AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #1 Skrevet 22. april 2024 Skal kanskje settes igang i uke 38 pga litt lite fostervann. Har noen erfaringer å dele fra igangsettelse litt før termindatoen? Er livredd og traumatisert etter å ha blitt utsatt for obstetrisk vold forrige fødsel, bare tanken på at noen skal sette sette en ballong opp i livmorhalsen gjør meg kvalm. Anonymkode: 8af6b...c2f
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #2 Skrevet 22. april 2024 Min igangsettelse var veldig fin ❤️ jeg snakket spesifikt med alle jeg møtte om at jeg synes det var vanskelig med intervensjon fra helsepersonell så de tok hensyn og var ekstra forsiktige. Bare vær klar på de tingene du gruer det til så gjør de sitt beste for at du skal føle deg tryggest mulig. Anonymkode: fa0d3...73d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #3 Skrevet 22. april 2024 Å bli igangsatt så lenge før termin er hardt.. jeg ble igangsatt uke 39+0 og det var skikkelig brutalt.. Fikk satt inn ballong mandagsmorgen, kom inn dagen etter for videre igangsettelse med piller.. Var det det punktet ikke særlig moden og ballongen måtte di ta ut på sykehuset. Det endte ihvertfall med hastekeisersnitt fredagsmorgen pga baby satt fast under pressrier. Baby trengte pustehjelp i 3 dager og vi måtte være på sykehuset i nesten 2 uker pga babyen var opp og ned. Ammingen gikk seg aldri til. Anonymkode: 0d8f0...c34 1
Duff Skrevet 22. april 2024 #4 Skrevet 22. april 2024 Det går fint, snakk med jordmor og sykehus når du er der på kontroll så skriver de det ned slik at de som er på jobb under fødselen er forberedt på din redsel når du kommer.
Petra200 Skrevet 22. april 2024 #5 Skrevet 22. april 2024 Signerer den over her! Å bli igangsatt når kroppen ikke er moden er brutalt og var en voldsom opplevelse jeg aldri glemmer ..
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #6 Skrevet 22. april 2024 Jeg ble satt i gang i uke 34, og syns jeg hadde en helt fin fødsel! Først da de tok vannet ved 4-5 cm ble det ordentlig vondt, og da fikk jeg kjapt epidural som fjernet alt av smerter. Hadde aktiv fødsel på ca 4 timer, og det tok mindre enn 24 timer fra de satte inn ballongen til babyen var født, så det kan også gå fort og greit med en umoden kropp. Anonymkode: 7ea2b...ef2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #7 Skrevet 22. april 2024 Jeg ble igangsatt med ballong i uke 38, det ble en veldig fin fødsel. Hele fødselen tok ca 10 timer fra ballongen ble satt inn, 15-20 min aktiv fødsel. Anonymkode: b979d...a41
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #8 Skrevet 22. april 2024 Ble satt i gang i uke 38 og fødsel tok 1,5 time, ca 12 timer fra ballong Anonymkode: 67ca1...1d4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #9 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Å bli igangsatt så lenge før termin er hardt.. jeg ble igangsatt uke 39+0 og det var skikkelig brutalt.. Fikk satt inn ballong mandagsmorgen, kom inn dagen etter for videre igangsettelse med piller.. Var det det punktet ikke særlig moden og ballongen måtte di ta ut på sykehuset. Det endte ihvertfall med hastekeisersnitt fredagsmorgen pga baby satt fast under pressrier. Baby trengte pustehjelp i 3 dager og vi måtte være på sykehuset i nesten 2 uker pga babyen var opp og ned. Ammingen gikk seg aldri til. Anonymkode: 0d8f0...c34 Det er ikke gitt at det er hardt nei. Alle fødsler er forskjellige, en spontan fødsel kan være hardere enn en igangsatt, om omvendt. Jeg har to igangsatte fødsler. Ene rett etter termin. Helt ukomplisert, rask og fin fødsel, frisk og fin baby. Den andre ble igangsatt uke 38+0. Enda enklere, og enda raskere, helt ukomplisert og fint! Like frisk baby, som skrek før kroppen var ute🥰 følte meg trygg og ivaretatt ved begge anledninger! Anonymkode: 00d2a...57d 1
Arkana Skrevet 22. april 2024 #10 Skrevet 22. april 2024 Jeg har blitt satt i gang to ganger. Første gang på termindato og andre gang en uke før termin. Begge var raske og fine fødsler. Første gang var jeg så moden at jordmor bare tok vannet og riene startet så av seg selv og babyen var født 2 timer etter. Andre gang fikk jeg én modningstablett, 12 timer etter gikk vannet av seg selv og 30 minutter etter var hun født. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #11 Skrevet 22. april 2024 Med første ble jeg satt i gang 38+4, han ble født 38+5. Var umoden. Synes det var en grei opplevelse jeg. Vondt ja, men deg var fødselen til nummer to som startet av seg selv også. Anonymkode: 410d4...ddf
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #12 Skrevet 22. april 2024 Nå var ikke dette før termin(42+0), men jeg var helt umoden så jeg skriver allikevel. Ballongen datt ut etter relativt kort tid, men fødselen kom ikke i gang. Endte med at jm tok vannet, og det datt igang en styrtfødsel. Helt jævlig. Men selve igangsettingen med ballong gikk greit. Ubehagelig, ettersom jeg har bakovervendt livmortapp som er litt kinkig å komme frem til. Anonymkode: 9293a...8ed
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #13 Skrevet 22. april 2024 Har tre igangsettelse av fem barn bak meg. Har blitt gang satt både mode og veldig umoden. Veldig fint begge gangene. Eneste var første gangen jeg ble i gang satt. Med tredjemann. De to første var naturlig og spontane fødsler. Og den igangsettelse var en smule brutal 🤣. Fra de bare tok vannet, til riene startet tok det under en halvtime og da de kom gikk riene i ett! Så den var litt brutalt. Men de to siste var nydelige. Fikk ballong først da, og modning spille samtidig. Smooth fødsel. Stjernekikker i tilegg, men null problemer ! Siste man tok de bare vannet. Gikk smooth det og i 14 timer før han vips, bare sklei rett ut k ordets rette forstand 🤣 Anonymkode: c0749...cab 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #14 Skrevet 22. april 2024 Men blitt gang satt etter termin da selvfølgelig. Anonymkode: c0749...cab
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #15 Skrevet 22. april 2024 Jeg ble det av samme grunn 😊 de satt ikke ballong, jeg fikk bare noen tabletter flere ganger i døgnet og ble overvåket. Jeg ble også utsatt for stripping mot min vilje første gang jeg var gravid, og var veldig redd for underlivs undersøkelsene. Jeg sa i fra om dette, og hadde for det meste mannen med meg for å holde meg i hånda. De respekterte det veldig og var veldig flinke til å si i fra hva de gjorde, stoppe litt opp og spørre om jeg syns det var greit osv. Så det gikk greiere andre gangen. Jeg fødte dog på en annen plass andre gang. Men jeg tror virkelig det må ha vært noe med den jordmoren jeg fikk den første gangen, alle underlivsundersøkelsene hun gjorde har kjempevondt, så ble det vaktskifte og jeg fikk en ny, da var ingenting vondt lengre. Anonymkode: 08ea9...781 1
tussi84 Skrevet 23. april 2024 #16 Skrevet 23. april 2024 Ble satt i gang i uke 38+ 1, første gang pga diabetes før svangerskapet. Det gir gjerne store barn. Var ikke moden i det hele tatt, så ting tok tid. Slik var forløpet mitt: Dag 38+ 1 kl 12: fikk satt inn ballong. Skulle gå med den til 0800 dagen etter eller til den ramlet ut selv. Fikk litt moderate mens smerter som varte et par timer, så kjente jeg ingenting mer. Dag 38+ 2: ballong ramlet ut i løpet av natta, og 3 cm åpning men ingen rie aktivitet. Fikk modning gele kl 08, og skulle ha det fram til kl 2000. Ingen effekt. Så piller hver 2 time, fram til kl 0800 dagen etter. Det hadde heller ingen effekt. Dag 38+3: de tok vannet kl 11, og gav meg drypp. Da kom riene, og jeg fikk fort epidural. Fødselen tok derimot veldig lang tid. Dag 38+ 4: baby kom kl 04 på natta, var 4,1 kg. Så for meg tok det lang tid. Baby var derimot helt frisk og ingen komplikasjoner. Nå skal jeg gjennom det samme på nytt, og alt starter på torsdag med nr 2. Jeg er derimot kun i uke 36+4, men baby er allerede over 4 kg, og jeg gruer meg til hele prosessen på nytt. Håper ikke det tar like lang tid.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #17 Skrevet 23. april 2024 Jeg ble igangsatt i uke 38. Var langt fra fødeklar, og heller ikke moden. Men var flergangsfødende så de prøvde bare å ta vannet for å se om det ville starte fødsel. Det funka som ei kule. Tok 4 timer med smårier før det startet for fullt, og et par timer senere var barnet ute. Svært enkel og radig fødsel! (Ble satt i gang grunnet forverrende svangerskapsforgiftning, så dersom det ikke funket å ta vannet, ville det ble keisersnitt-og jeg ville ikke ha nytt keisersnitt). Anonymkode: 79140...a3f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå