AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #1 Skrevet 22. april 2024 Jeg har inntekt (fast jobb) og nok disponible midler til mine daglige utgifter. Jeg har dessuten et par hundre tusen kr på BSU, som jeg neppe noensinne kommer til å bruke på bolig. Jeg vurderer derfor å bruke dem på noe helt annet. I den anledning leker jeg med tanken på å kjøpe meg utbytteaksjer i et stort, solid selskap (Equinor e.l.), som utbetaler utbytte fire ganger i året. Planen er å reinvestere mesteparten av utbyttet, ihvertfall i starten, for å øke aksjebeholdningen over tid. Alle aksjer kan selvsagt gå opp og ned, men ved å kjøpe aksjer i et stort, godt etablert selskap som Equinor, minimerer jeg risikoen. Og jeg sikrer meg en ekstra "inntekt" i form av utbyttet. Og jeg skal selvsagt ikke investere penger jeg trenger til mine daglige regninger; det er kun snakk om BSU-pengene. (NB! Jeg vet at jeg må betale tilbake skattefordelen jeg har fått fra BSU-sparingen, men blir likevel sittende igjen med ca 200 000 kr netto etter at skattefordelen er betalt tilbake.) Høres dette ut som en dum plan? Anonymkode: 7bd0d...e80
hvalstad45 Skrevet 22. april 2024 #2 Skrevet 22. april 2024 Jeg lurer på å investere i noen norske utbytteaksjer selv, syns det virker litt gøy å få årlige utbytter. Det norske aksjemarkedet er vel også ganske billig nå? Hvorfor vil du ikke bruke pengene på bolig? Ville jo vært lurest.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #3 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har inntekt (fast jobb) og nok disponible midler til mine daglige utgifter. Jeg har dessuten et par hundre tusen kr på BSU, som jeg neppe noensinne kommer til å bruke på bolig. Jeg vurderer derfor å bruke dem på noe helt annet. I den anledning leker jeg med tanken på å kjøpe meg utbytteaksjer i et stort, solid selskap (Equinor e.l.), som utbetaler utbytte fire ganger i året. Planen er å reinvestere mesteparten av utbyttet, ihvertfall i starten, for å øke aksjebeholdningen over tid. Alle aksjer kan selvsagt gå opp og ned, men ved å kjøpe aksjer i et stort, godt etablert selskap som Equinor, minimerer jeg risikoen. Og jeg sikrer meg en ekstra "inntekt" i form av utbyttet. Og jeg skal selvsagt ikke investere penger jeg trenger til mine daglige regninger; det er kun snakk om BSU-pengene. (NB! Jeg vet at jeg må betale tilbake skattefordelen jeg har fått fra BSU-sparingen, men blir likevel sittende igjen med ca 200 000 kr netto etter at skattefordelen er betalt tilbake.) Høres dette ut som en dum plan? Anonymkode: 7bd0d...e80 Det spørs jo litt hvor gammel du er. Får du fremdeles gull rente på bsu? Renten på den er høyere enn låne renten. Men nei, det høres ikke så lurt ut. Mest fordi hvis du synes 200 000 er mye penger så har du ikke så mye å rutte med.. Anonymkode: 9d52a...9fb
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #4 Skrevet 22. april 2024 hvalstad45 skrev (5 minutter siden): Hvorfor vil du ikke bruke pengene på bolig? For det første så er det store begrensninger på hva som defineres som "bolig", jf. bankenes definisjon. Det er vanskelig å finne noe som oppfyller kriteriene. For det andre er det vanskelig å få råd til bolig, selv med litt BSU-penger som hjelpemiddel. Jeg er i beste fall mange år unna et boligkjøp, uansett hvordan man vrir og vender på det. Og jeg får mindre og mindre lyst til å kjøpe. Akkurat nå trives jeg med å leie en enkel og spartansk hybel som koster meg noen få tusen kr i mnd. Å eie egen bolig virker ikke spesielt attraktivt lenger, særlig ikke når man uansett må nedbetale et boliglån, noe som i praksis minner om å betale husleie. På BSU har man tross alt ganske lav rente, og pengene gjør ikke mye nytte for seg når de bare står på en konto og minker i verdi fordi inflasjonen er høyere. Anonymkode: 7bd0d...e80 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #5 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mest fordi hvis du synes 200 000 er mye penger så har du ikke så mye å rutte med.. Syns ikke det er mye, og har vel heller ikke sagt det? Anonymkode: 7bd0d...e80 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #6 Skrevet 22. april 2024 Sett heller pengene i fond. Planen din viser med all tydelighet at du ikke kan så mye om aksjemarkedet utover det du har lest i avisene og sett på tiktok. Så hold deg til aksjefond. For ordens skyld. Utbytte er irrelevant. Om en aksje betaler utbytte eller den stiger tilsvarende i verdi er akkurat det samme. Anonymkode: 062af...d96 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #7 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): For det første så er det store begrensninger på hva som defineres som "bolig", jf. bankenes definisjon. Det er vanskelig å finne noe som oppfyller kriteriene. For det andre er det vanskelig å få råd til bolig, selv med litt BSU-penger som hjelpemiddel. Jeg er i beste fall mange år unna et boligkjøp, uansett hvordan man vrir og vender på det. Og jeg får mindre og mindre lyst til å kjøpe. Akkurat nå trives jeg med å leie en enkel og spartansk hybel som koster meg noen få tusen kr i mnd. Å eie egen bolig virker ikke spesielt attraktivt lenger, særlig ikke når man uansett må nedbetale et boliglån, noe som i praksis minner om å betale husleie. På BSU har man tross alt ganske lav rente, og pengene gjør ikke mye nytte for seg når de bare står på en konto og minker i verdi fordi inflasjonen er høyere. Anonymkode: 7bd0d...e80 Men bsu har høy rente. Sammenlignet med vanlige innskuddskonti. Min bsu hadde høyere rente enn jeg betalte i rente på lånet. Så jeg ventet så lenge som mulig med å bruke de. Helt til jeg var så gammel at jeg ikke fikk den gode renten lenger Anonymkode: 9d52a...9fb
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #8 Skrevet 22. april 2024 Så lenge du innforstått med at du faktisk kan tape pengene dine, og alle aksjer innebærer en risiko til tross for det er stabile selskaper. Også i selskaper som Equinor. Anonymkode: 9f5d3...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #9 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 16.40): Men bsu har høy rente. Sammenlignet med vanlige innskuddskonti. Min bsu hadde høyere rente enn jeg betalte i rente på lånet. Så jeg ventet så lenge som mulig med å bruke de. Helt til jeg var så gammel at jeg ikke fikk den gode renten lenger Jeg har 2,23 % rente. Andre nøkkeltall: Sitat Sum renter 43 560,00 kr Hvorav sperrede renter 23 810,00 kr Hvorav frie renter 19 750,00 kr Opptjente renter 279,35 kr Fjorårets renter 2 884,00 kr Rentesats 2,23 % Anonymkode: 7bd0d...e80
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #10 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 16.28): For det første så er det store begrensninger på hva som defineres som "bolig", jf. bankenes definisjon. Det er vanskelig å finne noe som oppfyller kriteriene. For det andre er det vanskelig å få råd til bolig, selv med litt BSU-penger som hjelpemiddel. Jeg er i beste fall mange år unna et boligkjøp, uansett hvordan man vrir og vender på det. Og jeg får mindre og mindre lyst til å kjøpe. Akkurat nå trives jeg med å leie en enkel og spartansk hybel som koster meg noen få tusen kr i mnd. Å eie egen bolig virker ikke spesielt attraktivt lenger, særlig ikke når man uansett må nedbetale et boliglån, noe som i praksis minner om å betale husleie. På BSU har man tross alt ganske lav rente, og pengene gjør ikke mye nytte for seg når de bare står på en konto og minker i verdi fordi inflasjonen er høyere. Anonymkode: 7bd0d...e80 Hvor gammel er du? 200 000 kr gir deg mulighet til å kjøpe for mer enn 1 mill. Får du deg kjæreste, kan han nok også bidra, så vipps har dere en leilighet. Jeg hadde beholdt de pengene for du vet aldri når du sitter gravid og med en mann og da er der veldig kjekt å ha noen 100tusen på bok. Skriver av erfaring Anonymkode: eaac8...fe6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #11 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor gammel er du? 200 000 kr gir deg mulighet til å kjøpe for mer enn 1 mill. Får du deg kjæreste, kan han nok også bidra, så vipps har dere en leilighet. Jeg er en godt voksen mann. Kjæresten min er kvinne og huseier. Hverken hun eller jeg skal ha barn. Jeg har bodd sammen med henne før (i hennes hus, som hun ikke har lån på), og skal kanskje bo sammen med henne igjen. Men enn så lenge avventer jeg litt og ser an hva jeg skal gjøre med BSU-pengene. Anonymkode: 7bd0d...e80 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #12 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er en godt voksen mann. Kjæresten min er kvinne og huseier. Hverken hun eller jeg skal ha barn. Jeg har bodd sammen med henne før (i hennes hus, som hun ikke har lån på), og skal kanskje bo sammen med henne igjen. Men enn så lenge avventer jeg litt og ser an hva jeg skal gjøre med BSU-pengene. Anonymkode: 7bd0d...e80 Da kan du kjøpe deg inn hvis det blir aktuelt f.eks. Anonymkode: eaac8...fe6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #13 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har 2,23 % rente. Andre nøkkeltall: Anonymkode: 7bd0d...e80 Da har du verdens dårligste bsu. Selv høyrente kontoen mi har 4,7% rente. Anonymkode: 9d52a...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #14 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da har du verdens dårligste bsu. Selv høyrente kontoen mi har 4,7% rente. Anonymkode: 9d52a...9fb Normal bsu rente er langt over 5 prosent. Anonymkode: 9d52a...9fb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #15 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Da har du verdens dårligste bsu. Mulig. Jeg har Sparebank1 SMN. Jeg er vel for gammel til å ha "god" rente på BSU. Hadde bedre rente før. Men nettopp denne dårlige renta er jo også det som gjør at jeg helst vil bruke BSU-pengene litt kjapt, slik at ikke hele greia spises opp av inflasjonen, som åpenbart er mye høyere enn noen få prosent. For ordens skyld: Jeg har også et fastrenteinnskudd med 4,9 prosent rente og 6 mnd bindingstid. Samt en ekstra buffer. Anonymkode: 7bd0d...e80 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #16 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Normal bsu rente er langt over 5 prosent. Anonymkode: 9d52a...9fb Over 6 Anonymkode: eaac8...fe6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #17 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mulig. Jeg har Sparebank1 SMN. Jeg er vel for gammel til å ha "god" rente på BSU. Hadde bedre rente før. Men nettopp denne dårlige renta er jo også det som gjør at jeg helst vil bruke BSU-pengene litt kjapt, slik at ikke hele greia spises opp av inflasjonen, som åpenbart er mye høyere enn noen få prosent. For ordens skyld: Jeg har også et fastrenteinnskudd med 4,9 prosent rente og 6 mnd bindingstid. Samt en ekstra buffer. Anonymkode: 7bd0d...e80 Spør banken hvordan du flytter bsu konto til sparekonto med bedre rente. Det er nemlig mulig uten at du må tilbakebetale noe. Anonymkode: eaac8...fe6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #18 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spør banken hvordan du flytter bsu konto til sparekonto med bedre rente. Det er nemlig mulig uten at du må tilbakebetale noe. Dette er ikke mulig i min bank, en bank som forøvrig ikke har kundeservice. Anonymkode: 7bd0d...e80
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #19 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 16.12): Jeg har inntekt (fast jobb) og nok disponible midler til mine daglige utgifter. Jeg har dessuten et par hundre tusen kr på BSU, som jeg neppe noensinne kommer til å bruke på bolig. Jeg vurderer derfor å bruke dem på noe helt annet. I den anledning leker jeg med tanken på å kjøpe meg utbytteaksjer i et stort, solid selskap (Equinor e.l.), som utbetaler utbytte fire ganger i året. Planen er å reinvestere mesteparten av utbyttet, ihvertfall i starten, for å øke aksjebeholdningen over tid. Alle aksjer kan selvsagt gå opp og ned, men ved å kjøpe aksjer i et stort, godt etablert selskap som Equinor, minimerer jeg risikoen. Og jeg sikrer meg en ekstra "inntekt" i form av utbyttet. Og jeg skal selvsagt ikke investere penger jeg trenger til mine daglige regninger; det er kun snakk om BSU-pengene. (NB! Jeg vet at jeg må betale tilbake skattefordelen jeg har fått fra BSU-sparingen, men blir likevel sittende igjen med ca 200 000 kr netto etter at skattefordelen er betalt tilbake.) Høres dette ut som en dum plan? Anonymkode: 7bd0d...e80 Smart er du ikke Anonymkode: ce95d...9dc
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #20 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Smart er du ikke Det kan hende, men var det noe i det vedlagte skjermbildet du mener er ny info for meg? Hvorvidt jeg er smart eller dum blir jo ikke bekreftet av noe i skjermbildet du postet. Forøvrig er det mange år siden jeg satte inn penger på BSU, for den muligheten vokste jeg fra for lenge siden. Jeg er som sagt ikke ungdom lenger. Anonymkode: 7bd0d...e80 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå