Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var i starten av 20-årene var jeg så dum at jeg satt meg opp som medeier på et billån med min daværende kjæreste. Jeg var ung og dum. Det endte opp med at han ikke betalte avdragene på bilen som han skulle og bilen ble tvangssolgt. Vi slo etterhvert opp og jeg har hatt veldig lite med han å gjøre. 

Dette lånet har jo bare stått å ballet på seg. Det ligger per d.d på 140 000 kr. 

For kanskje 10 år siden fikk vi brev namsmannen om at vi måtte møte på politikontoret, men da vi begge møtte opp der skjønte de ingenting av hvorfor vi hadde fått beskjed om å møte opp der fordi de hadde ingenting med det å gjøre. Så vi ble sendt avgårde og jeg er nå i midten av 30-årene og denne saken finnes jo fortsatt..

Jeg er for tiden på AAP og har jo ikke mulighet til å betale noe på dette akkurat nå. Min eks har jeg ikke peiling på. Tror han ruser seg og han har vel ikke hatt jobb på 15 år.. Orker ikke å ha noe kontakt med han. 

Problemet er bare at jeg ikke vet hvordan jeg skal løse dette. Jeg kan jo ikke begynne å betale på dette, for da kommer jeg jo til å betale for han også. Vi kan jo ikke ha dette sammen når vi ikke har noe med hverandre å gjøre.. 

Jeg får helt fullstendig angst av å tenke på dette. Jeg har i tillegg telefonangst så det er ikke aktuelt å ringe. Vet ikke om det er vits i å sende en mail for da får jeg vel bare beskjed om å ringe.

Hva faen kan jeg gjøre? Og hva kan jeg gjøre når jeg ikkehar penger til å betale? Jeg får meg nok jobb en gang i fremtiden, men dette vet jeg jo ikke..

Anonymkode: 7c57c...bda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan iallfall ikke skylde på telefonangst for ikke å ordne opp i problemene dine. Det er mye som er ubehagelig i livet, men som man må presse seg til allikevel. Jeg har også følt sterkt ubehag ved å ta slike telefoner, men har skjønt at jeg ikke kan overlate slikt ansvar til andre enn meg selv. Hvem ellers skal rydde opp i det?

Dette problemet vil ikke forsvinne, så du trekker bare ut ubehaget over lang tid om du ikke tar tak i det nå. Jeg lover deg at ting føles bedre så fort du setter i gang med oppryddingen. 

Anonymkode: 31ad2...ebe

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv et manus før du ringer. Med både tale og spm, ha alt av fakta og klare tall foran deg.

Anonymkode: 4249d...a9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Påtide å vokse opp og ta ansvar for egne handlinger?

Anonymkode: 38cb7...349

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du lar lånet bare ligge og godgjøre seg med masse ekstra renter?

Kontakt banken og forklar situasjonen, de kan trekke fra en del av rentene hvis de vil, men da må du legge deg langflat. Dette er risken ved å være medlåntaker, så å betale kommer du deg ikke unna.

Anonymkode: 453a4...5c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville undersøkt om kravet er foreldet. Pengelån foreldes etter 10 år, men visse handlinger avbryter fristen.

Men hvis du ikke kan betale så kan du ikke betale så den er jo grei. Hvis inntekten din er under det du trenger til livsopphold kan ikke kreditor ta noe fra deg. 

Anonymkode: ad525...f47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville undersøkt om kravet er foreldet. Pengelån foreldes etter 10 år, men visse handlinger avbryter fristen.

Men hvis du ikke kan betale så kan du ikke betale så den er jo grei. Hvis inntekten din er under det du trenger til livsopphold kan ikke kreditor ta noe fra deg. 

Bedre å ringe forresten. Dersom man erkjenner kravet skriftlig kan det avbryte foreldelse :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da jeg var i starten av 20-årene var jeg så dum at jeg satt meg opp som medeier på et billån med min daværende kjæreste. Jeg var ung og dum. Det endte opp med at han ikke betalte avdragene på bilen som han skulle og bilen ble tvangssolgt. Vi slo etterhvert opp og jeg har hatt veldig lite med han å gjøre. 

Dette lånet har jo bare stått å ballet på seg. Det ligger per d.d på 140 000 kr. 

For kanskje 10 år siden fikk vi brev namsmannen om at vi måtte møte på politikontoret, men da vi begge møtte opp der skjønte de ingenting av hvorfor vi hadde fått beskjed om å møte opp der fordi de hadde ingenting med det å gjøre. Så vi ble sendt avgårde og jeg er nå i midten av 30-årene og denne saken finnes jo fortsatt..

Jeg er for tiden på AAP og har jo ikke mulighet til å betale noe på dette akkurat nå. Min eks har jeg ikke peiling på. Tror han ruser seg og han har vel ikke hatt jobb på 15 år.. Orker ikke å ha noe kontakt med han. 

Problemet er bare at jeg ikke vet hvordan jeg skal løse dette. Jeg kan jo ikke begynne å betale på dette, for da kommer jeg jo til å betale for han også. Vi kan jo ikke ha dette sammen når vi ikke har noe med hverandre å gjøre.. 

Jeg får helt fullstendig angst av å tenke på dette. Jeg har i tillegg telefonangst så det er ikke aktuelt å ringe. Vet ikke om det er vits i å sende en mail for da får jeg vel bare beskjed om å ringe.

Hva faen kan jeg gjøre? Og hva kan jeg gjøre når jeg ikkehar penger til å betale? Jeg får meg nok jobb en gang i fremtiden, men dette vet jeg jo ikke..

Anonymkode: 7c57c...bda

Går det an å få lånet delt i to mellom dere mon tro? Og så får du en del og han den andre? 

Anonymkode: f4ad2...867

AnonymBruker
Skrevet

Har du noe bevis for ar han er medlåntaker? Sms innbetaling til din konto eller lignende?

Anonymkode: 48a4a...1f7

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste du kan gjøre er å begynne å betale hvis ikke så vil gjelden fortsette å vokse.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det foreldes ikke hvis kreditor opprettholder kravet med jevne mellomrom, det hjelper ikke at skyldner forholder seg passiv.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går det an å få lånet delt i to mellom dere mon tro? Og så får du en del og han den andre? 

Anonymkode: f4ad2...867

Kreditor kommer aldri i verden til å gå med på å dele gjelden på to personer, når de opprettet lånet sammen så var begge to ansvarlige for å betale.

Anonymkode: ee430...7d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør nav om hjelp.

Anonymkode: 2bbf6...7ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...