Gå til innhold

Ruskontrakt i 2014, kan jeg reise til USA?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊

Håper jeg har valgt riktig forum. 

I 2014 ble jeg tatt av polititet for bruk av narkotika, jeg var mellom 18-19år på dette tidspunktet. Hadde aldri hatt noe med politiet å gjøre tidligere. Jeg fikk beskjed om å signere et forelegg, noe jeg gjorde men ble kontaktet noen dager senere og ble spurt om jeg kunne komme inn på stasjonen. Der fikk jeg tilbud om ruskontrakt istedenfor bot/forelegg, noe jeg takket ja til. Gikk på det i 6 mnd, og har siden aldri rørt noe som helst stoff. Jeg er nå blitt ”voksen“ med mann og barn og vi ønsker veldig å reise til USA. 

Jeg leste litt på internett for noen måneder siden og slik jeg forstår det får man en påtaleunnlatelse ved ruskontrakt, noe som da vil stå på en uttømmende vandelsattest. Jeg ble jo da veldig stresset, siden jeg ble ”lovet“ at når jeg takket ja tll ruskontrakt ville ikke dette få følger senere i livet mtp prikker på rulleblad, reise etc. 

Har vært i kontakt med politet og forklart situasjonen, og de sier bare at jeg kan helt fint reise til USA på ESTA visum. Men nå er jeg redd, vil ikke risikere å stå nede i USA med hele svigerfamilien og plutselig bli nektet innreise pga de har funnet noe på meg! Hva gjør jeg?!? Avreise er i Juni. 

Anonymkode: 5d715...fc8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør jeg?!? Avreise er i Juni. 

Du avlyser og blir hjemme. Tenk så flaut å bli nektet innreise foran svigers. Jeg hadde daua.

Anonymkode: f3e16...459

AnonymBruker
Skrevet

Lag en ESTA-søknad og svar ærlig på alle spørsmålene. Det er heller ikke slik at man aldri vil få komme inn i USA med vandel, men det kan hende de ønsker en tilleggssøknad for å gjøre en individuell vurdering. Nå tror jeg politiet har grei oversikt på dette, og at det sikkert holder med vanlig ESTA.

Du kan evt kontakte den amerikanske ambassaden i Oslo og høre med dem.

Anonymkode: 5b3d7...030

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

USA har på ingen måte innsyn i norsk strafferegister, og de ber heller ikke om at du skal framlegge politiattest. Dette er noe mange har lurt på, og du finner masse om dette om du googler. Uansett, det er null problem å reise til USA med en sånn bagatell på rullebladet. Bare svar nei på spørsmålet om du er dømt for noe når du fyller ut ESTA-skjemaet.

Anonymkode: a5a31...bec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hør på politiet her, det går helt fint! Jeg hadde ikke giddi å nevne det en gang. Så lenge ESTA er godkjent kommer du inn, null stress. 

Anonymkode: bc0bf...d83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På ESTA-søknad blir du spurt om du har vært involvert med politiet hvis jeg husker riktig, og da svarer du selvfølgelig nei. De har ikke den type innsyn selv om mange tror at vi er en marionettstat.

Anonymkode: 58a36...86c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...