AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #1 Del Skrevet 22. april 2024 Det huset vi bor i er av type folkefunkis altså noe ala dette. Nå må vi etterisolere og legge ny kledning/skifte vinduer. Huset vårt er i dag grått/hvitt. Vi vurderer å legge trekledning som ikke males. Hva tenker dere, er det en dødssynd. Ønsker gjerne svar fra dere som er interessert i denne hustypen, jeg vet det er mange som har slike hus rundt i Norge Anonymkode: c10c2...099 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 22. april 2024 #2 Del Skrevet 22. april 2024 Kjør på Selv liker jeg smalere panelbord, gjerne umalt. Malmfuru fungerer bra. Du er tilogmed heldig som har takutstikk på alle sider (bra for kledningen) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 22. april 2024 #3 Del Skrevet 22. april 2024 Enig, kjør på. Bruk f.eks royalimpregnert kledning i brun farge og mal vinduene sorte. Støtter også smale bord, dvs. man bruker ofte bord av normal bredde som har en ekstra fas på midten slik at et bord ser ut som to smale. Jeg ville kanskje gått for en stående variant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 22. april 2024 #4 Del Skrevet 22. april 2024 Jeg er ikke så opptatt av regler men hva som er estetisk pent. Og jeg tenker det er mye som kan se pent ut i dette tilfellet. Hadde selv ønsket vertikale smale bord i hele husets høyde. Beiset i lys gråbrun farge eller ubehandlet som får egen patina etterhvert. Gjør som dere vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #5 Del Skrevet 22. april 2024 Det er en kledning som passer på slike hus, så kjør på! Anonymkode: cecb9...a2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 22. april 2024 #6 Del Skrevet 22. april 2024 For at det ikke skal bli ensformig kan man ha liggende rundt/under vinduer, og stående på hoveddel av vegg. Kanskje gjøre som her og blande smale og tykke bord. Det er mange muligheter og kombinasjoner. Det finnes antagelig en app hvor du kan ta bilde av huset ditt og kle det i forskjellige materialer, farger og kledninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #7 Del Skrevet 22. april 2024 Vi har funkishus med brun møre royal. Jeg elsker det fordi det er praktisk, lite vedlikehold og så er brunfargen litt tidsriktig med tanke på husets byggeår. Vi får mange komplimenter for valget. Vi har valgt liggende kledning fordi huset er litt ruvende. Vi har sorte vinduer og beslag, og sort tak. Anonymkode: 18a16...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #8 Del Skrevet 22. april 2024 Kjør på med umalt panel, om du etter noen år er fornøyd med et tydelig skille omtrent midt nedpå veggen, som kommer av vær/vind/nedbør. For akkurat det er det ingen vei utenom. Anonymkode: 38abe...c45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #9 Del Skrevet 22. april 2024 Takk for alle svar, huset på bildet er jo ikke vårt altså men vi har et sånt type hus. Bygget i 1939, og da var de ofte gule eller røde. Det er det jeg tenker på om vi heller skulle vært tro mot opprinnelsen. Anonymkode: c10c2...099 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #10 Del Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Takk for alle svar, huset på bildet er jo ikke vårt altså men vi har et sånt type hus. Bygget i 1939, og da var de ofte gule eller røde. Det er det jeg tenker på om vi heller skulle vært tro mot opprinnelsen. Anonymkode: c10c2...099 Med takutstikk vil huset ditt se konstant skittent ut. Jeg ville heller holdt det tro til stilart. Anonymkode: 285c5...d9c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #11 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Med takutstikk vil huset ditt se konstant skittent ut. Jeg ville heller holdt det tro til stilart. Anonymkode: 285c5...d9c Ja det er det jeg lurer litt på. Hvorfor skittent? Anonymkode: c10c2...099 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. april 2024 #12 Del Skrevet 23. april 2024 19 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er det jeg lurer litt på. Hvorfor skittent? Anonymkode: c10c2...099 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mangalover Skrevet 23. april 2024 #13 Del Skrevet 23. april 2024 Ja, det er en dødssynd. Du har et flott hus og må være tro mot den opprinnelige arkitekturen. Nye vinduer må være kopier av de opprinnelige (rett størrelse, sidehengsla og med kittfals). Nytt panel må være liggende weatherboards. Huset må males i en tidsriktig farge. Sjekk f.eks. Dronnings Sonjas barndomshjem på Maihaugen for inspirasjon. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #14 Del Skrevet 23. april 2024 Jeg personlig synes man skal holde seg til den stilen huset har. Det er alt for mange fine hus som i mine øyne er «ødelagte» med moderniseringer etter hva som har vært «in» på det gitte tidspunktet. Og grå eller brunsvarte moderne «funkis»-kasser bygges det i hopetall. De må gjerne ha den stilen, for de bygges nå, men la nå noe være igjen på gamle hus. Anonymkode: 50e04...c8e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #15 Del Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk for alle svar, huset på bildet er jo ikke vårt altså men vi har et sånt type hus. Bygget i 1939, og da var de ofte gule eller røde. Det er det jeg tenker på om vi heller skulle vært tro mot opprinnelsen. Anonymkode: c10c2...099 Vær tro mot opprinnelsen! Du er heldig og har et skikkelig vakkert hus.🤩 Mal det rødt eller gult (har også sett tredvetalls funkishus i grønntoner som var pent). Umalt ser skittent og ujevnt ut når talutstikket skjermer deler ab kledningen mens andre mer utsatt deler gråner fortere. Anonymkode: 510e5...6cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. april 2024 #16 Del Skrevet 23. april 2024 50 minutter siden, AnonymBruker said: Umalt ser skittent og ujevnt ut når talutstikket skjermer deler ab kledningen mens andre mer utsatt deler gråner fortere Det kan løses med jernvitrol da. Da blir det fort grått og jevnt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå