Gå til innhold

Urinveisinfeksjon..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk en urinveisinfesjon for 2 år siden.. Jeg fikk antibiotikakur for det, og ble bra igjen.. Men så etter et par måneder kom den for fullt igjen, og en ny kur sto for tur..

Og nå rett etter jul fikk jeg det igjen.. Og jeg fikk enda en ny kur, den første kuren funket ikke, så fikk en ny kur, og ble bra.. Men nå en uke etter kuren har jeg fortsatt litt ubehag der nede.. Nesten hver dag.. SKikkelig irriterende.. :tristbla: Det er ikke så ille så jeg må gå til legen, men ubehagelig..

Jeg har vært på apoteket og fått tranebærkapsler, som visstnok skal forebygge og hjelpe meg hvis det er litt ubehagelig.. Det har hjulpet meg noen ganger..

Men jeg lurer på når jeg skal bli helt frisk! :forvirret: Kjedelig å aldri bli helt frisk igjen, det ødelegger liksom litt for humøret :sur:

Noen som har vært i samme situasjon og har noen råd?

Kan det forresten ha noe med at jeg vasker undelivet med såpe som jeg bruker på resten av kroppen? Kanskje jeg må annskaffe en spesialsåpe for underlivet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Du må jo gå til legen for å få hjelp med dette. Si at du har tilbakevendende UVI, og trenger hjelp og råd for å forebygge. Du skal jo også tilbake til legen med urinprøve etter endt antibiotikakur, for å sjekke at alt er i orden. Er det ikke det, så må du få en ny kur. Høres jo ikke ut til at du har blitt frisk igjen.

Ting du kan gjøre for å unngå UVI, innebærer masse surt drikke (juice osv), masse drikke i det hele tatt, ofte på do, pass på å tømme deg skikkelig, gå alltid på do og press ut noen dråper etter samleie, ta tranebær osv.

Gjest Rødtoppen
Skrevet

Hei! Jeg var også plaget med gjentakende UVI for noen år siden.. Det er absolutt ikke noe behagelig, det skal være helt sikkert!! Det som hjalp meg aller mest, var å gå på WC etter samleie hver gang for å late vannet. Mye bakterier her og der da som lett kommer opp i urinrøret hos oss damer (røret vårt er jo bare 3-5 cm langt, kort vei for bassiluskene å jogge)

Ellers tok jeg tranebærkapsler en periode i forbindelse med UVI'ene, og mye drikke er også viktig! Alt som Bjørnsdatter har sagt over her er gode tips, gjør de. Og ta deg en tur til legen igjen for å sjekke urinen din nå :)

Skrevet

Så er jeg oså.men så leste jeg her på kvinneguiden om noen som fikk HIPREX..DET ER ET URINVEISANTISEPTIKUM SOM FORHINDRER TILBAKEFALL HOS PASIENTER MED HYPPIGE URINVEISINFEKSJONER.

Tar 1 tbl etter at jeg har tissa,før jeg legger meg.

Gjest Bertine
Skrevet

Også er det svært viktg å fullføre antibiotika kuren, selv om du føler du er frisk.

Skrevet

Og saa er det viktig aa vite hva slags bakterier du har. Flere bakterier er faktisk resistente mot enkelte typer antibiotika! Og kanskje er det det som er ditt problem. Sjekk det ihvertfall.

Skrevet

Jeg har hatt mer eller mindre kronisk urinveisinfeksjon i 12 år... Det går i perioder, og jeg må vel ha anitbiotika ca. 1 gang i året for da fungerer ikke kjerringrådene.

Tranebærkapsler har ikke hjulpet meg noe merkbart.

Det som har hjulpet de fleste gangene er:

1. Drikk 1 liter god appelsinjus (de billigste gjør deg bare kvalm...)

2. Uvacin naturmedisin, fåes på apotek

3. Varmt fotbad

4. Ikke bruke såpe på underlivet, for all del, dette avler sopp som avler urinveisinfeksjon... Ond sirkel

5. Bruk gjerne asan eller annen intimsåpe til vanlig, men bruk kun varmt vann til å skylle. Viss det svir så lindrer det å holde dusjhodet der en god stund, bakteriene liker ikke varme.

Skrevet

Jeg hadde samme problemet som deg, ble aldri helt frisk. Jeg gikk til homeøpat, fikk nåler i øret, laser i øret og sprøyte i rompa. Men frisk det ble jeg, og har ikke hatt tilbakefall heller. Dette er nå ca. 10 år siden. Måtte gå noen ganger til denne homeøpaten, men det var det jammen verdt.

Skrevet

Jeg sliter også med dette, men har vært forskånet fra det i hele vinter faktisk. Jeg ble sendt til undersøkelse av urinveier og nyrer, men nå er jo jeg litt teit og avbestilte fordi jeg ikke turte da ;)

Skrevet

Jeg har ikke hatt så store problemer med dette, men jeg vet èn ting som hjelper veldig mye: Drikk mye, og tiss mye! Spise gjerne mye frukt og saftig mat. Når man tisser med urinveisinfeksjon, så vil urinen skylle ut bakteriene. Jo mer man tisser og jo oftere, jo fortere blir kroppen kvitt bakteriene slik at den blir frisk. Det dummeste man kan gjøre, er altså å unngå å tisse.

Skrevet (endret)

..

Endret av Nordlandspia
Skrevet

Mange bra råd her. Ved alle kroniske infeksjoner bør man bruke probiotika for å bygge opp igjen en sunn tarmflora,det er alfa og omega for et godt immunforsvar! Husk at antibiotika skader tarmfloraen og gjør deg enda mer utsatt for en ny infeksjon.

Skrevet

Husk også å tørke forfra og bakover når du er på do, for å forhindre at tarmbakterier blir tørket fremover mot urinrøret.

Skrevet
Hva er probiotika da... :klø:

Melkesyrebakterier, altså VitaBiosa ol produkter.

Skrevet
Husk også å tørke forfra og bakover når du er på do, for å forhindre at tarmbakterier blir tørket fremover mot urinrøret.

Den der leser jeg mange steder, men er det virkelig vanlig å tørke andre veien? Det kunne ikke falle meg inn ihvertfall, har alltid tørket bakover

Skrevet

Så er det lurt å tisse etter samleie! Under samleie blir en del bakterier "skyvet" lenger opp- de som liksom skal ut. Om man da tisser etterpå,så får man liksom skylt dem ut! ;) Litt rart forklart kanskje...

Når det gjelder tørking forfra og bakover,så er jeg enig med gjesten over at de fleste gjør jo det,men man bør være obs på det allikvel- det er en utrolig liten vei fra endetarmen til urinrøret hos jenter,derfor skal det ikke mye til...Husk at dtte gjelder også for eks om man bruker kluter, håndklær osv....

Skrevet

Jeg går idag på antibiotika for UVI. Da jeg var på legevakta, sa legen at for de som har hyppig infeksjon, kan det lønne seg å ta en utredning, fordi det finnes sykdommer som gjør at noen får oftere infeksjon.

Og be om dyrking av prøven, så man vet at du får riktig antibiotika for bakterien.

Og for meg har det vært alfa og omega og tisse etter sex... Den ene gangen jeg ikke "gidder" det, kommer det en uvi snikende etter et par dager...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...