Gå til innhold

Kan noen gi eksempler på mat til barn 1 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en gutt på ett år. Har siden han var 4 måneder prøvd å få han til å smake på mye mat. Har brukt kokeboken til Ida Gran, og diverse andre oppskrifter der jeg har laget middag etc og fryst ned. Barnet mitt er totalt uinteressert i denne middagen, men kan spise store middagsglass. Jeg selv er på diett med lettprodukter og derfor vanskelig å alltid gi han samme middag som meg. 

Han spiser også lite frokost syns jeg, og lunsj. Så lite at jeg ikke klarer å slutte med NAN til han. Har prøvd å spørre helsestasjonen om hjelp på eksempel hvor mye de skal spise, men får bare standard svar «der varierer fra barn til barn» 

Eksempel

Frokost: en skive med leverpostei 

Lunsj: yoghurt med havregryn (spiser ikke så mye av dette) 

Middag: ett middagsglass - om jeg gir vanlig mat eller prøver å koke potet, gulrot eller lignende spiser han ikke

Kvelds: grøt, her spiser han godt 

Også frukt inni mellom måltid 

I barnehagen spiser han godt med varmmat og skive sier de. Kan noen gi meg eksempler til mat? 

Anonymkode: 9ab5a...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det enkle svaret er: du må finne ut hva barnet liker. 
og det vanskelige svaret er: mat og barn kan være veldig vanskelig… 

feks yoghurt og havregryn: ene barnet mitt elsker det, mens det andre kan ikke fordra det (ikke jeg heller pga konsistensen). Prøv å gi kun yoghurt. Kanskje liker det havrefras eller lignende ved siden av som det kan plukke i selv underveis? 

ingen av mine barn spiser potet. Den ene liker kokt gulrot, men ikke den andre. Den ene elsker kjøtt, mens den andre brekker seg av det. 

De fleste barn liker bedre mat som ikke er blandet sammen på noen måte så det kan hende du kan prøve det? 

ellers er det bare til å prøve seg frem. 1 åring kan spise det meste av mat så prøv alt mulig. 

hvis han spiser godt i bhg så spør der hva han spiser. Men husk også at måltider er sosialt, og han lærer av det han ser. Barn spiser ofte mer variert i bhg fordi andre barn og voksne gjør det der. Hva dere spiser hjemme vil også barnet få med seg og herme etter. 

Anonymkode: 2db2f...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår "dagsmeny" så ca. lik ut fra ungen var rundt 1 år til 1,5, bare at vi ga kjøpegrøt til både frokost og kvelds i LANG tid. Det var først etter 1,5-årsalderen at barnet begynte å spise nok av vår middag til at vi kunne begynne å kutte ut middagsglassene. Gjorde ikke noe big deal utav det. Vi ga et middagsglass når barnet kom hjem fra bhg slik at hun ikke skulle være så sulten, og så fikk hun smake (les: grise med) noen småbiter av vår middag når vi spiste litt etterpå. Virket ikke som hun likte noe som helst før det plutselig løsnet, nå er hun 2 år og spiser alt (bortsettfra på de verste trassdagene, da er ingenting godt nok). Men kokt gulrot eller diverse ting med brunsaus til er favoritten 🙂 Og alle typer pasta, helst uten saus på. Hun sliter fortsatt med mat som inneholder "grovt" kjøtt, typ. kjøttdeig, grove kjøttkaker, karbonader og lignende. Tygger og tygger og tygger, men ender som regel opp med å spytte det ut fordi hun ikke klarer å svelge. Kjøtt som fungerer her er kylling, svenske kjøttboller, eller små biter av rent kjøtt som koteletter, biff og svinekjøtt. Regner med dette også går seg til etterhvert, så stresser ikke så mye med det. 

Vi brukte også kjøpegrøt til kveldsmat inntil for et par måneder siden, rett og slett fordi barnet elsket det. Det var det eneste måltidet hun spiste ordentlig mye mat, det gikk gjerne to fulle porsjoner til kveldsmat. Så ble hun lei, så nå har vi gått over til brødskiver der også. Av og til spør hun etter grøt istedenfor, og da får hun det. 

Dette ble mye og litt rotete, og kanskje egentlig ikke et svar på det du spurte om i HI. Men poenget var hvertfall - dersom ungen spiser middagsglass, så gi middagsglass istedenfor å stresse med å lage mange forskjellige middager for å la ungen smake. Sannsynligvis løsner det helt av seg selv ❤️ 

Anonymkode: 6dbb3...c67

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pastaskruer, kjøtt av forskjellig slag kuttet i passende biter, fiskekaker, vafler, grønnsaker kuttet opp i biter og frukt.

Anonymkode: 0d308...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min likte veldig godt søtpotet da, jeg bakte det ofte i ovnen i staver, lett å spise. Du kan prøve å bake eller steke grønnsaker istedet for å koke? Bananlapper og fiskekaker var også noe hun likte godt. Omelett og pai også.

Ellers ga vi middagsglass og hjemmelaget "middagsglass" (most mat) lenge vi for barnet likte det og det var enkelt. Ga også grøt til frokost og så brødskive til lunch og ettermiddagsmat.

Vår liker det meste av mat men har aldri likt yougurt med musli veldig godt. Liker best Skyr (sånn for barn) eller bare ren yoghurt med smak.

Synes ikke det høres ut som om barnet spiser så veldig lite men det er kanskje mest mengden middag du bekymrer deg for?

Jeg ammet fremdeles min ettåring før leggetid og litt på natta, iblant på dagen ved sykdom og til dupp, så synes ikke det er så rart å gi litt NAN til en ettåring..

Anonymkode: 1a78b...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Våre fikk alle av den vanlige maten som resten av familien spiste fra vi begynte å gi mat når de var 6 mnd. 

I starten fikk de en og en matvare bare for å venne dem til forskjellige rene smaker før de fikk blandet. F.eks at de fikk av grønnsakene vi uansett hadde til middagen.

Etter hvert tok vi fra av alle matvarene i middagen før vi saltet og krydret litt mer til oss selv. 

Anonymkode: bd315...3cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt to veldig småspiste småbarn (såpass at vi har hatt ekstra oppfølging på helsestasjonen for å følge med på vekst). Om ungen legger på seg og vokser som han skal, og helsestasjonen ikke er bekymret, ville jeg først og fremst prøvd å stresse ned. Her er noen konkrete råd vi fikk:

- jobben din som forelder er å tilby variert og næringsrik mat, jobben til barnet er å bestemme hva og hvor mye de vil spise. Fokuser på å gjøre måltid til en hyggelig stund, og ikke gi masse oppmerksomhet til om/hva barnet spiser eller ikke. 

- se på matinntaket over en hel dag eller uke som helhet, heller enn et bestemt måltid. Det gjør kanske ingenting at han ikke spiser noe særlig middag, om han spiser bra ved andre måltider. 

- om det er noen ting som barnet faktisk spiser er det helt ok å gi dette ofte. Vinnere her var pannekaker, smoothie (supert å blande inn nøttesmør, avokado og lignende), og eggerøre. Og sørg for at det de spiser er energitett, pøs på med fett, dobbelt pålegg, osv. Husker vi kjøpte tyrkisk yoghurt med 10% fett, ingen lettprodukter! 

- unger er ofte skeptiske til mat blandet sammen, test å gi en "plukketallerken" i stedet for en gryterett liksom. 

Anonymkode: 3ab74...818

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Mine barn spiste det samme som resten av familien fra rundt året.

Ikke alle barn er like glade i middag, et av mine var ikke det, foretrakk brødskive, grøt og frukt. Selv er jeg 38 år og fortsatt ikke noe middagsmenneske :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...