Gå til innhold

Reise for dummies - London

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Vi er en familie på fire (to voksne, barn på 10 og 15), som skal på vår første "ordentlige" reise utenlands. Tidligere år har vi prioritert å reise i Norge for å besøke familie og venner, men i år har eldstemann et stort ønske om å reise til London, så vi har bestemt at han skal få ønske sitt oppfylt. MEN, hvor skal vi starte med søk mtp fly og hotell??  Er Finn.no en god start? Eller bør andre nettsider brukes? Er det tryggest å bestille gjennom eks TUI? Jeg reiste endel tidlig i 20 årene, men kan ikke huske at det fantes så mange muligheter 😅 Tenker da i hovedsak på hoteller og fly, men også logistikk med Underground og forflytning innad i London.  Finnes det noen London kjennere her som kan komme med gode tips og råd?  🥰

Vi må selvfølgelig se de obligatoriske severdighetene, så da tenker jeg en "Hop on, hop off" buss, med river cruise. Også vil minste på Harry Potter museum. Madame Tussauds eller no lignene må vi jo på. Og Hamleys og Hard rock cafe sammen med alle de andre turistene 😆

Anonymkode: 9b3ca...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lavmålet

Med pakkereise er man også dekket under pakkereiseloven. 

Jeg ville startet med å søke litt på feks ving/TUI/annet reiseselskap, og sammenlignet med feks booking.com. Ser på flypriser og søker hotell på aktuelle datoer. Personlig bruker jeg booking.com til å finne hoteller, men booker via hotellet selv da det oftest er rimeligere og bedre for hotellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp tidlig til Harry Potter universal studios,  med buss fra London. Blir fort utsolgt. Har reist med golden tour buss dit to ganger  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reiser mye til London, og har aldri brukt FINN eller liknende, jeg sjekker bare flyselskapene som flyr herfra og ser hva som er rimeligst/har passelige tidspunkter. Mye tryggere om det skulle være noe, ift. tredjepartssider.

Når det gjelder hotell kommer det jo helt an på budsjett, vi bruker som regel Travelodge eller Premier Inn - ingen luksus, men rimelige (til London å være), greie rom. Det er som regel best og billigst å bestille direkte fra hotellets egen nettsider. Når det gjelder hvor det er lurt å bo kan det være en idé å gå ut fra hvilken flyplass dere reiser til/fra mht. logistikk. Om jeg bruker Heathrow synes jeg det er greit å bo nær Kings Cross/ St Pancras (billig og enkelt å ta tube direkte dit), kommer jeg til Gatwick liker jeg å ta toget til Blackfriars og bo nær Southwark undergrunnsstasjon (ganske rolig og behagelig område, nær elva og Tate Modern og masse kaféer/restauranter i nærområdet). 

Vi er såpass ofte i London at vi har kjøpt Oysterkort til tube/buss, som vi bare fyller på etter behov, men man kan også bruke bankkort og tappe inn/ut. 

Skal dere på Harry Potter må dere bestille billetter ASAP, det blir fort utsolgt! (Personlig ville jeg skippa Madame Tussaud, skikkelig turistfelle, men skal dere dit bør dere også forhåndsbestille billetter for mindre køståing.)

Anonymkode: 14aba...bbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bestill i hvert fall direkte gjennom flyselskapet og hotellkjeden, ikke bruk reisebyrå. Da blir det lettere å ordne opp om det skulle bli noe trøbbel 😊 

Jeg har god erfaring med å sette sammen reiser selv, sjekker lavpriskalender hos flyselskapene og leter på Finn etter hoteller i aktuelle områder, men finner hotellets egen hjemmeside og bestiller der.

Anonymkode: 91ea7...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bestill direkte fra flyselskapet og hotell for seg. For dere er det greit å ha to rom tenker jeg.

Jeg ville ikke bestilt gjennom et reiseselskap som TUI, men har selv brukt Bravofly noen ganger da kan du og bestille fly og hotell samtidig.

Når du bestiller fly så vil du og få tilbud om hotell gjennom f.eks SAS eller norwegian. Du kan og bruke Hotels.com om du trenger en oversikt.

Du kan bruke bankkorter ditt på tuben. Bare tap det når du går gjennom inngangen ved stasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
liv skrev (1 minutt siden):

Kjøp tidlig til Harry Potter universal studios,  med buss fra London. Blir fort utsolgt. Har reist med golden tour buss dit to ganger  :)

Ikke noe poeng i å bestille sånn pakketur, det blir mye dyrere!

Det er kjempeenkelt å ta tog fra Euston til Watford Junction, og så går det gratis buss (inkl. i inngangsbilletten) fra rett utenfor stasjonsdøra. :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bestill fly og hotel hver for seg.

bruk Gatwick flyplass, ikke Heathrow. Bruk tog fra flyplassen og bytt til tube der det måtte passe.

husk at hotellstandarden i England er en helt annet enn i Norge, de fleste hotellene er gamle, trange og nedslitte, og du får lite for pengene. Hotel er generelt sinnsykt dyrt i London.

bruk tuben, og ikke buss i London.

bo vest i London, ikke øst. husk at London er enormt stort, sentrumskjernen er enorm.

Anonymkode: 7d929...1a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke noe poeng i å bestille sånn pakketur, det blir mye dyrere!

Det er kjempeenkelt å ta tog fra Euston til Watford Junction, og så går det gratis buss (inkl. i inngangsbilletten) fra rett utenfor stasjonsdøra. :) 

Veldig deilig å bare gå til stajon og sitte på en buss helt frem uten å måtte bytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavmålet

Når det gjelder hop on/off buss ... Det er mye billigere å bruke vanlig kollektivt. Og mer fleksibelt 😊👍 Og tror de bare går fram til 17 eller deromkring. Minuset er at det er litt mer å sette seg inn i.

Harry Potter Studio ligger et godt stykke ut av London og blir en dagstur. Finnes guida Harry Potter walks i byen, men funker ikke så bra for norske barn dessverre. House of Mina Lima og platform 9 3/4 + butikk er Harry Potter-ish severdigheter i selve London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
liv skrev (7 minutter siden):

Det samme skulle jeg si. Jeg har brent meg. 

Nettsiden kan gi inntrykk av at det er mye ledig med mindre man går helt til betaling.

Anonymkode: 6dd15...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
liv skrev (2 minutter siden):

Veldig deilig å bare gå til stajon og sitte på en buss helt frem uten å måtte bytte

Hvis du synes det er verdt å betale over dobbelt så mye (familiebillett £440 vs. £172 + noen pund i tog), så for all del. ;) 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

bruk Gatwick flyplass, ikke Heathrow.

Hvorfor? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ingen grunn til å ha det som generell regel; skal man langt går det raskest å ta tube, men for kortere turer er buss ofte like  effektivt (du kommer gjerne nærmere der du skal, og slipper all gåingen på tubestasjonene) og ikke minst ser du mye mer av byen - det er helt nydelig å sitte oppe på bussen og se seg rundt. :hjerter:

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bestill fly og hotel hver for seg.

bruk Gatwick flyplass, ikke Heathrow. Bruk tog fra flyplassen og bytt til tube der det måtte passe.

husk at hotellstandarden i England er en helt annet enn i Norge, de fleste hotellene er gamle, trange og nedslitte, og du får lite for pengene. Hotel er generelt sinnsykt dyrt i London.

bo vest i London, ikke øst. husk at London er enormt stort, sentrumskjernen er enorm.

Selv er jeg veldig fornøyd med Heathrow, var jo bare å sette seg på undergrunnen fra flyplassen og inn til sentrum.

liv skrev (12 minutter siden):

Da må man ha god tid, trafikken er ekstremt saktegående. Har opplevd å komme raskere frem ved å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv er jeg veldig fornøyd med Heathrow, var jo bare å sette seg på undergrunnen fra flyplassen og inn til sentrum.

Det samme er det med Gatwick. Mon tro om det er flere tog og flere valgmuligheter derfra? I alle fall, veldig mange som flyr til Gatwick, større sjans for å finne rimeligere billetter

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hopper inn for å stille et spørsmål til dere som er godt kjent med å reise til London: Hva er egentlig best måte å komme seg fra Gatwick til sentrum på? Jeg leser om Gatwick express, men det ser ut som det går flere tog inn til byen, og jeg får ikke helt tak i hva som er billigst og mest hensiktsmessig.

Anonymkode: b6de4...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hopper inn for å stille et spørsmål til dere som er godt kjent med å reise til London: Hva er egentlig best måte å komme seg fra Gatwick til sentrum på? Jeg leser om Gatwick express, men det ser ut som det går flere tog inn til byen, og jeg får ikke helt tak i hva som er billigst og mest hensiktsmessig.

Gatwick-ekspressen er litt dyrere, men den tar kortere tid og er mer stabil!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke ha tenkt så mye på flyplass i London, heller tatt det flyet som passer best. Her hvor jeg bor går det kun direktefly til Gatwick, aldri i livet om jeg hadde mellomlandet noe sted for å komme til Heathrow. Og omvendt hvis det var motsatt.

Når det gjelder overnatning så anbefaler jeg å se på booking.com og hotels.com og ta noe av det med best tilbakemeldinger. Som noen sier er det lite valuta for pengene i London og det er mye slitent.

En mulighet er å bestille familierom på ungdomsherberge, det har vi gjort, helt greit og ikke så dyrt.

https://www.yha.org.uk/places-to-stay/london

Anonymkode: 2cabe...6aa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vanlig tube og tog er billigere og bedre. Du må allikevel bytte en eller annen gang. Gatwick express er bare latskap. Ikke er det alltid det raskeste alternativet allikevel. Det koster det dobbelte av vanlig tube/tog. 

Du finner info om kollektivtransport på google maps. Velg transit/kollektiv så kommer det opp både tog/tube og buss. Bare skriv inn hvor du er og hvor du skal, også kommer det opp hvilken stasjon som er nærmest.
Alt av informasjon om reisen får du der. Navn på plattform du skal av og på. Hvor mange minutter det tar å gå mellom plattformene ved bytte. Pris på billetten. Alt du trenger å vite finner du i google maps når du søker på A til B. 

Tips:
Oystercard er bortkastet penger. Bruk vanlig visakort for å tappe inn og utav tube/togstasjon. Buss tapper du bare inn. Du kan også bruke smartklokke. Men husk, du må tappe inn og ut på samme måte. Ikke klokke inn og kort ut.

Kontanter er bortkastet tid og energi. Jeg har ikke rørt fysisk penger de to gangene jeg var i London. Noen steder tar ikke en gang kontanter. Alt går på tapping/kort. 

Forhåndsbestill der du kan. Engelskmennene elsker kø. 

For gudsskyld pass på mobilen deres!! Det er ekstremt mye tyveri av mobiler. Var vitne til to tyveri på åpengate. De går rett bort til deg og griper tak i mobilen rett utav hendene dine og forsvinner i mengden på sekunder. De raner deg ikke, de snakker ikke til deg, de bare tar den og drar. Var også ei på tuben som hadde mistet mobilen, men så ikke når eller hvordan den ble stjålet, tror ikke hun selv viste det. 

Og ikke baksnakk fremmede folk fordi du tror de ikke forstår det. Det er ekstremt mange fra Norge, Sverige og Danmark der. 😂 Overhørte nordmenn og svensker som trodde ingen forsto hva de sa. 

Anonymkode: e25b6...0a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pås skrev (17 timer siden):

Gatwick-ekspressen er litt dyrere, men den tar kortere tid og er mer stabil!

Kortere tid? Maks fem minutter til Victoria Station ift. Southern som er alternativet dit, det er det ikke verdt å betale dobbelt så mye for i min bok. Dessuten går GEX bare til Victoria, mens Thameslink (vanlig tog) går til både Farringdon, Blackfriars, St Pancras og London Bridge, så mye bedre valgmuligheter mht. å komme seg videre. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vanlig tube og tog er billigere og bedre. Du må allikevel bytte en eller annen gang. Gatwick express er bare latskap. Ikke er det alltid det raskeste alternativet allikevel. Det koster det dobbelte av vanlig tube/tog. 

Helt enig! (Men liten presisering mht. siste setning - man kan ikke ta tube fra Gatwick, det er bare fra Heathrow).

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...