Gå til innhold

Nyfødt, tett i nesen og slimete i halsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille prins på knapt 2 uker har begynt å bli tett i nesen og slimete i halsen. Jeg vet ikke om jeg tør sove i natt, hører at han sliter med slimet og vi har litt problemer med ammingen pga. litt tett nese.

Han har ikke feber nå, men har hatt det tidligere.

Har noen tips til oss?

Hilsen engstelige 1. gangsforeldre

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Noen dråper morsmelk i nesa løser opp ganske bra.

Du får sånn sugesak til å suge ut snørr og slim fra nesa på apoteket, der kan de sikkert gi deg flere råd også :)

Skrevet

Noen dråper morsmelk i nesen hjelper veldig.

Skrevet

For å åpne nesen hans kan du klemme noen dråper (eller en sprut) med morsmelk i hvert nesebor.

Hvor sover han om natta? Bygg opp hodeenden hans med evt pute, pledd, bøker etc. Det gjør det lettere å puste.

Skrevet (endret)

Jeg har sprutet/presset ut melk i en blank plastpose og klippet av et lite hull i ene hjørnet. Lettere å få morsmelken inn i nesen.

Endret av Octavia
Skrevet

Evt. kan du bruke saltvannspipetter. Disse er lettere å sprute inn i nesa. Massér deretter neseboret for å løse opp snørret litt. Heving av hodeenden er også viktig.

:)

Skrevet (endret)

Jeg fikk tips fra helsesøster at det var like greit å kjøpe nesespray (den uten medisin, slik at den kan brukes daglig: saltvannsspray) med en gang!

Lettere å venne en liten baby til å godta sprayingen enn et litt større barn/baby.

Så det har jeg brukt, og han protesterer slett ikke :) Ofte nyser han rett etter at jeg har spraya. Den sprayen jeg har kjøpt går det fint å spraye selv i det lille neseboret (han er jo bare 8 uker gammel!)...

Lykke til :)

...og forresten: iflg helsesøter er det OK å pirke forsiktig med Q-tips, men ikke lenger inn enn selve bomullen på Q-tipsen. Man er såklart veldig forsiktig :)

Endret av Smørblomsten
Skrevet

De lydene lå jeg å hørte på de første ukene også. Jeg hadde hevet madrassen i enden der hodet var og brukt saltvann til å løse opp i nesen..

MEN jeg ble faktisk lurt... av sønnen min.. det var mer "barnelyder" enn slim og snørrete nese.. og lydene ga seg når sønnen min var 2mnd

jeg lå faktisk våken og hørte på lydene og var parat til å bykse over vuggen når det hørtest ut som alt tetnet til men det gjorde det ikke.. men jeg kastet meg faktisk over vuggen et par ganger da det ble bom stille.. ikke en lyd å høre.. :ler:

hilsen amatørmamma

Skrevet

Nesespray/saltvannspipetter, nesesuger og heve hode-enden på sengen.

Det er ikke en vidunderkur, men det virker ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...