Gå til innhold

stasjonære eller laptop -hva er best?

Hva har og bruker du?  

14 stemmer

1. 1. Hva har og bruker du?

• Laptop
      5
    • Stasjonær
      2
    • Begge deler
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet

oioioi! når har søstera mi virkelig rotet det til oppe i hodet mitt...

Jeg driver å sparer til en stasjonær pc, har aldri ønsket meg en bærbar og har tenkt som så at hvis jeg skal ha det så får det komme som nr 2. (hvis jeg noen sinne får råd til å faktisk ha to da..)

Men så her om dagen pratet jeg med søs da, hun mener at det er bortkastet å å ha en stasjonær! hennes argumenter: -siden jeg er student så er det greit å ha en bærbar så jeg kan ta den med på skolen, og at den er like enkel (bedre mente hun faktisk..)å ha med å gjøre over tid som en stasjonær. Hun argumenterte også med at du kunne få like bra minne, like bra lyd og like bra skjermkort, og det var jo bare å kjøpe en ekstra ekstern mus.

Jeg mener nå at joda, greit å kunne ha den med, men orker jo ikke sitte med liten skjerm og lite tastatur i 4-5 timer i strekk å jobbe!! Dessuten så er det enklere å fikse/forbedre en stasjonær enn en laptop! En bærbar må du jo nesten ha inn på service om det skjer noe galt med den!! Og skal jeg først kjøpe masse ekstrautstyr som tastatur og mus, og høytalere osv. så er det vel like greit å holde seg til den stasjonære?

Det er jo ikke akkurat sånn at jeg bare kan kjøpe begge deler eller en ny en om 2mnd. så derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve å finne ut av dette!

Så det jeg lurer på her inne er egentlig:

Hva har dere og hva argumenterer dere sterkest for? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg har alltid tenkt det samme som deg, men etter at vi fikk den bærbare vi har nå, så kommer jeg aldri til å ønske meg stasjonær igjen.

Hva skal du med høyttalere og ekstern mus? Du trenger det ikke. Bare pass på å kjøpe deg en med bra touchpad (scroller på touchpaden er essensielt). Liten skjerm har du heller ikke lenger, hvis du ikke kjøper en dårlig modell.

Når det gjelder maskinvare, så kjøp med det du trenger med det samme, når du har pc'n til normalt bruk, så behøver du faktisk ikke å oppgradere den så veldig ofte. Veldig mange steder kan du skreddersy pc'n til ditt bruk.

(Har en Dell Inspiron hvis det har noe å si)

Skrevet

Et argument til for laptop er at du kan kjøpe en ekstra skjerm og tastatur til å ha hjemme for å koble til. Bare pass på at du har et skjermkort som støtter bra nok oppløsning (iBook er f eks ikke så bra på det området).

Har bare stasjonær selv, men savner egentlig å ha en bærbar...

Skrevet

Da flytter jeg Collargol :ler:

Jeg har en iBook G4 (bærbar) som skal brukes til studier.Derfor må jeg ha den med meg både på skolen og hjem igjen så hos meg sa det seg egentlig selv. Nå har jeg en 14 tommers skjerm så egentlig er den grei nok, men planen er å kjøpe et ekstern skjerm til å koble på iBooken hjemme.

Jeg er meget fornøyd med min  :smilbla:

Skrevet

Jeg er også blitt laptop-frelst etter at jeg fikk meg en i høst. Jeg bruker ikke den stasjonære pc'en vår lengre i det hele tatt - ikke når jeg skal sitte lenge å jobbe med skolearbeid engang.

Kjøpte med ekstern mus, men den har jeg omtrent ikke brukt. Når jeg ble vant til musen på laptopen er det ikke noe problem.

Skjerm kan du få like bra og stor på en laptop, og ekstra tastatur ser jeg heller ikke nødvendigheten av.

Det store plusset er for meg at jeg kan ta den med meg. Jeg kan nå sitte i sofaen og se på tv og surfe på nettet samtidig. Veldig greit! Å kunne ta den med på skolen er også et kjempepluss.

Så det kommer nok aldri til å bli en stasjonær pc på meg igjen nei :)

Gjest -eline-
Skrevet

Alt til sitt bruk.

Jeg har selv en liten iBook (12"), kjempekjekk sak, tar ikker særlig mye mer plass enn en A4-blokk og jeg kan ta den med meg hvor jeg vil (hovedårsaken til at jeg ikke vil ha en større bærbar). Som student er denne ypperlig, men maskina er ikke kraftig nok til å jobbe heftig med rendringer og presentasjonplakater i A0++ size i Illustrator, så jeg må fremdeles på universitetet og bruke G5-ene der. Dessuten er skjermen liten, man blir vant til den, og man kan, om man har råd/plass (det er desverre det siste som mangler her), investere i ekstern skjerm (funker på ibook og, men det er speiling av skjermen ikke dual-screen med mindre du ikke "hacker" litt).

Plusset med en stasjonær maskin er at du kan lett oppgradere denne, du får større harddisk, det er lettere å sette i mer minne, du kan bytte ut deler etterhvert. Større skjerm er og et pluss. Dessuten kan denne stå permanent oppkoblet mot anlegg/tv slik at man kan spille musikk/film etc uten så mye omkobling :)

Tror jeg kommer til å ha både bærbar og stasjonær senere, men så lenge jeg er student så vil jeg nok kjøpe bærbar.

Skrevet (endret)

Vi har begge deler (tre stasjonære og en bærbar), men jeg bruker bare stasjonær. Samboeren min jobber innen IT og mener at stasjonære som oftest er best. Bærbare PC'er har generelt tregere disksystem, er vanskeligere å oppgradere og så må man bruke processorer som ikke bruker så mye strøm (og de går dermed ikke så fort). Ellers er de jo også dyrere i innkjøp (og hvorfor betale mer for mindre?). De bruker forøvrig bærbare PC'er på jobben, men ingen gidder sitte ved en relativt liten skjerm og et knotete tastatur over lang tid så de bruker alle egen skjerm, tastatur og mus utenom. Jeg skjønner at det er praktisk å kunne ta den med seg, men ærlig talt ser jeg ikke helt det store med å ta med PC'en i senga eller foran TV'en. Det er definitivt ikke verdt det.

Endret av Arkana
Skrevet

Ser det er delte meninger her også, selv om det heller endel mot bærbar fortsatt.

Jeg ser absolutt fordelen med å kunne ha den i sofaen, i senga og med meg på skolen, men da kan man vel si at de eneste reelle positive argumentene for en laptop er akkurat det at den er bærbar??

Noe som sikkert ikke er så vits i å fortelle så mye om her er at jeg også kanskje må ha en del tung programvare på den maskinen etterhvert -studerer til Interiør arkitekt og mye data jobbing senere utover i studiene, men trenger nødvendigvis ikke å tenke på det før iallefall om ett år!

Skrevet

Har bærbar, og skjønner ikke hvorfor folk fremdeles kjøper stasjonære pcer, bortsett fra pris. Når det gjelder minne på harddisk er det da bare å kjøpe en ekstern harddisk og plugge i. Eksternt tastatur og mus er også enkelt å koble til.

Man trenger ikke noen egen kontorpult til en bærbar pc, bare å sette den i en hylle når den ikke er i bruk.

Skrevet

Vi har 4 bærbare og 1 stasjonær, og den stasjonære er vel egentlig bare der som lagringsplass. (For alt vi hadde før vi fikk bærbare.) Den største fordelen er at de er mobile og tar liten plass.

Hvis du investerer i en god bærbar vil du kunne få en stor skjerm og dessuten ha plass til programvare. Mannen studerer animasjon og design, og den bærbare er bra nok for han.

Gjest -eline-
Skrevet
Noe som sikkert ikke er så vits i å fortelle så mye om her er at jeg også kanskje må ha en del tung programvare på den maskinen etterhvert -studerer til Interiør arkitekt og mye data jobbing senere utover i studiene, men trenger nødvendigvis ikke å tenke på det før iallefall om ett år!

Har du råd til å kjøpe en _skikkelig_ bærbar (nå snakker jeg ikke om en til 5999,- på Elkjøp) med godt med plass og mye minne så vil denne fungere supert til å bruke under studiet. Er lurt å tenke på dette med en gang da du helt sikkert ikke vil kjøpe ny maskin hvert år!

Jeg studerer interiørdesign og har overlevd de siste 2,5 årene med min iBook, har oppgradert minne til 640 MB (som er maks), har 40GB disk. Kun 12" skjerm, men valgte dette bevisst da jeg ville ha en maskin som var skikkelig bærbar og jeg kunne ta med meg i hvilken som helst veske. (hadde en 15" før) Supert å kunne ta med meg maskina på veiledninger, til å jobbe på mellom forelesninger og siden jeg bor i utlandet er det supert å kunne ta den lett med meh hjem.

Det går helt greit, men merker at jeg ikke har nok minne. Kompliserte 3D-tegninger (VectorWorks/ArchiCAD) og rendringer (Artlantis) går tregt, det funker, photoshoparbeid går greit, merker at maskina tar sin tid å lagre presentasjonsplakater (A0++ 150dpi), og illustrator i samme format har jeg gitt opp da dette krever mye mer minne enn jeg har på maskina mi. Så det siste året har jeg gjort mye arbeid på skolen.

Det jeg savner på bærbaren er større disk (har ekstern disk og som er rimelig full), jeg tar mye bilder i fullkvalitet i tillknyttning til studiet, så disse tar endel plass. Større skjerm enn det du får på bærbare er nesten et must skal man tegne større tekniske tegninger, jeg har ikke plass til en på hybelen, så jeg sitter enten på universitetet eller klarer meg med 12" og ekstern mus hvis jeg _må_ (eneste gangen jeg bruker ekstern mus).

Så skal du ha bærbar: husk nok minne (minimum 1024MB vil jeg si), stor disk (120GB) og ekstern skjerm. Jeg anbefaler heller 12" og ekstern skjerm enn 15"...Mye lettere å dra med seg til skolen :)

Gjest -eline-
Skrevet

En ting jeg glemte å si: husk å kjøp maskin slik at du kan oppgradere feks minne om et år eller to. Maskina mi har kun 128MB innebygget minne (kjøpte den "brukt" slik at jeg ikke hadde noe valg), og kun en ekstra port, slik at da jeg oppgraderte den måtte jeg fjerne den ene minnebrikka. Så kjøp maskin med mulighet til å legge på ekstra minne uten å ta ut det som står der allerede.

Skrevet

Etter å ha lest alle innleggene her (og spesielt de til eline) så står det mye bra her.

Jeg har to bærbare, en med 12" skjerm som får plass i en håndveske og brukes til å ta notater på forelsninger, og en større (og dyrere) bærbar maskin som jeg er veldig fornøyd med og bruker til skolearbeid, nedlasting av ting og internett. Jeg har også en stasjonær pc som brukes til å spill og sånt. Det jeg har merket er at den stasjonære er mye bedre på spill den går raskere. Alle kommer fra hewlett packard (hp) :) Alle er satt opp i et nettverk, så lagringsplass har ikke vært noe problem.

Skrevet

Stasjonær, helt klart. Jeg har hatt to laptoper og har nå stasjonær, og jeg går ikke tilbake til laptop med det første. Jeg kjøpte laptop som student av samme grunn som deg: kunne ta med på skolen, jobbe i senga eller i en kosestol etc. Hvor ofte skjedde det? Aldri på skolen og bare et par ganger vekk fra en pult, stort sett stor den der som en dårlig versjon av en stasjonær.

Skrevet

Kommer helt an på hva du skal bruke den til.

Hvis du skal surfe på internett og bruke Office-produkter, så holder det lenge med en bærbar med litt futt.

Skal du gjøre mer minne-krevende ting, så vil det bli en god del dyrere med en bærbar maskin enn en stasjonær.

Jeg er utvikler. Jeg har en bærbar maskin som er greit nok utstyrt til mitt bruk, som er ganske minneintensivt. Har en stasjonær maskin hjemme, med bedre harddisk og dobbelt så mye minne, til flere tusen kroner mindre. Jeg skulle heller hatt en stasjonær på jobb, og hatt en litt dårligere laptop til evt. kundebesøk.

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...