Gå til innhold

Sliter med angst hva har man krav på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har opplevd omsorgsvikt/Emsjonell omsorgssvikt og mye trumtiske opplevser som et barn , hadde et dobbelt live i tenåringen ( jeg er utlandsk men er født og oppvokst i Norge ) der jeg hadde mye frykt /angst pgv kulturforskjell , jeg stresset og styrte mye med å få bra karakterene fra 8 klasse til slutten av vidergånde selv om jeg har dysleksi og vanskligheter å fokusere på ting. Fikk mitt første panikkanfall som en 17 åring .Starten av 20 års aldren gifte jeg meg med en fra hjemmlandet mitt og han brukte  psykisk og fysisk vold mot meg( og nei om noen skulle lure på det , jeg gjore det slutt og sendte han  med det beste og første flyet hjem).  Der jeg har noen trumer fra å .Men nå i de siste 2 årene har det vært værst , jeg hatt mye panikkanfall og blir kjempe sliten av det. Etter anfallene så blir jeg så tom i kroppen , null energi og hjernen min vil liksom drive med forskjellige ting , føler ikke at kroppen vil henge med . Får mye av de anfallene på jobben , og jeg jobber mest på kvelden ( til ca 11-12 på kveld).  Og jeg føler ikke at jeg gjør det bra på jobb pgv det.  Er å mye deprimert , var det jeg var helt siden jeg var 13 .

Jeg vet det finnes behandlinger for  panikkanfall , men er usikker om det er nå kronisk siden jeg hadde det i 17 års aldren, og er jeg i starten av 20 års aldren.(?) 

Men kom hit for å høre om jeg still inn til krav til ung uføretrygd / utføretryd?  Jeg er full klar over at det kommer å ta 5 plus år siden dette er psykisk problemer og må evt ta ulike  medsiner å se om jeg blir noe full frisk (?) . Evt har noen opplevd noe liggende ? 

Anonymkode: be069...449

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som en som har slitt med angst hele livet, ikke en dritt virker det som. Har vært i NAV-systemet i 12 år med masse tiltak som ikke funker og mer skal det nok bli.

Anonymkode: 1a5a1...cac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei jeg har opplevd omsorgsvikt/Emsjonell omsorgssvikt og mye trumtiske opplevser som et barn , hadde et dobbelt live i tenåringen ( jeg er utlandsk men er født og oppvokst i Norge ) der jeg hadde mye frykt /angst pgv kulturforskjell , jeg stresset og styrte mye med å få bra karakterene fra 8 klasse til slutten av vidergånde selv om jeg har dysleksi og vanskligheter å fokusere på ting. Fikk mitt første panikkanfall som en 17 åring .Starten av 20 års aldren gifte jeg meg med en fra hjemmlandet mitt og han brukte  psykisk og fysisk vold mot meg( og nei om noen skulle lure på det , jeg gjore det slutt og sendte han  med det beste og første flyet hjem).  Der jeg har noen trumer fra å .Men nå i de siste 2 årene har det vært værst , jeg hatt mye panikkanfall og blir kjempe sliten av det. Etter anfallene så blir jeg så tom i kroppen , null energi og hjernen min vil liksom drive med forskjellige ting , føler ikke at kroppen vil henge med . Får mye av de anfallene på jobben , og jeg jobber mest på kvelden ( til ca 11-12 på kveld).  Og jeg føler ikke at jeg gjør det bra på jobb pgv det.  Er å mye deprimert , var det jeg var helt siden jeg var 13 .

Jeg vet det finnes behandlinger for  panikkanfall , men er usikker om det er nå kronisk siden jeg hadde det i 17 års aldren, og er jeg i starten av 20 års aldren.(?) 

Men kom hit for å høre om jeg still inn til krav til ung uføretrygd / utføretryd?  Jeg er full klar over at det kommer å ta 5 plus år siden dette er psykisk problemer og må evt ta ulike  medsiner å se om jeg blir noe full frisk (?) . Evt har noen opplevd noe liggende ? 

Så godt du ser problemene dine og skjønner du trenger hjelp. Syns du beskriver det fint her. Ville tatt utgangspunktet av det du har formidlet her videre med fastlegen din h*n vil se behovet ditt for hjelp og henvise deg videre til psykolog/psykiater. Er du heldig tremger du ikke vente lenge heller. Dette varierer veldig. Selv ventet jeg bare ett par måneder. I mellomtiden kan du bestille timer for å snakke med fastlegen og få råd der. Han vil også kunne tilby medisinsk hjelp. Feks angsthemmende medisiner du kan ta fast og evt b-preperater du kan ta når du sliter som verst. Altså kun ifm panikkanfall o.l. 

Ingen kan trylle deg frisk og det er mye som står og faller på deg selv. Ikke alle behandlingsformer passer for alle. Men de fleste blir roligere på medisinsk behandling og viten om at hjelpen er der.

Lykke til!

Anonymkode: 10756...98d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Før du det hele tatt kan tenke på uføretrygd så må du gjennom en prosess med sykemelding, arbeidsavklaringspenger etc. Og om du oppfyller kriteriene for ung ufør særtillegg om du er en lang gang på sikt blir uføretrygdet er det ingen her som kan svare på.

Anonymkode: 9b154...38d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...