Gå til innhold

Lønn universitetslektor? Under 600?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

750 ville du ikke fått i en universitetslektorsstilling hos oss. Det er en grunn til at mange rømmer fra akademia nå. De får jo bedre betalt andre steder. I tillegg får de regulert arbeidstid, hos oss er det særlig uavhengig stilling som gjelder, og da får du ikke overtid.

Anonymkode: 5645d...cde

Ville aldri fått 750k her heller, med mindre man er lege eller tannlege, kanskje. 
Vi har ikke særlig uavhengig stilling, men vi kan uansett ikke skrive overtid med mindre det er avtalt på forhånd, og det skal MYE til før man får det. Jeg har fått det én gang på 6 år, og det var fordi ledelsen var helt desperate. 

Anonymkode: 8d49e...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Snakket litt med tillitsvalgte idag, og var ikke noe positivt han kom med.. Først spurte han meg om det var slik at jeg ikke vurderte jobben dersom det bare var noe høyere enn stipendiatlønnen. Deretter fortalte han at lønnen var plassert i stillingskode 1009 og "ikke mer å gjøre med det" 😑

Anonymkode: e5d59...02f

Hva er tilbudet du har fått?

Mvh universitetslektor i stillingskode 1009 og drøyt 700.000 i årslønn

Anonymkode: ed956...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Med disse lønnsbetingelsene, hvorfor i alle verden orker u.lektorer å velge akademia? Er jo mildt sagt nesten litt dumt... Jada, bortsett fra "engasjement" osv da, men det betaler dessverre ikke regninger 

Det er jo nettopp det som gjør at folk rømmer fra akademia, da! Lønnsnivået opp, men i mange år har de sluppet unna å betale folk mer fordi de tross alt har klart å få tak i folk. Gjennom frihet i jobben, faglig utvikling, løfter om forskningstid. Dette har da veid tyngre enn lønn. Men nå som økonomien er så stram forsvinner friheten og den faglige utviklingen i produksjon, produksjon, produksjon. Og hva er igjen da? Ingen ting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Snakket litt med tillitsvalgte idag, og var ikke noe positivt han kom med.. Først spurte han meg om det var slik at jeg ikke vurderte jobben dersom det bare var noe høyere enn stipendiatlønnen. Deretter fortalte han at lønnen var plassert i stillingskode 1009 og "ikke mer å gjøre med det" 😑

Var det en utlysning? Hva sto det i den? Sto det et lønnsspenn i den?
At du må ansettes som universitetslektor nå stemmer nok. 
Jeg vet med sikkerhet at universitetslektorer forhandler om lønn hos oss, både ved midlertidig og fast ansettelse, og at det er mulig å forhandle opp lønna (men ikke et stort lønnshopp, det går ikke). Men jeg vet jo ikke hvordan det er hos dere. Hvilken lønn har du fått tilbud om?

Det er også et spørsmål hvor desperate de er, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var det en utlysning? Hva sto det i den? Sto det et lønnsspenn i den?
At du må ansettes som universitetslektor nå stemmer nok. 
Jeg vet med sikkerhet at universitetslektorer forhandler om lønn hos oss, både ved midlertidig og fast ansettelse, og at det er mulig å forhandle opp lønna (men ikke et stort lønnshopp, det går ikke). Men jeg vet jo ikke hvordan det er hos dere. Hvilken lønn har du fått tilbud om?

Det er også et spørsmål hvor desperate de er, selvsagt.

Ts

Til deg og du som skrev du var u.lektor lenger oppe; det er ingen utlysning. De ga meg tilbud om jobben fordi de ønsker å beholde meg etter doktorgraden (jeg er nok ikke veldig spesiell eller uerstattelig av den grunn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 710 000 som lektor. En av mine kollegaer som akkurat har fått førstekompetanse tjener nå 715 000…. Lønnsopprykket tar utgangspunkt i hva du hadde da du gikk ut i stipendiatstilling, så det lønner seg ikke akkurat. 

Anonymkode: 2f734...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo nettopp det som gjør at folk rømmer fra akademia, da! Lønnsnivået opp, men i mange år har de sluppet unna å betale folk mer fordi de tross alt har klart å få tak i folk. Gjennom frihet i jobben, faglig utvikling, løfter om forskningstid. Dette har da veid tyngre enn lønn. Men nå som økonomien er så stram forsvinner friheten og den faglige utviklingen i produksjon, produksjon, produksjon. Og hva er igjen da? Ingen ting. 

Faglig frihet er virkelig på vei ut ja. Det har blitt et enormt fokus på søknadsskriving i håp om å få inn eksterne midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ts

Til deg og du som skrev du var u.lektor lenger oppe; det er ingen utlysning. De ga meg tilbud om jobben fordi de ønsker å beholde meg etter doktorgraden (jeg er nok ikke veldig spesiell eller uerstattelig av den grunn)

Jeg spurte om utlysning fordi hvis det hadde vært en utlysning, hadde de vært bundet av innholdet i den. 

Hva er planen din videre? Vil du bli i akademia? Da bør du (dessverre) si ja selv om du er misfornøyd med lønna (likevel bør du forhandle!). De har ikke lov til å gi deg fast stilling uten å lyse den ut, og innen den tid har du forhåpentligvis disputert OG skaffet deg nok undervisningserfaring til å ha førstekompetanse (og danke ut andre søkere…). Du vil trenge undervisningserfaring og annen erfaring du kan plukke opp som universitetslektor i den søknadsprosessen. Hvis du ikke vil bli i akademia, trenger du jo ikke godta universitetslektorlønn, da kan du søke deg bort med en gang. 
Men som sagt: Lønn for universitetslektorer varierer VELDIG. På min arbeidsplass er det et spenn på flere hundre tusen kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Faglig frihet er virkelig på vei ut ja. Det har blitt et enormt fokus på søknadsskriving i håp om å få inn eksterne midler.

Ja. Og «produksjon» av kandidater og studiepoeng. Vi har sterke insentiver for ikke å stryke ut studenter, og det mener jeg er et kjempeproblem. Vi syr allerede puter under armene deres. Skal vi nå slippe gjennom hva som helst for å unngå å miste jobben? 🤷🏻‍♀️ 

Universitetenes funksjon er i ferd med å bli helt utradert av blåruss og elendige budsjetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spurte om utlysning fordi hvis det hadde vært en utlysning, hadde de vært bundet av innholdet i den. 

Hva er planen din videre? Vil du bli i akademia? Da bør du (dessverre) si ja selv om du er misfornøyd med lønna (likevel bør du forhandle!). De har ikke lov til å gi deg fast stilling uten å lyse den ut, og innen den tid har du forhåpentligvis disputert OG skaffet deg nok undervisningserfaring til å ha førstekompetanse (og danke ut andre søkere…). Du vil trenge undervisningserfaring og annen erfaring du kan plukke opp som universitetslektor i den søknadsprosessen. Hvis du ikke vil bli i akademia, trenger du jo ikke godta universitetslektorlønn, da kan du søke deg bort med en gang. 
Men som sagt: Lønn for universitetslektorer varierer VELDIG. På min arbeidsplass er det et spenn på flere hundre tusen kroner. 

Ts

Når det ikke er en utlysning og dermed ikke et spesifikt lønnsnivå formidlet, står arbeidsgiver "sterkere" til å tilby meg dårligere lønn?

Vanskelig å vite hva jeg skal gjøre når det varierer sånn fra institusjon til institusjon. Men ja, ønsker å fortsette primært med forskning, og det blir fint med noe undervisningserfaring. Kanskje jeg kan ta en mindre stilling som u.lektor for å få denne erfaringen, og fylle opp til en full stilling gjennom en annen jobb 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn fra sidelinjen langt unna akademia,  tenker jeg at å ha hatt en stilling som universitetslektor er veldig bra på en cv. Det er litt pondus over det. Jobb i private kan du få senere og veldig bedre lønn.

Anonymkode: 139e5...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Når det ikke er en utlysning og dermed ikke et spesifikt lønnsnivå formidlet, står arbeidsgiver "sterkere" til å tilby meg dårligere lønn?

Vanskelig å vite hva jeg skal gjøre når det varierer sånn fra institusjon til institusjon. Men ja, ønsker å fortsette primært med forskning, og det blir fint med noe undervisningserfaring. Kanskje jeg kan ta en mindre stilling som u.lektor for å få denne erfaringen, og fylle opp til en full stilling gjennom en annen jobb 🤷‍♀️

Nei, jeg tenkte mer om de hadde et lønnstak pga en utlyst stilling. 
Pga elendig økonomi og økonomiske insentiver for studiepoengproduksjon, ikke forskningsproduksjon, er det mange universiteter som kniper ned på forskningstiden til ansatte nå. Det vil bli meget få rene forskningsstillinger. Så å skaffe seg undervisningserfaring blir viktig hvis du tenker å bli i akademia. Hva var lønnstilbudet ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er tilbudet du har fått?

Mvh universitetslektor i stillingskode 1009 og drøyt 700.000 i årslønn

Hvor lang ansiennitet har/hadde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor lang ansiennitet har/hadde du?

0 i den stillingen. 10års annsenitet fra læreryrket. 

Fikk faktisk drøyt 70.000 mer i årslønn enn det som var høyest tall i spennet i annonsen. 

Så ble ganske positivt overrasket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

0 i den stillingen. 10års annsenitet fra læreryrket. 

Fikk faktisk drøyt 70.000 mer i årslønn enn det som var høyest tall i spennet i annonsen. 

Så ble ganske positivt overrasket. 

SÅNN det skal være! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er midlertidig for noen måneder er det ikke så viktig å forhandle som det ville ha vært hvis det var en fast stilling, eller av en litt lengre varighet. Egentlig et ganske godt tilbud i disse tider hvor store deler av sektoren må stramme inn kraftig økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...