du har prøvd ?

falsk anmeldelse kan du anmelde men ikke sikkert det gjøres noe men da har du bevis om han gjør det igjen 

Anonymkode: 043dd...682

• Liker 1
Skrevet

Jeg har mye skriftlig. Han er overlegen og tror at han har rett på alt (aldri feil), så jeg har veldig mye skriftlig. Men han er ikke dum; han skriver jo ikke ned ting som at han innrømmer at bekymringsmeldingen var en straff for at jeg ikke gjorde som han sa da han sa det. Sånne ting tar han muntlig.

Takk for rådet. Da får jeg gå som planlagt og bare vente på brevet i posten om hva enn han skal gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

1. Om du faktisk er redd ham, ikke møt til mekling. Ta kontakt med familievernet igjen og pass på at du har dialog direkte med mekler - ikke en sekretær, vær tydelig på at du ønsker separat mekling fordi du opplever far som voldelig. Om det er trusler, utskjelling eller fysisk vold er dønn irrelevant. Jeg ville sendt e-post i tillegg til å ta dette på telefon, så du har det dokumentert at du ikke motsetter deg mekling i seg selv. 

2. Han får meklingsattest uansett om du møter eller ikke og den utstedes etter første time helt uavhengig. 

3. Foreldreansvar er det svært høy sannsynlig for at han får i en rettsprosess, nesten uansett hva han har gjort. 

Utover det ville jeg tenkt at du bør ha is i magen og ikke gjøre noe særlig før det eventuelt foreligger en stevning. Utrolig mange ubrukelige foreldre - vanligvis fedre - bruker trusler om rettsprosesser for å kontrollere sin eks mer enn for faktisk å ha kontakt med barnet sitt. Ofte koker det bort i kålen. Rettsprosesser er dyre, med mindre han har så lav inntekt at han får fri rettshjelp.

Du burde kanskje vurdere å kjøpe advokatforsikring. Det koster oftest rundt en hundrings i måneden og mange får tilbud om det gjennom fagforeningen sin. For de fleste ganske unyttig, men om sannsynligheten er høy for en foreldrekonflikt i rettsvesenet kan det være kjekt. 

Skriv dagbok/logg om alt som angår barnesaken din. Kontakt dere har, tilbud fra din side, handlinger fra hans side osv. 

Anonymkode: 14e40...39e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AAAAAAAA skrev (52 minutter siden):

Hei,

Nå er jeg veldig stresset og ekstremt bekymret. Er det noen her som kan noe om fars rettigheter og familievernkontoret?

Litt historie:

Jeg fikk et barn med feil mann. Han er ikke snill mot meg; han har aldri slått, men han leker med psyken min og han vandrer over alle grensene mine inkl. noen fysiske grenser.

Han meldte meg til barnevernet med bekymring for at jeg bl.a. er rusmisbruker og jeg har latt min 1-åring leke med og spise pillene mine fra gulvet. Det er mye som har skjedd. Barnevernet har sett på oss og de har henlagt saken og de er fult klar over at denne bekymringsmeldingen var ondsinnet og falsk. (Kan jeg anmelde han for dette foresten?)

Det er så mye, men jeg vil helst ikke bli identifisert og dette er overkommet.

Nåtid:

Barnets far har sendt en forespørsel om mekling. Han har ikke foreldreansvar eller en samværsavtale. Han har nektet farskap (fikk det påvist med DNA prøve på hans initiativ), han møter ikke opp til flere av timer og avtaler som vi har hatt tidligere. Han kommer og går som han vil. Nå ber han om samværsavtale fordi det blir lettere for han å møte opp…….

Uansett. Jeg er dum. Fy f**n. Jeg er dum. Jeg har ikke forstått før nå at den eneste grunnen han har bedt om mekling er for å få meklingsbevis så han kan ta meg til domstolen og prøve å få tilbake foreldreansvaret. Jeg genuint har sittet de siste to ukene og prøvd å finne en samværsavtale som er mulig for oss og snill for han også. En mellom ting.

Litt mer om barnets biologiskefar:

Han har mange barn med mange forskjellige kvinner. Han har ingen forhold til noen av dem/oss. Han har to barn under 18 (inkludert mitt barn) og den andre ungen ser han én gang i året (hvis det). Han betaler ikke barnebidrag til oss, og til det andre barnet 2000kr når han har ork og lyst. De har en privat ordning som jeg aldri har blandet meg oppi.

Hvilke muligheter har jeg?

Han og jeg har aldri bodd sammen. Vi var sammen i en liten stund, men vi slo opp for 4/5 år siden. Dette barnet har vært hos meg og bare meg siden starten. Han har ikke møtt oss hver måned en gang. Jeg prøvde å forklare at det har ikke vært noe samlivsbrudd og at det står at første mekling time er obligatorisk ved samlivsbrudd (noe vi ikke har!). Men jeg opplever ikke helt at de lytter til meg, fordi de sier jeg fremdeles må møte opp? I tillegg til dette så har jeg bedt om å ikke måtte sitte med barnets biologiskefar da han har utøvd mye psykologisk vold mot meg igjennom årene og jeg er litt redd han. Hun på tråden spurte om han har slått, og da sa jeg «nei» og hun sa at jeg må møte opp i samme møte med han.

Hva skjer hvis jeg møter opp? Da får han meklinsbeviset? For han kommer ikke til å samarbeide for noe samvær (har jeg nå skjønt) og dette er bare for å ta meg til domstolen. Så hva skjer hvis jeg drar ned dit?

Hva skjer hvis jeg ikke drar ned dit? Hvordan kan det bli brukt mot meg?

Hva hvis jeg drar ned dit og forlanger at vi jobber med en samværsavtale over flere møter før de gir ut en meklingsattest?

Burde jeg flytte ut av kommunen som de andre mødrene gjorde? Burde jeg ta sjansen på at de rundt oss, de som skal jobbe med oss, domstol-menneskene (osv.) kan se at han ikke er god i hodet og ikke burde ha foreldreansvar og begrenset samvær?

Han burde absolutt få lov til å se barnet sitt og å ha samvær. Det synes jeg faktisk er viktig. Har vokst opp selv hvor alt jeg hadde var et bilde av en mann og det er ikke nok. Jeg står ikke i veien for det. Men samværet må være sunt og bra for barnet. Han er kjempe flott i små doser. Jeg hadde tenkt å få frem at han har potensialet til å være en flott 1-5 timers pappa, men en hel helg er kanskje for lenge - og at dette er ikke relevant per i dag da ungen er kun 1-år og vi kunne ta det opp igjen når barnet kan snakke og har egne meninger selv.

Æ! Uansett. Hva burde jeg gjøre? Møte opp? Ikke møte opp? Flytte denne mnd og betale to husleier i 3 mnd?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hadde det bare klikket litt før kunne jeg ha tenkt igjennom det selv på en mer objektiv måte, men jeg skal til mekling i morgen så hodet bare buzzer.

Hvis noen overlevde essayen min og har noen råd eller erfaringer så er jeg ekstremt takknemlig!

Ha en fin kveld 🙂

Ville tatt en samtale med advokat i ditt tilfelle. 

Anonymkode: 1da92...853

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for at han ikke får foreldreansvar er minimal. Det skal veldig mye til å ikke få det. Jeg ser ikke noen grunn til st du sksl gå gjennom en rettssak for det, stevner han deg så gir du deg.

Samvær er noe annet. Har du mulighet til å flytte ville jeg gjort det.

Anonymkode: 29bf1...073

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste "essayet" ditt, TS. Du har min medfølelse. 

Som en skriver over her, ha så mye som mulig skriftlig. Tenk at hver melding, mail og sms du sender - og ikke sender - kan brukes for eller mot deg I en potensiell rettsak. Tenk for deg selv at hver eneste mld du sender og ikke sender skal kunne leses høyt i en rettsak og du fremstår som den voksne.Nå er det ikke sikkert dere komme dit, men det teller til din fordel at du oppfører deg så eksemplarisk og samarbeidsvillig som mulig hvis det skulle ende der. En dommer slår generelt hardt ned på såkalt "foreldrefiendtligjøring" av den andre forelderen, så vær forsiktig med hvordan du ordlegger deg i meldinger. 

Det er nok svært lite sannsynlig at han får masse samvær med barnet, spesielt for en ettåring. Men en dommer vil vektlegge at barnet skal kunne ha en god kontakt med begge foreldre. Skal mye til for at en forelder ikke får dette.

Sett i lys av hans historikk lyser det jo ikke akkurat årets far da.

Anonymkode: 95d36...caa

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

1. Om du faktisk er redd ham, ikke møt til mekling. Ta kontakt med familievernet igjen og pass på at du har dialog direkte med mekler - ikke en sekretær, vær tydelig på at du ønsker separat mekling fordi du opplever far som voldelig. Om det er trusler, utskjelling eller fysisk vold er dønn irrelevant. Jeg ville sendt e-post i tillegg til å ta dette på telefon, så du har det dokumentert at du ikke motsetter deg mekling i seg selv. 

2. Han får meklingsattest uansett om du møter eller ikke og den utstedes etter første time helt uavhengig. 

3. Foreldreansvar er det svært høy sannsynlig for at han får i en rettsprosess, nesten uansett hva han har gjort. 

Utover det ville jeg tenkt at du bør ha is i magen og ikke gjøre noe særlig før det eventuelt foreligger en stevning. Utrolig mange ubrukelige foreldre - vanligvis fedre - bruker trusler om rettsprosesser for å kontrollere sin eks mer enn for faktisk å ha kontakt med barnet sitt. Ofte koker det bort i kålen. Rettsprosesser er dyre, med mindre han har så lav inntekt at han får fri rettshjelp.

Du burde kanskje vurdere å kjøpe advokatforsikring. Det koster oftest rundt en hundrings i måneden og mange får tilbud om det gjennom fagforeningen sin. For de fleste ganske unyttig, men om sannsynligheten er høy for en foreldrekonflikt i rettsvesenet kan det være kjekt. 

Skriv dagbok/logg om alt som angår barnesaken din. Kontakt dere har, tilbud fra din side, handlinger fra hans side osv. 

Anonymkode: 14e40...39e

Dette er gode råd. 

Men - om du møter på familievernkontoret til mekling eller ikke betyr INGENGTING i en evt rettssak. Det som skjer på FVK betyr heller ingenting, fordi de har ingen makt. Men de kan være velidig «overbevisende» = legge press på deg for å få deg til å godta en bedriten avtale. Dvs en avtale osm overhode ikke er til barnets beste.

jeg vil anbefale deg å ta kontakt med advokat som kan og har erfaring med familierettssaker. Da kan du få råd basert på din situasjon. Det koster noen kroner, men det er det verdt. 

Og ha is i magen. Sannsynligheten for at far kommer med tomme trussler for å presse deg er svært stor. Avent hva han gjør, ikke sett igang noe som helst på egen hånd og for all del ikke si noe om at du feks er villig til å gi han del i foreldreansvaret. DA får han mye makt over din og barnets framtid, rett og slett fordi han kan blokkere en del ting. 

Sender deg en klem, det er en tung situasjon du står i. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle tips, råd og at dere leste innlegget mitt. Dere sier mange kloke ting som jeg skal gjøre.

Skal sende dem en e-post i kveld, og ringe dem opp igjen i morgen før møtet. Jeg skal møte opp til møtet - spesielt om han får attesten uansett. Tenker å la han få vise frem hvem han egentlig er på egen hånd.

Jeg fikset advokat i graviditeten da jeg bestemte meg for at mitt barn er mitt barn uansett hva eller hvem. Så der får jeg også veiledning.

Det bare slo meg i kveld at hele denne meklingen er bare en spøk fra hans side. Og det rystet meg litt, men jeg skal ha is i magen. Har fått innvilget å dra fem minutter før han, og jeg skal ikke møte på venterommet med god tid som jeg pleier. Jeg prøver å unngå noe som helst form for alene tid med han.

Takk igjen! Dere har hjulpet mye 😊

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at familievernkontoret har null myndighet, og du velger selv hva du signerer og ikke signerer. 

De vitner heller ikke i saker for retten, spesielt ikke private søksmål (feks barneloven). 

Ta opp samtalen hos fvk! Du deltar selv på møtet, så det har du lov til! Spesielt siden fvk ikke vitner, er dette viktig slik at det ikke blir ord mot ord i retten. 

Anonymkode: 9749f...e93

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Meklingsattesten blir utstedt etter første time, uansett hva som kommer ut av timen. Men dere må mekle. Men du må ikke skrive under på noe som helst. Du kan foreslå det du mener er best. Mekleren skal tenke på barnets beste, og slik du legger det frem er det ikke å starte med annenhver helg. 

Lykke til. Håper det går bra. ❤️

Anonymkode: b4c99...5dc

AnonymBruker
Skrevet

Det er du som sitter med de gode kortene her. Jeg ville dratt på mekling og hørt hva han er ute etter, gi han en avtale og dokumenter at han ikke følger opp. Si det skal stå i avtalen at han må melde avbud x antall dager i forkant, gjør han ikke det og han ikke møter sender du melding og spør hvor han blir av. Ta screenshot av meldingene. Hvis han vil gå til retten uten å ha vert villig til å inngå en avtale/ikke møter til avtaler så har han veldig lite å stille opp med.

Anonymkode: c735f...9d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han får meklingsattest uavhengig av om du møter opp eller ikke. Men dersom du ikke dukker opp så kan han bruke det som at du ikke er samarbeidsvillig, og det er ikke bra.
Samvær må uansett trappes opp og da må den følges slavisk før det blir aktuelt med lengre samvær. Dersom han ikke har dukket opp på avtalte samvær før så kommer han nok ikke til å gjøre det i fremtiden heller.

Hvorfor ønsker du ikke at han skal ha foreldreansvar? Det skal noe helt ekstremt til for å miste foreldreansvaret. 

Anonymkode: af784...9ef

Gjest ZarahSweet
Skrevet

Hadde iallefall krevd barnebidrag via NAV fra barnet ble født.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke møtt til familievernkontoret.  Ser ikke poeng. Han får nok foreldreansvar uansett hvis han går for det og det er hans rett som far, så det der er bare tull. Jeg hadde nok søjt bidrag gjennom nav nå i dag, med en gang.  Hvorfor har du ikke gjort det? Så hadde jeg gjerne godtatt en fornuftig samværsavtale som han har satt og sendt gjennom advokat eller noe annen myndighet. Med en fornuftig opptrapping til ish 50/50 gjennom flere år. Gjerne tinglysing hvis det er mulig eller noe. Og følge den, notere hver gang han møter ikke møter, og leve med det hvis avviksprosent er under 10%.

Anonymkode: f5d2c...cf3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Husk at familievernkontoret har null myndighet, og du velger selv hva du signerer og ikke signerer. 

De vitner heller ikke i saker for retten, spesielt ikke private søksmål (feks barneloven). 

Ta opp samtalen hos fvk! Du deltar selv på møtet, så det har du lov til! Spesielt siden fvk ikke vitner, er dette viktig slik at det ikke blir ord mot ord i retten. 

Anonymkode: 9749f...e93

Dette er viktig å være klar over! 

FVK er et veiledende organ som alltid vil fungere som en mekler for å få partene til å komme overens. De vil aldri ta parti (og risikere at den andre part ikke møter opp for ettertiden). De vil gjøre alt i sin makt for at partene kommer til enighet og de bryr seg lite eller ingenting om ene parten oppfører seg helt uakseptabelt. Dersom en udugelig far etter mye frem og tilbake få mor med på at han skal ha 50/50 for å unngå å betale barnebidrag vil familievernkontoret juble og dele kake på personalrommet fordi at denne vanskelige saken ble løst og partene kom til enighet. Dette til tross for at de vet at far ikke har fulgt opp tidligere avtaler og heller ikke vil gjøre det nå. I TS sitt tilfelle er FVK bortkastet tid og hun vil garantert bli den tapende part i saken hos FVK så lenge barnefaren står på sitt, noe han garantert vil gjøre når ingen grensesetter han. Det vil heller aldri kunne gis råd på FVK, kun veiledning og ofte villedning når en av partene ikke samarbeider og den andre parten må gi etter helt til den vanskelige parten er fornøyd og har fått det som hxn vil. 

Jeg vil råde TS til å kontakte advokat. Mest sannsynlig har TS rett på fri rettshjelp i.f.m. med dette. Spør evt FVK hva innkallingen gjelder og la advokaten svare FVK direkte på dette så de kan videreformidle til barnefaren. Han har ikke betalt bidrag siden fødselen og er heller ikke involvert i barnets liv. Saken er soleklar for rettsvesenet, men ikke for FVK, dessverre. FVK kan lett akseptere at barnefaren tvinger frem avtaler om at han skal betale mindre bidrag enn barnet er berettiget ut fra lovverket. FVK er en svada vits for tilfeller som TS beskriver, dessverre. Når det er sagt fungerer FVK greit for de mange som har utfordringer med å ta den andres perspektiv i en så viktig og vanskelig sak som barna er for de aller fleste. Mange fornuftige folk går i vranglås og trenger hjelp til å få en grei dialog og gode løsninger. Noen klarer dette greit, andre trenger mer hjelp, mens for mange fungerer ikke FVK i det hele tatt. Det er viktig å avklare om FVK har mandat til å kunne hjelpe deg eller ikke om du skal gå dit. For TS sitt tilfelle tenker jeg FVK vil gjøre mer skade enn nytte, men om hun likevel velger å møte opp håper jeg hun er klar på at hun ikke vil signere på noe som helst av avtaler hun ikke selv er enig i. Skal hun gå dit bør det være for å få på plass avtaler som gagner barnet og henne selv, ikke barnefaren. Her vil barnebidrag være en viktig sak å legge frem. 

Anonymkode: 28457...103

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde overvåket samvær via et krisesenter. Dette fordi jeg rett og slett var redd for barnets far etter lang tid med psykisk vold. Det var samvær en gang i uka, hvor jeg oppholdt meg på et annet rom.

Barnet har rett til samvær med far, selv om jeg syntes det rett og slett var jævlig. Var FV-kontoret som organiserte slik at samværene til å begynne med var der de var.

Nå har det gått en god del år, og barnet har normal samvær med far. Jeg har ikke kontakt med faren utenom levering/henting av barn.

Han har ikke foreldreansvar, og har heller ikke søkt om det (ennå).

Anonymkode: 35168...45d

Skrevet

Takk for all hjelp, støtte og gode råd.

Jeg dro på møtet da både min advokat og barnevernet har oppfordret meg til å dra. Dessuten så har jeg ikke noe i mot å ha en samværsavtale som er gunstig for barnet (og meg for den sak skyld). 

De (FVK) var veldig tydelig på at lydopptak var ikke greit. Og mye av det dere sier var riktig. Det var ikke noe vinn med dette møtet. Signerte ingenting.

Barnets biologiske far presenterte frem det at han ønsker 50/50 foreldreansvar (jeg har 100% foreldreansvar) og han ønsker bl.a. overnatting fra fredag til søndag annen hver uke. Mind you at ungen er 15 mnd og han har aldri en gang skiftet bleie eller gjort noe som helst av omsorgen. Dessuten, barnet er ikke kjent med far og en slik avtale hadde vært traumatisk for eldre barn også. Noe jeg så klart nevnte og da sa han at «Jeg har aldri sagt at mor ikke kan komme å overnatte også. De kan ta soverommet og jeg sover gjerne på sofa i stua.» Jeg trodde jeg skulle eksplodere. FVK menneskene nikket og syntes det hørtes bra ut!

Han ønsker at jeg skal bli med for å passe på ungen så han kan leke pappa. Noe jeg sa høyt også (bare litt mer diplomatisk forhåpentligvis). Videre så nevnte jeg at møtene er mellom barn og far. Jeg er ikke pliktet til å delta på noen av møtene og med vår historikk og toksiske forhold (psykisk vold og annet) så er det noen andre (mitt valg) som kommer til å være barnets følgevenn.

Da ble barnefar sint. Så han reiste seg opp og dro. Møtet varte i nesten 25 minutter. Han fikk meklingsattesten sin da, så han er vel fornøyd med det.

** Barnebidrag.

Mannen var veldig tydelig i graviditeten at han ikke skulle ha noe med oss å gjøre. Og han skal ikke betale et øre i barnebidrag. Han lot oss være i fred så jeg lot han være i fred også. Det var ikke en ofring en gang fra min side.

Jeg vet ikke om «redd» er riktig ord, men jeg er redd han. Han har potensialet til å være en flott person, men han kan også lage helvete på jord. Han kan bryte deg ned psykologisk enten ved å være en dust eller ved å konstant sette press til det sier knekk. Jeg turte ikke å gå imot hans ønsker om å ikke betale barnebidrag.

Etter BV hendelsen har jeg forstått at det er ikke noe håp om å ha det fredelig uansett så jeg har sendt inn til NAV om barnebidrag osv. Så det er i prosessen.

** Foreldreansvar.

Han har flere barn fra før av og han har laget mange problemer for de barna (og mødrene) hvor han har hatt foreldreansvar.

Barn nr. 3 ble brukt som brikke og måtte høre på hvor forferdelig hennes mor var. Hvor syk i hode moren hennes var. Hun måtte bli med å se på han trene (han var trene gæren) fordi han ikke klarte å gi henne alders riktige aktiviteter. Hun endte opp med å slite psykisk og moren hennes prøvde å få datteren en psykolog, men faren nektet. Dette endte opp med at hun fullførte ikke ungdomsskolen, selvskading, selvmordstanker, klarer ikke å holde på en jobb og hun er i et forhold med en yngre versjon av hennes far.

Barnefaren har nektet bankkort, pass, dansing og andre fritidsaktiviteter. Moren til et av de andre barna tok foreldreansvaret og flyttet helt til andre enden av landet for å komme seg unna.

Dette er noen av de tusen grunnen til at jeg ikke ønsker at barnets biologiskefar skal ha noe form for foreldreansvar. Har snakket med advokaten min, så jeg er fult klar over at om han søker om foreldreansvar så får han det mest sannsynlig. Ting han har gjort i fortiden er tydeligvis  ikke en indikasjon på hva han kommer til å gjøre i fremtiden. 

** Uansett!

Tusen takk for råd og hjelp for dette møtet. Får bare vente på innkalling fra advokaten hans nå. Ha en fin dag videre!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AAAAAAAA skrev (15 timer siden):

Jeg har mye skriftlig. Han er overlegen og tror at han har rett på alt (aldri feil), så jeg har veldig mye skriftlig. Men han er ikke dum; han skriver jo ikke ned ting som at han innrømmer at bekymringsmeldingen var en straff for at jeg ikke gjorde som han sa da han sa det. Sånne ting tar han muntlig.

Takk for rådet. Da får jeg gå som planlagt og bare vente på brevet i posten om hva enn han skal gjøre. 

Du har lov til å ta opp samtaler du selv er en del av.. Det hadde jeg startet med i dette tilfellet. 

Anonymkode: 4ffd5...34d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tips om å skrive "dagbok". Ser du har en del skriftlig, men dette er til de tingene som er muntlig. Etter han har sagt noe, så skriver du det i en loggbok som du daterer alt du skriver. Da har du en slags dokumentasjon på det som har blitt sagt også som er mer konkret siden du har datert det. 

Fvk er mest opptatt av her og nå, og det som har skjedd før spiller ingen rolle. Var gjennom en runde der ifm jul. Barnefar har ikke hatt noe ønske om ferier eller helligdager tidligere, men med ny kjæreste ble jul veldig viktig. Jeg kom ingen vei med at tidligere har ikke vanlig samvær blitt fulgt opp, og mer samvær i ferier og deling av feiringer har aldri blitt fulgt opp. 

Anonymkode: b8086...46c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...