Gå til innhold

Kollegaer som graver i sykemeldingsgrunn bak min rygg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var sykemeldt i en kort periode og jobber fortsatt litt redusert. Nå har jeg fått høre at flere kollegaer spør og graver i åpent kontorlandskap om hvorfor jeg har vært sykemeldt. En av dem tok til og med kontakt med en venninne av meg, som hun også kjenner, for å spørre. 

Hyggelig hvis folk bryr seg og viser omtanke, men dette virker mer som ren nysgjerrighet og mangel på respekt for mitt privatliv? Har bevisst delt lite til veldig få på jobben om grunnen til at jeg har vært sykemeldt. 

Anonymkode: c2903...e39

• Liker 3
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjokoladebanan

Noen eier ikke sosiale antenner på det området.  Sykemeldingsgrunn har de ikke noe med, men folk er så nysgjerrige at det ofte trumfer sunn fornuft noen ganger. Hadde jeg visst hvem det var, og turt å konfrontere de så hadde jeg satt de litt på plass.  Men det er enklere sagt enn gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er skikkelig Harry oppførsel. Veldig utdannet. 

Anonymkode: 19ef0...41c

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åpenhet forhindrer slikt.

Anonymkode: 950c2...923

Og hvorfor skal man måtte dele alt med kolleger?

Jeg er litt i samme båt og orker ikke å informere alle på jobb om helseplagene mine. Jeg har mer enn nok med å takle dem selv. Jeg har gitt en litt diffus grunn, men jeg vet det spekuleres. En ordentlig uting. 

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal man stå til rette for kolleger og brette ut for at de ikke skal oppføre seg som idioter, og krenke privatlivet til andre? 

Anonymkode: 07972...07d

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe du burde ta med lederen din, og få initiert en samtale på arbeidsplassen om at dette er tema man ikke diskuterer. Det er kun du og legen din som har innsikt i dette, og slik skal det være. Lederen din skal vite hvilke oppgaver du kan utføre og ikke, men heller ikke sjefen har krav på å vite hva som er diagnosen din.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åpenhet om personlige ting er ikke noe arbeidsplassen har krav på.
Skal man være åpen på jobben, så fordres det at det er et trygt sted å dele ting.
Denne arbeidsplassen er et glanseksempel på det motsatte. Der bør man holde kortene tett.
Folk som sladrer har aldri gode hensikter.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (5 minutter siden):

Og hvorfor skal man måtte dele alt med kolleger?

Jeg er litt i samme båt og orker ikke å informere alle på jobb om helseplagene mine. Jeg har mer enn nok med å takle dem selv. Jeg har gitt en litt diffus grunn, men jeg vet det spekuleres. En ordentlig uting. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal man stå til rette for kolleger og brette ut for at de ikke skal oppføre seg som idioter, og krenke privatlivet til andre? 

Jeg har forklart det. Åpenhet hindrer graving og spekulasjoner. Så får en velge selv hva en vil ha.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Åpenhet for min del førte bare til at jeg ble geleidet rett til barnevernet og alt ble brukt mot meg. Så jeg skjønner jo hvorfor folk holder kortene sine tett til brystet, for å si det sånn. 😋 

Anonymkode: 5879c...b45

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dessverre alltid noen som er sånn. Var sykmeldt en periode i fjor grunnet en spontanabort som jeg fikk komplikasjoner av, og når jeg kom tilbake på jobb viste det seg at det gikk rykter om at jeg var gravid og at det var sykmeldingsgrunnen. Ikke veldig gøy å få høre det når sannheten er det motsatte. Jeg valgte å konfrontere de det gjaldt, og det var veldig ubehagelig for meg, men det var nok mer ubehagelig for dem, og regner ikke med at de gjør slik igjen med det første 😅

Anonymkode: b9752...73c

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har forklart det. Åpenhet hindrer graving og spekulasjoner. Så får en velge selv hva en vil ha.

Om du tror slike som nå graver i Ts sin sykdom slutter å grave og spekulere hvis Ts er åpen med dem, da er du naiv.

Den typen personer - som til og med går bak Ts sin rygg for å spørre ut hennes venninne - de slutter ikke å spekulere. De bare endrer fokus, og begynner heller å spekulere i om det egentlig er det som feiler kollegaen, for de har hørt om noen som har andre symptomer osv. osv.

Om det kollegiale miljøet var basert på åpenhet og respekt og omtanke i utgangspunktet, da hadde ikke det ikke vært noe problem å fortelle årsak til sykemelding. Men det er tydeligvis mangler på dette blant disse gravende/spekulerende kollegaene, og da er det ikke så rart om Ts ikke ønsker å være helt åpen.

Ts, om du greier det, konfronter dem når fornuftige kollegaer du stoler på også er der. Eller du kan ta det med ledelsen. God bedring! :)

Anonymkode: a8b14...1ca

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du tror slike som nå graver i Ts sin sykdom slutter å grave og spekulere hvis Ts er åpen med dem, da er du naiv.

Den typen personer - som til og med går bak Ts sin rygg for å spørre ut hennes venninne - de slutter ikke å spekulere. De bare endrer fokus, og begynner heller å spekulere i om det egentlig er det som feiler kollegaen, for de har hørt om noen som har andre symptomer osv. osv.

Om det kollegiale miljøet var basert på åpenhet og respekt og omtanke i utgangspunktet, da hadde ikke det ikke vært noe problem å fortelle årsak til sykemelding. Men det er tydeligvis mangler på dette blant disse gravende/spekulerende kollegaene, og da er det ikke så rart om Ts ikke ønsker å være helt åpen.

Ts, om du greier det, konfronter dem når fornuftige kollegaer du stoler på også er der. Eller du kan ta det med ledelsen. God bedring! :)

Mitt poeng står. Alt dette hemmelighetstullet rundt en sykemelding vil alltid skape spekulasjoner

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mitt poeng står. Alt dette hemmelighetstullet rundt en sykemelding vil alltid skape spekulasjoner

Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at ulike personer har ulike behov for privatliv?

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe. 🥹 tull og tøys! Nå får du roe deg ned litt, Kåre. 

Anonymkode: 5879c...b45

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hemmelighetstullet?! Så du mener at hvis en dame feks skal opereres i underlivet så skal hun dele det med alle på jobben for å stille nysgjerrigheten deres?  Seriøst?! Skjerp deg.
Folk må lære seg å dra egen nese til seg og slå ned på det når andre spekulerer. Klarer man ikke spørre personen det gjelder direkte så har man ingenting med å vite grunn. Avsolutt NULL grunn til å skulle dele med alle.. 🙄

Anonymkode: 607fd...857

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er stygt. Dette er victim blaming. Du legger skylda for utiidig sladder på den som er sykmeldt, istedet for å se på adferden til dem som trår over. Helseinformasjon er taushetsbelagt av gode grunner.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Typisk kvinnfolk i alle fall. 

Ville ikke overasket meg dersom sånne folk henger for eksempel Kvinneguiden dagen lang, bare for å sutre og klage over forskjellige "kjendiser" også. Selvfølgelig leser de rubbel og bit de kommer over fra blant annet Se og Hør eller lignende piss, bare for å harpe over hver eneste lille detalj fra privatlivene til Gud og hvermann.  

Anonymkode: bb676...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Åpenhet hindrer ikke nødvendigvis videre spekulasjoner og graving, og medfører gjerne at sladrekjerringene plaprer løs videre.

Anonymkode: 1767e...c2e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det vil skape spekulasjoner hos mennesker som ikke respekterer andres privatliv, og som generelt ikke eier moralskt kompass. Vi andre bryr oss ikke om årsaken. Hvis de vil fortelle, så forteller de. Hvis ikke så er det helt greit. Uansett så ønskes det god bedring. 

Anonymkode: 7ada0...2c5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...