AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #1 Skrevet 22. april 2024 Legen min henviste meg til DPS, og så fikk jeg time om to måneder. Men det står "utredning" på timen. Er det slik at jeg nå er inne og kommer til å få hjelp, eller kommer det helt an på hva denne utredningen ender med? Kan de f.eks si at jeg ikke er syk nok? Jeg trodde jeg var inne i systemet nå og skal få psykolog, men ble brått litt usikker. Anonymkode: d8af9...dad 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #2 Skrevet 22. april 2024 Jeg har aldri opplevd å få utredning, uten å få behandling etter utredningen er over. Men det kan jo ende med at de konkluderer med at diagnosen din kan behandles av lavterskel tilbud i kommunen. Rett til utredning er ikke det samme som rett til behandling. Anonymkode: a7cf0...090 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #3 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Legen min henviste meg til DPS, og så fikk jeg time om to måneder. Men det står "utredning" på timen. Er det slik at jeg nå er inne og kommer til å få hjelp, eller kommer det helt an på hva denne utredningen ender med? Kan de f.eks si at jeg ikke er syk nok? Jeg trodde jeg var inne i systemet nå og skal få psykolog, men ble brått litt usikker. Anonymkode: d8af9...dad Du skal gjemte utredning og du kan risikere å ikke bli tilbudt videre behandling. Og når det er sagt så er det greit at du er klar over at det er ingen automatikk i at du får en psykolog som behandler. På Dps jobber forskjellige ulike yrkesgrupper og du får tildelt den behandleren som de mener passer best. Anonymkode: 92481...3b2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #4 Skrevet 22. april 2024 Første samtale er kun en vurderingssamtale, så de kan si til deg at utredning ikke er nødvendig. Du er heller ikke garantert en psykolog som behandler. Anonymkode: 3bf16...adf
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #5 Skrevet 22. april 2024 Du skal først til utredning for å sette diagnose og få en bedre forståelse av hva du trenger hjelp til. De brukte vel fire oppmøter og ca 8 timer totalt for å sette min diagnose. Så sendte de meg videre til DPS som også skulle vurdere om jeg trenger videre behandling etter diagnosen. Jeg har nå fått brev om at jeg har fått innvilget behandling hos dps, men har ikke fått time enda. Det går frustrerende sakte! Anonymkode: 192e8...2af 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #6 Skrevet 22. april 2024 Takk for svar alle. Jeg tenkte automatisk at jeg hadde fått tildelt psykolog nå (det står jo hvem som skal ha utredningen), men hvis jeg forstår rett så er det altså ikke sikkert? ts Anonymkode: d8af9...dad
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #7 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skal først til utredning for å sette diagnose og få en bedre forståelse av hva du trenger hjelp til. De brukte vel fire oppmøter og ca 8 timer totalt for å sette min diagnose. Så sendte de meg videre til DPS som også skulle vurdere om jeg trenger videre behandling etter diagnosen. Jeg har nå fått brev om at jeg har fått innvilget behandling hos dps, men har ikke fått time enda. Det går frustrerende sakte! Anonymkode: 192e8...2af Men hvor fikk du satt din diagnose? Siden du skriver du ble sendt videre til DPS? Anonymkode: d8af9...dad
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #8 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar alle. Jeg tenkte automatisk at jeg hadde fått tildelt psykolog nå (det står jo hvem som skal ha utredningen), men hvis jeg forstår rett så er det altså ikke sikkert? ts Anonymkode: d8af9...dad Nei, det er ikke sikkert. Behandleren som står i innkallingsbrev er h*n som skal gjennomføre utredningen. Det betyr ikke at du har rett på videre behandling. Anonymkode: 3bf16...adf 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #9 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvor fikk du satt din diagnose? Siden du skriver du ble sendt videre til DPS? Anonymkode: d8af9...dad Dps det også. Det var så fullt ved min lokale dps at en annen dps fikk jobben med utredning og diagnose. Så skal jeg tilbake til den lokale dpsen for behandling. Er litt tullete, men sånn er det når det er fullt. Anonymkode: 192e8...2af
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #10 Skrevet 22. april 2024 Nei du har ikke fått tilbud enda. Du skal inn til utredning først. Anonymkode: de57a...774
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #11 Skrevet 22. april 2024 Takk alle, nå skjønner jeg. Greit å vite så jeg har realistiske forventninger. Men bare av ren nysgjerrighet, finnes det mennesker som ikke engang kommer inn på utredning? At de får avslag allerede der, eller får de fleste utredning og så avslag? Jeg synes egentlig det var litt rart jeg fikk time skjønner dere, fordi jeg har hørt om så mange som ikke får hjelp. ts Anonymkode: d8af9...dad
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #12 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk alle, nå skjønner jeg. Greit å vite så jeg har realistiske forventninger. Men bare av ren nysgjerrighet, finnes det mennesker som ikke engang kommer inn på utredning? At de får avslag allerede der, eller får de fleste utredning og så avslag? Jeg synes egentlig det var litt rart jeg fikk time skjønner dere, fordi jeg har hørt om så mange som ikke får hjelp. ts Anonymkode: d8af9...dad Tror vel flertallet får avslag, er dessverre alt for dårlig kapasitet, som med alt annet i helsesektoren. Jeg var pasient ved BUP som tenåring, og er nå pasient ved DPS for andre gang, har blitt avvist en gang. Legens formulering og historikk i henvisningen, er svært viktig. Men så er det også mange som blir henvist for "lettere" plager som feks lett depresjon, angst eller søvnvansker, som kan behandles gjennom lavterskel tilbud i kommunen, eller av fastlegen. Anonymkode: a7cf0...090
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #13 Skrevet 22. april 2024 Jeg ble kalt inn til samtale, fikk beskjed om at de ikke hadde samtaler med psykolog lenger.. takk liksom. Anonymkode: b2e0f...0b0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #14 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk alle, nå skjønner jeg. Greit å vite så jeg har realistiske forventninger. Men bare av ren nysgjerrighet, finnes det mennesker som ikke engang kommer inn på utredning? At de får avslag allerede der, eller får de fleste utredning og så avslag? Jeg synes egentlig det var litt rart jeg fikk time skjønner dere, fordi jeg har hørt om så mange som ikke får hjelp. ts Anonymkode: d8af9...dad I min region er det i følge min fastlege 2 av 3 som får avslag på henvisningen. Dvs at de ikke får utredning. på dps er du ikke sikret psykolog, det kan hende du får sykepleier eller sosionom. Den som utreder deg er ikke nødvendigvis personen som vil være din behandler. Anonymkode: 8d6e7...b77 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #15 Skrevet 22. april 2024 Du får vel først en inntakssamtale hvor de vurderer om de kan hjelpe også får du evt tilbud deretter. Jeg var på utredning i høst og da diagnosen ble satt var det rett ut. Fikk Asperger diagnose og det finnes det ikke behandling for. Anonymkode: f726e...7f1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #16 Skrevet 22. april 2024 I mitt tilfelle fikk jeg tildelt psykolog hos DPS, og hun brukte tre-fire måneder på å utrede meg (time ukentlig). Så gikk jeg rett over i behandlig hos henne, det gikk helt sømløst fra utredning til behandling. Anonymkode: 96681...191
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #17 Skrevet 22. april 2024 Jeg fikk kun utredning og anbefaling om å gå rett i privat gruppeterapi. Anonymkode: 72422...6ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå