AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #1 Del Skrevet 22. april 2024 Leverer inn doktorgradsavhandlingen om noen uker, og har fått tilbud om midlertidig stilling som universitetslektor i påvente av bedømmelsen. Bare muntlig, og de kunne ikke si noe om lønnen da. Jeg har ca. 550 000 i årslønn som stipendiat. Om jeg tar en annen jobb utenfor akademia i påvente av disputas, vil jeg få en relativt bedre lønn enn dette. Noen sier imidlertid at universitetslektor-lønnen er på 20-30 000 kr høyere, mens andre sier at den er nærmere 620 000 kr som "startlønn". Hva er deres erfaringer? Som ny i undervisningsverdenen vil det også kreve langt mer av meg som ulektor i starten, enn å gå tilbake til jobben jeg tidligere hadde utenfor akademia - i tillegg til at jeg ifølge det jeg har hørt, vil gi meg bedre lønn utenfor akademia.. Ble usikker på hva jeg burde gjøre. Kan man forhandle? Min bakgrunn er ettertraktet i akademia, men det virker som det er en kultur for at man ikke"skal" forhandle, men heller være fornøyd med at man i det hele tatt får jobb der. Slik fungerer imidlertid ikke jeg🙊 Anonymkode: e5d59...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #2 Del Skrevet 22. april 2024 Du MÅ forhandle ved oppstart. Da jeg gikk ut av akademia med dosentkompetanse i 2019 tjente jeg 620 000. Så det er ikke akkurat penger å hente der nei. Det at du faktisk har doktorgrad er et kjempe forhandlingskort. Du kan søke opprykk til 1. amanuensis straks stillingen er din. Det er kultur for å forhandle i akademia, men det er staten, likelønnshensyn osv. De trenger ikke du å ta, du ber om det du vil ha. De tar ikke ifra deg stillingen om de sier nei. Anonymkode: ae6a0...0ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #3 Del Skrevet 22. april 2024 Takk for svar! Om jeg takker ja til u.lektor-stilling, vil jeg takke ja på bakgrunn av masteren min da doktorgraden fortsatt vil være under bedømming. Vet ikke om jeg har så sterkt forhandlingsbordet da.. men jeg vet at de "pusher" og ønsker at universitetslektorne skal ta phd! Vet at det blir ren gjetting, men hvor mye er det innafor å be om som startlønn? Anonymkode: e5d59...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #4 Del Skrevet 22. april 2024 Jeg foreleser enkelttimer og enkeltemner på UiT. Har en annen fast jobb til vanlig. På UiT ligger jeg på 750000 i årslønn, og så regnes timene mine ut fra det. Stillingsbeskrivelsen er: Universitetslektor Jeg har bachelor og er snart ferdig med master Anonymkode: 2a9c8...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #5 Del Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg foreleser enkelttimer og enkeltemner på UiT. Har en annen fast jobb til vanlig. På UiT ligger jeg på 750000 i årslønn, og så regnes timene mine ut fra det. Stillingsbeskrivelsen er: Universitetslektor Jeg har bachelor og er snart ferdig med master Anonymkode: 2a9c8...a79 Ts Åj, det er jo høyere enn hva mange førsteamanuensiser på mitt universitet har! "Fikk" du bare den lønna, eller forhandlet du? Hvordan får du så mye? Anonymkode: e5d59...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #6 Del Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg foreleser enkelttimer og enkeltemner på UiT. Har en annen fast jobb til vanlig. På UiT ligger jeg på 750000 i årslønn, og så regnes timene mine ut fra det. Stillingsbeskrivelsen er: Universitetslektor Jeg har bachelor og er snart ferdig med master Anonymkode: 2a9c8...a79 Du burde ikke hatt universitetslektorstilling engang, når du ikke har master. Dette er IKKE vanlig lønnsnivå, jeg regner med du har veldig ettertraktet kompetanse som de virkelig trenger. TS: Jeg er tillitsvalgt og jobber i akademia. Det er vanskelig å svare spesifikt på spørsmålet ditt, siden lønnspolitikken er ulik ved ulike universiteter, og lønna varierer også mellom fagområder. Men for det første: Alltid forhandle!! Noen skrev at du vil få opprykk når du får godkjent doktorgraden - det er ikke nødvendigvis automatikk i det lenger, siden det har kommet flere krav til utdanningsfaglig kompetanse. Dette er relativt nytt, og det skal komme nye regler til høsten også. Jeg måtte selv jobbe en stund som universitetslektor selv om jeg hadde PhD, men jeg fikk lønn som førsteamanuensis likevel. På mitt universitet rykker man opp x lønnstrinn ved overgang fra universitetslektor til førsteamanuensis, du kan og bør snakke med tillitsvalgt og finne ut hvordan det er på dette universitetet, og hva lønna bør ligge på. Universitetet vet meget godt at du straks vil ha en PhD (sannsynligvis), og da tenker jeg at en startlønn på bunnen av universitetslektor ikke er så relevant/aktuelt. Jeg ser hva folk tjener på mitt universitet fordi jeg er tillitsvalgt, og det er et STORT spenn i hva universitetslektorer tjener. Det kommer an på fagområde, kompetanse, ansiennitet og oppgaver. Vi har universitetslektorer som tjener mer enn flere førsteamanuenser, og vi har også universitetslektorer som tjener skammelig dårlig. Pass på at du ikke kommer inn for lavt. Snakk med tillitsvalgt, og avklar hva som skal skje med lønna di når du disputerer. Anonymkode: 8d49e...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #7 Del Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ts Åj, det er jo høyere enn hva mange førsteamanuensiser på mitt universitet har! "Fikk" du bare den lønna, eller forhandlet du? Hvordan får du så mye? Anonymkode: e5d59...02f Forhandlet ikke. Det var det som sto da jeg første gang logget inn for å føre timeliste. Var fornøyd med det😊 Tjener rundt 100000,- mindre i min vanlige jobb Anonymkode: 2a9c8...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #8 Del Skrevet 22. april 2024 Jeg er universitetslektor og får 715.000 i året. Anonymkode: ed956...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #9 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ts Åj, det er jo høyere enn hva mange førsteamanuensiser på mitt universitet har! "Fikk" du bare den lønna, eller forhandlet du? Hvordan får du så mye? Anonymkode: e5d59...02f Det er ikke normalt lønnsnivå på universitetslektorer der hvor jeg jobber, vedkommende ville heller ikke fått stilling som universitetslektor uten master. Jeg støtter ellers det den andre tillitsvalgte i UH over meg sier. Kom deg inn så høyt som mulig. Det er spesielt viktig i disse tider med mye omstilling i sektoren, for det kommer til å bli kamp om lønnsmidler fremover. Anonymkode: 5645d...cde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #10 Del Skrevet 23. april 2024 Ts Takk for svar! Må prøve å forhandle da. Samtidig leser jeg jo at (f.eks.) det ikke mangler med søkere til u lektor-stillingene, men at de som blir tilbudt jobb rett og slett takker nei når de ser lønna. Det må jo bety at det er lite rom for forhandlinger? Dere som kjenner denne verden på innsiden; hva tenker dere? Anonymkode: e5d59...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #11 Del Skrevet 23. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ts Takk for svar! Må prøve å forhandle da. Samtidig leser jeg jo at (f.eks.) det ikke mangler med søkere til u lektor-stillingene, men at de som blir tilbudt jobb rett og slett takker nei når de ser lønna. Det må jo bety at det er lite rom for forhandlinger? Dere som kjenner denne verden på innsiden; hva tenker dere? Anonymkode: e5d59...02f Jeg var tidligere ansatt i UH-sektoren. Min arbeidsplass slet veldig med økonomien og vi hadde lavere lønn enn tilsvarende institusjoner i samme by. Det var null mulighet for økning i lønn der, i løpet av mine 5 år der gikk jeg opp ett lønnstrinn. De var heldige som ikke måtte permittere. Anonymkode: 2b139...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #12 Del Skrevet 23. april 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg foreleser enkelttimer og enkeltemner på UiT. Har en annen fast jobb til vanlig. På UiT ligger jeg på 750000 i årslønn, og så regnes timene mine ut fra det. Stillingsbeskrivelsen er: Universitetslektor Jeg har bachelor og er snart ferdig med master Anonymkode: 2a9c8...a79 Jøss, der var du heldig eller forhandlet godt! Jeg underviste på universitet mens jeg skrev masteroppgave, men forhandlet ikke lønn og ble satt på koden høyskolelærer. Anonymkode: c493a...3e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #13 Del Skrevet 23. april 2024 Man blir ikke rik av å jobbe i staten nei, og jeg ser at de som går over til kommune og privat går opp mye i lønn. Mange steder er det også snakk om nedbemanning for tiden pga økonomien. Khrono har hatt en del artikler på dette: https://www.khrono.no/vitenskapelig-ansatte-i-staten-tjener-darligst-blant-dem-med-hoy-utdanning/831439 Anbefaler å finne ut hvem som er leder i fagforeningen din der du søker, og be om en samtale angående lønn. Da får du vite hva de andre ligger på, og så bør du legge deg over dette da du vil gå glipp av individuelle forhandlinger dette året. Anonymkode: 5645d...cde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #14 Del Skrevet 23. april 2024 Her er forøvrig situasjonen på min arbeidsplass https://www.khrono.no/nedbemanning-ved-ntnu-fakultet-gar-for-tregt-vurderer-sluttpakker/864534 Anonymkode: 5645d...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #15 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts Takk for svar! Må prøve å forhandle da. Samtidig leser jeg jo at (f.eks.) det ikke mangler med søkere til u lektor-stillingene, men at de som blir tilbudt jobb rett og slett takker nei når de ser lønna. Det må jo bety at det er lite rom for forhandlinger? Dere som kjenner denne verden på innsiden; hva tenker dere? Anonymkode: e5d59...02f Rommet for forhandlinger varierer nok, både mellom institusjoner og mellom fagområder. Jeg opplever på mitt universitet at de som forhandler om lønn ved ansettelse som regel går noe opp. Men det er ikke store summer - du går ikke fra 700k til 850k, liksom. Det kan også være mindre interesse fra arbeidsgivers side for å forhandle hvis det er en kort kontrakt. Dessverre henger akademia kraftig etter lønnsmessig, noe som er pussig siden det er her de med høyest kompetanse er samlet (burde vært samlet). Universitetslektorer kan ofte gå opp 100k i lønn hvis de tar jobb i skolen. Denne forskjellen er spesielt grell og synlig på lærerutdanningene. Det har vært flere saker om det i Khrono. Anonymkode: 8d49e...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #16 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her er forøvrig situasjonen på min arbeidsplass https://www.khrono.no/nedbemanning-ved-ntnu-fakultet-gar-for-tregt-vurderer-sluttpakker/864534 Anonymkode: 5645d...cde Ja, det er krisetider i akademia nå. Jeg jobbet også der tidligere. Det er ikke like kritisk der jeg jobber nå, men jeg frykter at også vi snart er der Anonymkode: 8d49e...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #17 Del Skrevet 23. april 2024 Ts Snakket litt med tillitsvalgte idag, og var ikke noe positivt han kom med.. Først spurte han meg om det var slik at jeg ikke vurderte jobben dersom det bare var noe høyere enn stipendiatlønnen. Deretter fortalte han at lønnen var plassert i stillingskode 1009 og "ikke mer å gjøre med det" 😑 Anonymkode: e5d59...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 23. april 2024 #18 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det må jo bety at det er lite rom for forhandlinger? I en slik stilling, ville jeg forventet 750 k i utgangspunktet, og hadde tilbudet kommet på 600, hadde jeg ikke begynt forhandlinger en gang. Det kan jo hende de hadde 150 000 å forhandle på, men det er i så fall et useriøst og direkte umoralsk spenn på en slik stilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #19 Del Skrevet 23. april 2024 Druid skrev (1 time siden): I en slik stilling, ville jeg forventet 750 k i utgangspunktet, og hadde tilbudet kommet på 600, hadde jeg ikke begynt forhandlinger en gang. Det kan jo hende de hadde 150 000 å forhandle på, men det er i så fall et useriøst og direkte umoralsk spenn på en slik stilling. 750 ville du ikke fått i en universitetslektorsstilling hos oss. Det er en grunn til at mange rømmer fra akademia nå. De får jo bedre betalt andre steder. I tillegg får de regulert arbeidstid, hos oss er det særlig uavhengig stilling som gjelder, og da får du ikke overtid. Anonymkode: 5645d...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #20 Del Skrevet 23. april 2024 Med disse lønnsbetingelsene, hvorfor i alle verden orker u.lektorer å velge akademia? Er jo mildt sagt nesten litt dumt... Jada, bortsett fra "engasjement" osv da, men det betaler dessverre ikke regninger Anonymkode: e5d59...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå