AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #1 Skrevet 22. april 2024 Dette barnet har vært hos meg da mitt barn og dette barnet går i samme klasse og da har jeg blitt fortalt om dette av barnet. Barnet lurte på hvorfor jeg ikke veide maten når jeg lagde middag. Barnet ville ikke spise for da kom moren til å bli sint. Hva gjør man med en slik situasjon? Moren har historie med store spiseforstyrrelser som er kjent og ikke er bare rykter. Anonymkode: e1b63...671
Hermines Skrevet 22. april 2024 #2 Skrevet 22. april 2024 Dette er SOS og oppskriften på å få et spiseforstyrret barn sier nå jeg. Ville kontaktet Helsesykepleier på barnas skole. 17 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #3 Skrevet 22. april 2024 Dette er omsorgssvikt. Ville faktisk meldt til barnevernet. Det barnet er garantert spiseforstyrrelse Anonymkode: 5ea1c...8d0 20 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #4 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette barnet har vært hos meg da mitt barn og dette barnet går i samme klasse og da har jeg blitt fortalt om dette av barnet. Barnet lurte på hvorfor jeg ikke veide maten når jeg lagde middag. Barnet ville ikke spise for da kom moren til å bli sint. Hva gjør man med en slik situasjon? Moren har historie med store spiseforstyrrelser som er kjent og ikke er bare rykter. Anonymkode: e1b63...671 Meld til barnevernet. Det der er ganske alvorlig 😨 Anonymkode: 31d80...8eb 9 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #5 Skrevet 22. april 2024 Er det mulig at disse tingene ikke henger sammen? Det er vanlig å veie mat mens man lager mat dersom man følger oppskrift. Og det kan handle om høflighet å ikke invitere seg selv på midddag, men komme hjem og spise. Er barnet overvektig? Husk at andre foreldre alltid vil gjøre ting anderledes enn deg - også ting du mener er dumt eller feil. Anonymkode: 13cb6...c66 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #6 Skrevet 22. april 2024 Ville kontaktet HS og skole, ikke bv. Om det er reelt vil HS melde til bv. Mor trenger hjelp for om dette stemmer overfører hun sine egne spiseproblemer til sin datter. Anonymkode: f59e8...017 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #7 Skrevet 22. april 2024 Barnet er litt overvektig. Jeg ønsker ikke å gå nærmere inn på detaljer her inne om mer av hva barnet har fortalt og det henger ikke sammen med feks å veie opp ingredienser til pannekaker eller lignende, men vanlige måltider. Barnet har fortalt at det blir veiet en gang i uken. Anonymkode: e1b63...671 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #8 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det mulig at disse tingene ikke henger sammen? Det er vanlig å veie mat mens man lager mat dersom man følger oppskrift. Og det kan handle om høflighet å ikke invitere seg selv på midddag, men komme hjem og spise. Er barnet overvektig? Husk at andre foreldre alltid vil gjøre ting anderledes enn deg - også ting du mener er dumt eller feil. Anonymkode: 13cb6...c66 Det er da ikke vanlig å veie all mat når man følger oppskrift. Man måler opp noen ting ja, veier ved mer nøyaktig baking og noen enkeltingredienser her og der men det er ikke det ts beskriver her. Anonymkode: a1c4c...07d 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #9 Skrevet 22. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Barnet er litt overvektig. Jeg ønsker ikke å gå nærmere inn på detaljer her inne om mer av hva barnet har fortalt og det henger ikke sammen med feks å veie opp ingredienser til pannekaker eller lignende, men vanlige måltider. Barnet har fortalt at det blir veiet en gang i uken. Anonymkode: e1b63...671 Det er faktisk ikke opp til deg, meg eller andre i tråden å bestemme at andre foreldre ikke får lov til å veie sitt overvektige barn en gang i uka, eller gi en passende porsjon mat. Vi vet heller ikke noe om barnets helse eller om foreldrene har dialog med helsepersonnel. Anonymkode: 13cb6...c66 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #10 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette barnet har vært hos meg da mitt barn og dette barnet går i samme klasse og da har jeg blitt fortalt om dette av barnet. Barnet lurte på hvorfor jeg ikke veide maten når jeg lagde middag. Barnet ville ikke spise for da kom moren til å bli sint. Hva gjør man med en slik situasjon? Moren har historie med store spiseforstyrrelser som er kjent og ikke er bare rykter. Anonymkode: e1b63...671 Ville absolutt meldt ifra til helsestasjon/helsesøster og latt de ta det videre. Anonymkode: 4a9a0...61b 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #11 Skrevet 22. april 2024 Det kan jo være andre årsaker. Vi ser her så måtte barne her gå en stund på ketogen diett for epilepsi. Vi måtte veie alt, og skrive ned alt barne skulle ha i seg. Og barnet hadde evnt med egen mat når det var borte hvis det ikke kom hjem til mat. Vi måtte være rimlug strikse. Kan derfor være flere årsaker til at mor gjør dette. Og du skriver og selv at barne er litt overvektig, du vet jo ikke om dette med oppmåling av mat er i samråd med lege osv for at vektproblemer ska bli større Anonymkode: d8534...eb6 6 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #12 Skrevet 22. april 2024 Det kan jo være oppfølging av et overvektig barn, hvem vet om det er i samråd med lege/helsesykepleier. Det er ikke bra å være overvektig heller, så bra at hun tar det på alvor. Anonymkode: c9644...75d 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #13 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det kan jo være andre årsaker. Vi ser her så måtte barne her gå en stund på ketogen diett for epilepsi. Vi måtte veie alt, og skrive ned alt barne skulle ha i seg. Og barnet hadde evnt med egen mat når det var borte hvis det ikke kom hjem til mat. Vi måtte være rimlug strikse. Kan derfor være flere årsaker til at mor gjør dette. Og du skriver og selv at barne er litt overvektig, du vet jo ikke om dette med oppmåling av mat er i samråd med lege osv for at vektproblemer ska bli større Anonymkode: d8534...eb6 Ærlig talt, det er vel ingen lege eller helsesykepleier som anbefaler et slikt regime for et overvektig barn. I alle fall ikke som tidlig lavterskel tiltak. Høres mer ut som en mor som er sykelig opptatt av kroppsvekt og som er i ferd med å overføre egne problemer på barnet. Og ja, forskning viser at mors spiseforstyrrede atferd er en viktig risikofaktor for at barnet utvikler spiseforstyrrelse. Anonymkode: 74a52...74c 11 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #14 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan jo være oppfølging av et overvektig barn, hvem vet om det er i samråd med lege/helsesykepleier. Det er ikke bra å være overvektig heller, så bra at hun tar det på alvor. Anonymkode: c9644...75d Nei, det er ikke bra å gjøre som dette her! Det blir fort starten på livslange problemer med mat. Overvektige barn trenger hjelp og oppfølging, men ikke på en slik måte som vi vet at øker risikoen for spiseforstyrrelser. Hallo, barnet tør ikke spise hos andre i det hele tatt! Da er det ikke en sunn innstilling til mat. Anonymkode: 74a52...74c 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #15 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det kan jo være oppfølging av et overvektig barn, hvem vet om det er i samråd med lege/helsesykepleier. Det er ikke bra å være overvektig heller, så bra at hun tar det på alvor. Anonymkode: c9644...75d Dette. Kan hende de allerede får hjelp. Anonymkode: 70ed9...35b
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #16 Skrevet 22. april 2024 Hvis et barn lever på diett , har allergier eller skal unngå visse matvarer så gir man gjerne beskjed til de barnet er hos… At et barn ikke vil spise for at mor blir sint, er IKKE normal adferd. Anonymkode: 31d80...8eb 5 7
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #17 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det kan jo være andre årsaker. Vi ser her så måtte barne her gå en stund på ketogen diett for epilepsi. Vi måtte veie alt, og skrive ned alt barne skulle ha i seg. Og barnet hadde evnt med egen mat når det var borte hvis det ikke kom hjem til mat. Vi måtte være rimlug strikse. Kan derfor være flere årsaker til at mor gjør dette. Og du skriver og selv at barne er litt overvektig, du vet jo ikke om dette med oppmåling av mat er i samråd med lege osv for at vektproblemer ska bli større Anonymkode: d8534...eb6 Da ville andre fått beskjed om dette? Anonymkode: f8591...825 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #18 Skrevet 22. april 2024 Meld fra til helsesykepleier eller barneverntjenesten. Anonymkode: 01a5b...552 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #19 Skrevet 22. april 2024 Det kan være årsaker en ikke vet om. Men det er potensielt så skadelig hvis barnet lærer et så strikt regime knyttet til mat og vekt for å kontrollere hvordan kroppen ser ut, at her tenker jeg en bør være et medmenneske som bryr seg. Først og fremst gjennom å ta opp bekymringen med barnets mor. Og hvis det ikke fører noen vei, be helsesykepleier snakke med denne familien. Anonymkode: 406c2...e9e 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #20 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kan jo være oppfølging av et overvektig barn, hvem vet om det er i samråd med lege/helsesykepleier. Det er ikke bra å være overvektig heller, så bra at hun tar det på alvor. Anonymkode: c9644...75d Man gjør det jo ikke på den måten. Helsesykepleier ville aldri anbefalt slanking og veiing av et barn - h*n ville sagt at barnet skal vokse inn i vekten sin. Og alle vet at man ikke skal håndtere barn og overvekt med slanking og veiing. Det er lansert mange alternative forklaringer i tråden, og kanskje stemmer de, kanskje ikke. Jeg synes det ts har observert er så alarmerende at jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Da vil de ta kontakt og spørre, og hvis en av de alternative forklaringene stemmer, så får man jo raskt avklart det. Og hvis det viser seg at det faktisk er et problem her, så kan barnevernet hjelpe mor med å finne en måte å håndtere det på som ikke skader barnet for livet. Anonymkode: 5d421...b85 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå