AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #1 Skrevet 22. april 2024 Jeg venter mitt andre barn og skal igangsettes imorgen dersom ikke noe skjer (er på overtid og noe moden, men riene kommer ikke).. Er ganske nervøs/gruer meg og lurer på om noen kan fortelle meg om gode erfaringer fra igangsettelse. Takk Anonymkode: 03441...6c4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #2 Skrevet 22. april 2024 Alle mine 3 barn ble igangsatt. Det har vært helt uproblematisk 🙂 Men det kan gå fortere enn normalt når man igangsettes, så to av gangene rakk vi ikke epidural eller annen smertelindring enn lystgass. Smerten er selvfølgelig mer intens uten smertelindring, MEN nettopp derfor er det bare en fordel at det går fort. En annen fordel med igangsetting er at alle er forberedt på hva som skal skje, de passer foreksempel på å ta slike prosedyrer når de er godt bemannet osv. Og du får jo også muligheten til å forberede deg (i den grad det er mulig 😅). Lykke til ❤️ Anonymkode: f11f1...305 1
Gjest Bromance Skrevet 22. april 2024 #3 Skrevet 22. april 2024 Mine fødsler nummer 4 og 5 ble igangsatt. Den første igangsettingen skjedde 3 dager på overtid. Vannet ble tatt, baby hadde det ikke bra, hjertelyd gikk vedvarende ned til 80, og baby var omtrent livløs (apgar score 3) da han ble født. Jeg hadde ingen form for smertelindring under fødselen. Pga denne fødselen så ble jeg igangsatt en uke før tiden ved neste fødsel. Denne fødselen forløp fint. Heller ingen form for smertelindring her. (Men det har jeg heller ikke hatt på mine 3 første altså. Ingen form for revning / klipping / sying. Har faktisk hatt 5 fødsler uten å sy et sting... Jeg tenker at du ikke har noen grunn til å være redd for igangsetting, men igangsetting på overtid ender vel oftere opp i keisersnitt etter som jeg har forstått, uten at jeg har statistikken på akkurat det. Den første igangsettingen min, det var ikke pga igangsettingen at baby holdt på å dø, han hadde ikke hatt det godt i magen den siste tiden pga de hadde utført en snuing på utsiden av magen siden han lå med rumpa ned... Dette går sannsynligvis veldig fint ❤️
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #4 Skrevet 22. april 2024 Tusen takk dere, jeg setter stor pris på å høre deres erfaringer <3 Uten smertelindring - det er jeg innstilt på, men er redd for barnets beste, fødselsskader osv fordi alle sier "naturlig er best" men kan jo ikke gå i evigheter og vente heller.. Anonymkode: 03441...6c4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #5 Skrevet 22. april 2024 Vet forresten noen om man kan føde i badekar ved igangsettelse? Anonymkode: 03441...6c4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #6 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vet forresten noen om man kan føde i badekar ved igangsettelse? Anonymkode: 03441...6c4 Jeg kunne ikke det da barnet måtte overvåkes kontinuerlig med elektroder på mors mage. Ellers god erfaring med igangsettelse. Anonymkode: 1cc62...a39 1
Gjest Bromance Skrevet 22. april 2024 #7 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vet forresten noen om man kan føde i badekar ved igangsettelse? Anonymkode: 03441...6c4 Det tviler jeg på, som anonym over meg her sier så er det overvåkning av baby 🙂
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #8 Skrevet 22. april 2024 Begge mine fødsler har blitt igangsatt og jeg har bare gode opplevelser Første fikk jeg modningspiller to ganger før de tok vannet. Fra første modningspille til barnet var ute tok 11 timer. Fra de tok vannet tok det fire timer. Med andremann fikk jeg modningsballong dagen før, den falt ut samme kveld. Morgenen etter tok de vannet og to timer senere var han ute. Mer intens fødsel siden det gikk så fort, men begge er uten noe form for smertelindring. Jeg fikk ikke føde i badekar pga igangsettelse, tror det er ganske vanlig. Anonymkode: 810de...733 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #9 Skrevet 22. april 2024 Jeg ble igangsatt og hos meg måtte barnet ut fort så jeg fikk valg mellom å bli satt rett på drypp (etter at de tok vannet) eller keisersnitt. Det tok en time fra vannet ble tatt til de satte dryppet og totalt 6 timer fra vannet ble tatt til barnet var ute. Jeg fikk masse lystgass, petidin og epidural. Gikk fort og var heftig frem til jeg fikk petidin. Anonymkode: b44d9...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #10 Skrevet 22. april 2024 Tusen takk for all info, er positivt overrasket over hvor greie opplevelser dere forteller om, så nå er jeg litt mindre engstelig Anonymkode: 03441...6c4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #11 Skrevet 22. april 2024 Jeg ble ikke igangsatt (ungen kom 2 dager før jeg skulle settes igang), men ting skjedde så fort at jeg kom inn veldig seint i forløpet, så rakk heller ikke epidural og ikke sjans til badekar, men måtte likevel ha drypp da det stoppet opp og da ble det veldig mange timer med lite effektive pressrier. Og så skjedde dette før termin, så jeg var ikke forberedt og uthvilt akkurat, hadde ikke spist noe på lenge etc. Mens de jeg vet om som har blitt igangsatt ofte har hatt til felles at det har tatt litt lang tid (ikke for alle, men for flere), så de har vært litt ekstra slitne og lei på slutten. Men de har vært forberedt på det, og selve forløpet har gått relativt fint, en måtte tas med hastekeisersnitt, men da er jo det også fordi det er best for barnet, og det kan jo skje ellers også. Poenget mitt er at når du blir satt igang, så er du forberedt på at noe skjer snart, og du blir fulgt opp fra start til slutt (noen blir sendt hjem etter de får ballong, men med beskjed om når du skal komme tilbake) og slipper å hele tiden vurdere om du skal ringe føden etc. De bør ha fortalt deg hvilke tiltak de prøver steg for steg, hva du kan forvente. Og selv om statistikken sier litt høyere sjanse for feks keisersnitt, så sier jo ikke det noe om hvordan din fødsel blir. Og det er jo en grunn til at man blir satt igang i mange tilfeller, fordi det da er tryggere! Lykke til! Anonymkode: 41fd3...8ef
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #12 Skrevet 22. april 2024 Jeg ble igangsatt i 2022, en tirsdag. Jeg var da uke 41+5 og møtte på morgenen og fikk satt inn ballong. Dro hjem og fikk beskjed om å møte dagen etter kl 9. Ballongen datt ut kl 23 samme kvelden og jeg møtte for videre igangsettelse på morgenen kl 9. Hadde 3 cm åpning når jeg møtte på sykehuset. Kl. 11 tok jeg første igangsettelsestabletter deretter tok jeg nye annenhver time. Begynte å få litt rier.. Torsdag var riene blitt hyppigere og jeg hadde endelig fått 4 cm åpning og fikk komme inn på føden.. Torsdags kveld (kl 23) ble vannet tatt. Deretter ble det fortgang og på 3 timer var babyen ute. Baby veide 3670 gram. Fikk en rift grad 4 og baby hadde litt pusteproblemer og måtte være på intensiven i en dag før jeg fikk babyen over til meg. Tok litt tid fra ballongen ble satt inn før babyen var ute. Men det må man regne med ved igangsettelser, enten man blir igangsatt før termin eller på overtid. Anonymkode: 74155...b4e
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #13 Skrevet 22. april 2024 Heller igangsettelse enn spontan fødsel. Pga det er mer effektiv og går fort hod meg. Men det gjør det uansett så spiller egentlig ingen trille egentlig. Fordelen er mye smertelindring tidlig hvis ønskelig! Anonymkode: fc82f...d21
Arkana Skrevet 22. april 2024 #14 Skrevet 22. april 2024 Jeg har blitt satt i gang to ganger og begge var gode, raske og ukompliserte opplevelser. Med nr 2 ble jeg satt i gang på termindato. Da var jeg så moden at jordmor bare kunne ta vannet. Riene startet av seg selv med en gang så jeg trengte aldri riestimulerende drypp. Deretter gikk det ganske raskt og han ble født to timer etter. Med nr 3 ble jeg satt i gang en uke før termin. Der var jeg ikke spesielt moden og det var dessuten fullt på føden da jeg kom så jeg fikk en modningstablett og ventet på obs-posten hele dagen. På kvelden fikk jeg endelig fødestue og mens de diskuterte hvordan de skulle sette i gang fødselen gikk vannet av seg selv og riene kom som kastet på meg. Bare 24 minutter senere var hun født.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #15 Skrevet 22. april 2024 Satt i gang med andremann, det gjekk veldig fint. Dei tok vannet samtidig som dei festa elektroden på hovudet til baby. Fekk umiddelbart rier. Anonymkode: 62dd7...e83 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #16 Skrevet 22. april 2024 Arkana skrev (33 minutter siden): Jeg har blitt satt i gang to ganger og begge var gode, raske og ukompliserte opplevelser. Med nr 2 ble jeg satt i gang på termindato. Da var jeg så moden at jordmor bare kunne ta vannet. Riene startet av seg selv med en gang så jeg trengte aldri riestimulerende drypp. Deretter gikk det ganske raskt og han ble født to timer etter. Med nr 3 ble jeg satt i gang en uke før termin. Der var jeg ikke spesielt moden og det var dessuten fullt på føden da jeg kom så jeg fikk en modningstablett og ventet på obs-posten hele dagen. På kvelden fikk jeg endelig fødestue og mens de diskuterte hvordan de skulle sette i gang fødselen gikk vannet av seg selv og riene kom som kastet på meg. Bare 24 minutter senere var hun født. Hvor moden må man være for at det skal gå an? Jeg er allerede på over 4 cm Tusen takk for info om positiv erfaring!! Anonymkode: 03441...6c4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #17 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Satt i gang med andremann, det gjekk veldig fint. Dei tok vannet samtidig som dei festa elektroden på hovudet til baby. Fekk umiddelbart rier. Anonymkode: 62dd7...e83 Ble du satt i gang ved at de tok vannet? Anonymkode: 03441...6c4
Arkana Skrevet 23. april 2024 #18 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvor moden må man være for at det skal gå an? Jeg er allerede på over 4 cm Tusen takk for info om positiv erfaring!! Anonymkode: 03441...6c4 Det er jeg usikker på, men jeg hadde definitivt ikke 4 cm så jeg synes jo det lover godt for din skyld.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #19 Skrevet 23. april 2024 Arkana skrev (30 minutter siden): Det er jeg usikker på, men jeg hadde definitivt ikke 4 cm så jeg synes jo det lover godt for din skyld. Supert, takk 😄 Anonymkode: 03441...6c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå